PROVA PÅ för icke-medlemmar

STF Bråvalla

30 Sep - 30 Sep 2029

2029

Du som inte är STF-medlem är hjärtligt välkommen att prova på våra aktiviteter en gång. Vid vissa aktiviteter tar vi ut en avgift av icke-medlemmar. Det framgår i så fall av foldern och hemsidan. Vill du fortsätta att delta flera gånger, så måste du betala medlemsavgift till STF. Detta ordnas smidigt, om du mejlar stfbravalla@stfturist.se eller ringer någon i styrelsen, t.ex. Elisabet 073 056 38 62.
  • Plats: Östergötland
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Vandring

• 30 Sep - 30 Sep 2029

2029

PROVA PÅ för icke-medlemmar

• 01 Okt - 31 Dec 2030

2030

STUDIEFRÄMJANDET

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

Medlem: Pris ej bestämt

• 14 Jan - 14 Jan 2052

2052

Svårighetsgrader vid vandring

Våra vandringar har graderna LÄTT -MEDEL - UTMANANDE. För att få en njutbar och säker vandring, som passar just dig, läs "Svårighetsgrader vid vandringar". Klicka på DOKUMENT på STF Bråvallas startsida.

• 10 Jul

Båttur med S/S Moa

Vi chartrar den mycket lilla ångslupen S/S Moa, byggd för ca 100 år sedan och nu kärleksfullt renoverad av entusiaster i Norrköpings Ångbåtsförening. En timmas båttur på Strömmen, centralt i Norrköping.

Om avgången kl 13.00 blir fullbokad, kan vi få en till avgång kl 14.00. Anmälan till Elisabet Nyström tel: 073 056 38 62 mejl: karingtand@hotmail.com Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Medlem: 125 kr

Icke-medlem: 175 kr

• 23 Jul

Blåbärsvandring 2022

Lätt vandring på 6-7 km Vi vandrar, plockar blåbär och badar. Samling vid Lillsjöstugans parkering, Jursla kl 10.00. Anmälan till Gunilla 070-3062976, gunilla.a70@gmail.com Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

• 03 Aug

Sommarvandring med bad i Ensjön 2022

Monica leder oss 5 km på slingrande stigar genom skogen, upp till fina utsiktsplatser och vidare fram till badet. Medtag matsäck och badkläder! Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Samling vid spårv-hpl Kvarnberget = ändhållplats för linje 2. Bilparkering och cykelställ finns här. Anmälan senast 2/8 till Monica Englund 070 615 08 84.

Medlem: Pris ej bestämt

• 21 Aug

Aug

Löfstad slott, vandring och lunch

MEDELSVÅR VANDRING. Vi vandrar 5 km på Löfstads kultur-och naturstig med Elisabet Nyström som guide. I denna kulturmiljö kan vi se gamla arbetarbostäder, naturområden och en fornborg. Vid fornborgen är det kuperade naturstigar. För övrigt mest grusvägar. Vi avslutar med lunch på Värdshuset. Blir vi 20 deltagare, bokar vi grupplunch à 185 kr, pannbiff med gräddsås och potatis, dryck, kaffe. Säg till vid anmälan om det är något du inte kan äta, eller om du vill ha vegetarisk pannbiff. Blir vi färre än 20, får vi äta à la carte. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

OBS! Ändrad starttid och pris! ÄVEN DE SOM INTE VILL VANDRA, ÄR VÄLKOMNA TILL LUNCHEN I VÄRDSHUSET KL 12:45 Enbart lunch kostar 185 kr även för icke-medlem. Alla som skall äta tillsammans måste anmäla sig i förväg till Elisabet, för att vi skall få priset för grupplunch 185 kr. Anmälan senast 14/8 till Elisabet tel: 073 056 38 62 mejl: karingtand@hotmail.com Buss 480 från Norrköping anländer till hållplats Löfstad slott kl 10.02. Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan.

Medlem: 185 kr

Icke-medlem: 235 kr

• 27 Aug

Aug

Vandring genom fyra reservat, norr om Kristberg.

Med start i Norrköping åker vi E4 mot Linköping och svänger av den mot Motala. Vi passerar Brunneby, där det finns en gårdsbutik som är värt ett stopp. Efter att tittat och eventuellt handlat något där, åker vi vidare mot Kristberg där vi svänger höger upp mot sjön Stråken. Nordväst om sjön ligger de fyra reservaten Stora Boda, Bromossen, Hästtumla tallskog och Fågelmossen. Från den parkeringen vid Fågelmossen, finns det en sammanhängande led som går genom alla reservat. Vandringen blir ca10 kilometer lång. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Anmälan till Kari Adolfsson senast 26/8 på tel. 0736978638 eller E-post kari.adolfsson@live.se

• 04 Sep

Skulptur på hög

Vi besöker en skulpturpark belägen på Kvarntorpshögen, Kumla, Skulpturparken är belägen på Närkes högsta punkt 157 m över havet. Det går att åka bil på serpentinväg upp eller gå upp i en trappa med 427 steg mot toppen. Information finns på: https://www.visitkumla.se/gora/aktorer/konst-pa-hog/

