Höjdpunkter på Höga Kusten 4 - 12 juni. 2022

STF Bråvalla

04 Jun

Pris ej bestämt

Boendekostnad blir som högst 250 kr/ bädd per natt för STF-medlem. Kari har förbokat 22 bäddar i både 4 och 2 bädds rum. Senaste anmälningsdag är 10 april för att kunna avbeställa eller öka på antalet bäddar. Anmälan och frågor om resan till Kari Adolfsson Tel. 0736978638 eller på E-post kari.adolfsson@live.se. Tanken är att vi ska ordna en studiecirkel på kvällstid, där de som har anmält sig kan delta.
Med start kl. 08:00 från Norrköping åker till STF Vandrarhem Docksta/ Kustladan, som ligger utmed E4 strax innan Docksta. Under resan upp tar vi några raster, så tag med förtäring. Dessutom äter vi lunch utmed vägen. Där får vi sju härliga dagar, då vi besöker nationalparken Skuleskogen och naturreservatet Rotsidan med dess fina stenhällar. Det blir ett besök på Skuleberget och naturumet som ligger nedanför berget. Vi kommer att vandra på Höga Kusten leden och på Världsarvsleden i Nordingrå. En båttur ut till Ulvön ska vi nog hinna med.
  • Plats: Höga Kusten
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 29 Sep - 31 Jul 2022

SAMÅKNING - SMITTSKYDD

När restriktionerna med anledning av covid-19 förändras, får STF Bråvalla försiktigtvis anpassa sig till situationen. Som tidigare kan personer, som brukar umgås, samåka med varandra. För samåkning med personer, som INTE brukar umgås ofta, får vi tills vidare föreslå följande regler: Vid anmälan, ange om du önskar att få åka med i någons, ej närståendes, bil. Vi kan dock inte garantera, att du får en passagerarplats. Ange även om du erbjuder ej närstående passagerare att åka med i din bil. Att upplåta passagerarplats är liksom tidigare frivilligt. Anmäl dig gärna i god tid, så att färdledaren hinner samordna eventuella chaufförer/passagerare. Ta gärna med vaccinationsintyg, utskrivet eller i din telefon, om din chaufför eller medpassagerare vill se det. Lämna återbud, om du har symptom. Föreslagen ersättning till bilföraren är liksom tidigare 8 kr/mil från varje passagerare i bilen.

Om gällande smittskyddsregler - klicka på AKTUELLT på vår startsida!

• 30 Sep - 30 Sep 2029

2029

PROVA PÅ för icke-medlemmar

Du som inte är STF-medlem är hjärtligt välkommen att prova på våra aktiviteter en gång. Vid vissa aktiviteter tar vi ut en avgift av icke-medlemmar. Det framgår i så fall av foldern och hemsidan. Vill du fortsätta att delta flera gånger, så måste du betala medlemsavgift till STF. Detta ordnas smidigt, om du mejlar stfbravalla@stfturist.se eller ringer någon i styrelsen, t.ex. Elisabet 073 056 38 62.

• 01 Okt - 31 Dec 2030

Okt

2030

STUDIEFRÄMJANDET

STF Bråvalla samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är medlemsorganisation.

• 14 Jan - 14 Jan 2052

2052

Svårighetsgrader vid vandring

LÄTT Vandring på inte så kuperade vandringsstigar, asfalterade/grusade vägar, relativ god framkomlighet. Normal kondition räcker för att delta, bra promenadskor rekommenderas. MEDEL Vandring sker mest på gångstigar/vandringsstigar. Sträckorna är något längre och större höjdskillnad än ”Lätt”. Då sträckorna är längre och mer kuperade än ”Lätt” är det lite mer ansträngande för dig med normal kondition. Vandringsskor/kängor och stavar rekommenderas. UTMANANDE Vandringen sker i huvudsak längs smalare naturstigar, där underlaget är ojämnt, stenigt och/eller löst. Större och brantare backar förekommer. Förutom att du är van att vandra och i god form och kondition och har rätt utrustning för vandringen, bör du inte ha problem med knän och leder. Tänk på att: * Du måste själv välja din svårighetsgrad utifrån dina erfarenheter, utrustning och kondition. * Rätt skor krävs: På alla vandringar utom ”Lätt” krävs riktiga vandringskängor/vandringsskor. Det är farligt och jobbigt att gå med skor som har dåligt grepp och är för mjuka. * Du väljer svårighet under eget ansvar. * Fråga ledaren innan vandringen om du är osäker. * Ledaren kan avvisa deltagare, om utrustning inte uppfyller kraven för vandringen, eller om deltagarens form/kondition är för låg.

• 19 Jan

För din säkerhet - När krisen kommer

Mobilen är död, internet har slutat fungera och strömbrytaren till ljuset fungerar inte, vad gör du då? Välkommen att lära dig vad du kan göra för att klara en kris i samhället och hur du förbereder dig redan idag. Träffen hålls av "Försvarsutbildarna i Stockholm".

AKTIVITETEN ÄR INSTÄLLD! FÖRSVARSUTBILDARNA HAR LÄMNAT ÅTERBUD P:G:A: RÅDANDE SMITTLÄGE: Mötet beräknas pågå kl 18-21. Mat, dryck och information ingår i avgiften.