Samling vid parkeringen utanför Folkborgen för samåkning. Ansvarig: Thomas Carlsson. Anmälan senast 1/9 till thomas.b.a.carlsson@telia.com eller 070-691 61 36. Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

• 10 Sep

Vandringens dag 2022 - Ågelsjön runt

Ågelsjön är ett av de mest välbesökta naturreservaten i närheten av Norrköping. Här finns trollskog och höga dramatiska berg som ibland stupar rakt ner i det klara vattnet. Vandringen går i omväxlande och mycket naturskön miljö samt bjuder också på några utmaningar i de brantare delarna av terrängen. Du bör ha god förmåga att gå branta bergiga stigar då det är kuperat och ganska brant på sina ställen. Ta med matsäck. Höjdskillnad för vandringen är 144 meter. Vandringen är 10 km, tar ca 4,5 h med två raster. Svårighetsgrad: UTMANANDE.

Samling: P-plats Ågelsjön. Se skyltning från riksväg 55/56 till Ågelsjöns naturreservat Ansvarig: Staffan Ström. Anmälan senast 5/9 till staffan.strom@gmail.com eller 073-751 19 96. Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

• 10 Sep

Vandringens dag - runt Lövsjön

Vandringen startar vid parkeringen till Lövsjöstigen. Lövsjön är högt belägen i skogen norr om Kolmårdens Djurpark. Vi vandrar runt sjön, ca 10 km, och träffar på en utlöpare av Fjällmossen, en del av Sörmlandsleden och ett fint vindskydd. Ta med matsäck! Färdledare är Kari Adolfson. Svårighetsgrad: MEDEL.

Samling vid parkeringen utanför Folkborgen i Norrköping för samåkning. Anmälan senast 9/9 till färdledaren: kari.adolfsson@live.se eller 073-697 86 38. Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

• 13 Sep

Skydda dig själv och dina nära och kära

Familjejuristen Östra Götaland kommer att informera oss bl.a. om följande: ARVSORDNINGEN – vem ärver mig? TESTAMENTE - varför kan det vara bra att skriva? FRAMTIDSFULLMAKT - vad innebär och omfattar en sådan? Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Träffen tar ca 1 timme och ansvarig är Christer Goldhammer. Anmälan senast 5/9 till christer@goldhammer.se eller 070-810 82 70.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 17 Sep

Björkalund och Bovieran i Norrköping

Vi gör en 4 km LÄTT stadsvandring i Björkalund, en stadsdel under uppbyggnad. Vi får även ett unikt tillfälle att titta in i Bovierans vinterträdgård! Guide är Elisabet Nyström

Samling vid buss-hpl Vrinnevisjukhuset, buss 12 och 13. Gratis bilparkering 3 tim, närmast G:a Övägen. Ta med sittunderlag och matsäck för en rast. Anmälan senast 16/9 till färdledaren Elisabet Nyström: karingtand@hotmail.com eller 073-056 38 62. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

• 24 Sep

Vandring i Jurslaskogen

Vi vandrar ca 7 km tillsammans med Friluftsfrämjandet i Jursla gammelskogs naturreservat. Start vid Åby Konditori & Bageri, Jurslavägen 64, Åby. Busshållplats linje 12: Lillsjövägen, Jursla Om vädret tillåter grillar vi. Svårighetsgrad: UTMANANDE. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Anmälan senast 23/9 till färdledaren Gunilla Andersson via mejl gunilla.a70@gmail.com eller tel/sms 070-306 29 76.

• 25 Sep

Höjdpunkter i Norrköping

Vi går längs Östra Promenaden som fått nya lindar. Vi ser den vidsträckta utsikten från Oxelbergen och Syltenberget. På Oxelbergen anar man spår av försvarsanläggningar och hoppbacke. Från Syltenberget kan vi peka ut var Konst-och industriutställningen 1906 var belägen. Ta med sittunderlag och matsäck för två raster. Svårighetsgrad: MEDEL. Enstaka avsnitt är UTMANANDE. Vi går ca 4,5 km. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Samlingsplats kan ännu ej anges, eftersom stor del av Ö Promenaden är avstängd. Aktuella uppgifter kommer senare här på STF Bråvallas hemsida. Anmälan senast 23/9 till färdledaren Elisabet Nyström: karingtand@hotmail.com eller 073-056 38 62.

• 02 Okt

Vandring norr om Älgsjöarna

Från parkeringen vid Lilla Älgsjöns bad vandrar vi en slinga i kolmårdsskogarna, ca 15 km. Färdledare är Kari Adolfsson. .Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Samåkning från Folkborgens parkering, Norrköping. Anmälan senast 1/10 till kari.adolfsson@live.se eller 073-697 86 38.

• 09 Okt

Vandring i reservatet Pipmossens omgivningar

Vandringen startar vid reservatets parkering. Infarten dit går via Bremyra. I reservatet finns gammal barrskog och myrmark med rik fauna och flora. Vi tar vår matsäck vid ett vinskydd intill sjön Hunn. Vandringen är ca 7-8 km. Färdledare är Kari Adolfsson. Svårighetsgrad: MEDEL Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Samåkning från Folkborgens parkering, Norrköping Anmälan senast 8/10 till kari.adolfsson@live.se eller 073-697 86 38..

• 16 Okt

Dammefallsbäcken, Tolskepp - vandring med Mikael Burgman

Tolskepp ligger NV om Vånga. Härifrån guidar oss Mikael Burgman från länsstyrelsen längs Dammfallebäcken, ett strömmande vattendrag, som ganska opåverkat av människan slingrar sig fram i terrängen. Här finns höga naturvärden. Vandringen är ca 12 km, tar fyra timmar och vi har paus för att äta matsäck. Svårighetsgrad: MEDEL. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Samåkning från Folkborgen, Norrköping. Anmälan till Tomas Svedman senast 14/10 till tomas@kickers.net eller 073-503 17 35. Kanske kan du ta med korv att grilla? Fråga vid anmälan!

• 21 Okt

Vinprovning

Vi provar ca 6-7 viner ur Wineshare Swedens trevliga sortiment. Vi får också lite tips på hur man kan kombinera mat och vin. Olivolja kommer att finnas till försäljning. Efter provningen serveras en enkel måltid samt kaffe och kaka. Wineshare Sweden är en lokal vinimportör, som finns i Norrköping. Wineshare Sweden har åtskilliga viner på Systembolaget. Kostnaden är inkl. dryck, förtäring och föredrag/information. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Träffen tar ca 2 timmar och ansvarig är Christer Goldhammer. Anmälan senast 22/9 till christer@goldhammer.se eller 070-810 82 70.

Medlem: 495 kr

Icke-medlem: 595 kr

• 23 Okt

Runt sjön Holpen

Vandring väster om Simonstorp. Vi går på delar av Östgötaleden och går runt sjön Holpen. Vi passerar Hjälmstorpenäs naturreservat och Elgsjögården. Vägvisning till vandringens start: Från väg 51, tag av vid Vistingekorset i riktning mot Rejmyre. Åk ca 7,5 km från Vistingekorset, tills du ser en telemast vid en sidoväg. Ta med mat till en rast! Vandringen beräknas bli ca 14 km. Svårighetsgrad: MEDEL. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Samåkning från Folkborgen, Norrköping Anmälan till färdledaren Kari Adolfson senast 22/10 : kari.adolfsson@live.se eller 073-697 86 38.

• 02 Nov

Carl Larsson och hans samtid - museibesök

Specialvisning och föreläsning om Carl Larson och hans samtid av museilektor Kristina Mejhammar, enbart framtagen för STF Bråvalla. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet

Anmälan till Tomas Svedman senast 31/10 : tomas@kickers.net eller 073-503 17 35.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 17 Nov

Besök på De Geergymnasiet i Norrköping

Under 154 år har elever nött bänkarna i detta pampiga hus, ursprungligen Högre Allmänna Läroverket. Många kända och okända har här tagit studenten. Guider på ”Lärka” är Arne Borgstedt, tidigare lärare, och Mårten Hagelin, tekniker. Hiss finns. Endast visning, ingen förtäring. OBS! BEGRÄNSAT ANTAL DELTAGARE! Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Besöket tar ca 2 timmar. Anmälan till Elisabet Nyström senast 14/11 till karingtand@hotmail.com eller 073-056 38 62. Då du fått besked om att du fått plats på visningen, ska du girera avgiften till vårt plusgirokonto 480 82 83 - 8

Medlem: 30 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 27 Nov

1:a Advent och Julmarknad i Söderköping

Vi besöker mässan i Söderköpings ståtliga kyrka, S:t Laurentius, byggd i baltisk tegelgotik. Frivillig kollekt. Efter mässan får vi en guidning i kyrkan av tjänstgörande präst. Om julmarknaden kommit tillbaka, kan de som vill promenera längs stadens smala gator med julskyltning. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan!

• 15 Dec

Norrköping Light Festival 2022

Norrköpings innerstad lyses under december upp av spektakulära ljusinstallationer och konstverk. Elisabet Nyström guidar oss. Vi går i lugn takt i de vackert upplysta kvarteren. Vi går två slingor, 1,5 km + 2 km. Gå den första eller båda. Mellan slingorna tar vi en rast utomhus för medfört kvällsfika. Ta med varma kläder och sittunderlag. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

STF-medlem ingen avgift, övriga 50 kr. Anmälan senast 14/12 till Elisabet Nyström tel/sms 073 056 38 62 eller karingtand@hotmail.com

• 12 Feb

STF Bråvalla årsmöte 2023

Alla STF-medlemmar är välkomna. Tag del av året som gått och vilka spännande äventyr som väntar framöver. Årsmötesförhandlingar och information från STF centralt och/eller ett mycket spännande och intressant föredrag, dryck, och förtäring är gratis för STF-medlemmar. Arrangemanget sker i samarbete med Studiefrämjandet.

Anmälan till Christer Goldhammer senast den 1 februari: christer@goldhammer.se eller 0708108270.