Medlem: 75 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 29 Jan

Vi går på promenaden

Samling framför grinden till f.d. Lenningska sjukhemmet, Södra Prom. 2, Norrköping. Vi följer i sångaren Ulf Lundells spår. En lätt vandring på 2 km förbi skolorna, där tjejerna kom ut ”omkring en femton och tjufem”. Ja här ligger skolorna på rad, och vår guide Elisabet Nyström berättar litet om var och en av dem. Ta med fika, som vi tar utomhus. Södra Promenaden är 2 km. De som har fordon parkerade vid starten, kan följas åt tillbaka. Möjligt (men kanske bökigt) för cyklister att dra med sig cykeln under vandringen. STF-medlem ingen avgift, övriga 50 kr. Anmälan senast 28/1 till Elisabet Nyström tel/sms 0730563862 eller karingtand@hotmail.com

• 13 Feb

Årsmöte 2022

Tag del av året som gått och vilka spännande äventyr som väntar framöver. Årsmötesförhandlingar och information från STF centralt samt ett mycket spännande och intressant föredrag av Mikael Andersson som berättar om ”Kända och okända personer i Norrköping”. Det var ju Mikael som så gripande och fängslande berättade om Getåolyckan 1918 på vårt senaste årsmöte, som ägde rum i Abborreberg.

Medlemmar i STF Bråvalla är välkomna och bjuds på dryck och förtäring. Anmälan senast 5/2 till Christer Goldhammer 070-8108270 eller christer@goldhammer.se

• 28 Feb

Projekt centrum, Klockaretorpet

Vi går först en lätt promenad på 2 km i stadsdelen och ser målningar på papperskorgar och transformatorstationer. Sedan går vi till Kunskapens Hus där Marco Briones berättar om detta projekt, där polis, fastighetsägare m.fl.verkar för en tryggare miljö i stadsdelen. Fika serveras!

Anmälan senast 21/2 till Elisabet Nyström, 073 056 38 62 eller karingtand@hotmail.com

• 21 Mar

Besök på Linköpings Slott

Vi besöker Linköpings Slott och får träffa vår landshövding Carl-Fredrik Graf som berättar om vad en landshövding gör. De äldsta delarna av slottet är från 1100-talet. I slottet finns landshövdingens representationsvåning och privata bostad. Slottet innehåller också Linköpings Slotts- och Domkyrkomuseum,

TIDIG ANMÄLAN senast 25/2 till Christer, 070 810 82 70 eller christer@goldhammer.se OBS! Avresa kl. 17.10. Samåkning från Folkborgens parkering, Folkborgsvägen 22, Norrköping. Spårv-hpl Folkets Park. Besöket på slottet börjar kl 18.00. Kostnad inkl. dryck, förtäring och föredrag/information: medlemmar 80 kr och övriga 150 kr. Kostnad för ev. samåkning tillkommer. Vid stort deltagarantal kan resan till Linköping ske i hyrd buss. Kostnad för bussen tillkommer då.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 24 Mar

Fenix Brewery med öltillverkning och ölprovning

Vi besöker Fenix Brewery i Norrköping, som är ett nytt och toppmodernt bryggeri, som har 10 st 2000-liters tankar med en kapacitet att kunna brygga 300.000 liter öl. Idag har dom tagit fram 11 olika sorters öl inkl. en päroncider. Vi får se hur öltillverknuingen går till samt avslutar en en minnesrik ölprovning. Inte många tänker på att Norrköping en gång var en stor bryggeristad med 5 olika bryggerier.

Kostnad inkl. föredrag, visning och ölprovning med tilltugg 320 kr. Icke medlemmar 350 kr Anmälan senast 15/3 till Christer Goldhammer 070 810 82 70 christer@goldhammer.se Besöket beräknas ta 2 timmar.

Medlem: 320 kr

Icke-medlem: 350 kr

• 05 Apr

Buddisttempel i Ljunga

Nipapan Storm guidar oss i templet, en nyligen ombyggd bilverkstad, och hon förklarar ceremonierna för oss. Vi träffar munkarna. Fika serveras.

Ingen avgift, men ta med en gåva, såsom blommor, frukt och/eller kontanter! Samling Furingstadsvägen 2, i korsningen med Arkösundsvägen, öster om Norrköping. Cykelbanan längs Fjärilsgatan (utanför Ljus i Hem) och därefter Arkösundsvägen till klostret är ca 4,5 km. Behöver du bilskjuts eller är villig att ta passagerare, ange detta vid anmälan, så försöker vi samordna.

• 23 Apr

Vitsippevandring i Fyrby

Vi gör en 5 km medelsvår vandring i villaområde, på skogsvägar och knöliga stigar. Vi går över en stätta. Elisabet guidar bland gammalt och nybyggt i Fyrby. Tag med sittunderlag och matsäck för en rast.

Samling vid Östra Eneby kyrka i Norrköping kl 11.00. P -plats vid kyrkan, infart från Finspångsvägen. Med spårvagn linje 2 – gå av vid hpl Heleneborgsgatan. Gå 200 m till kyrkan. Anmälan till färdledaren Elisabet Nyström senast den 21/4. 073 056 38 62 karingtand@hotmail.com

• 24 Apr

Vandring i Finspång mellan två naturreservat

En vandring med start på parkeringen vid Tjurtorpreservatet, öster om sjön Västjuten. Det är ett reservat, som består av lövskog och som länge har använts som betesmarker. Vi går på leden som finns i reservatet, för att sedan fortsätta mot nästa reservat. Det är Ormlångenskogen, som ligger vid sjön med samma namn, norr om Lotorp. Efter att vandrat på leden där återvänder vi till bilarna. Ta med förtäring till en rast och ett glatt humör.

Gemensam resa från Folkborgens parkering i Norrköping. Anmälan och förfrågningar senast 22/4 till Kari Adolfsson. Tel: 073 697 86 38 eller E-post: kari.adolfsson@live.se

• 07 Maj

Vandring i Herrsjöskogens naturreservat

Medelsvår vandring på ca 1 mil i kuperad terräng. Gunilla tar oss med till fin natur med gamla träd, myrmarker och flera små sjöar.

Samling: Bageriet i Jursla = hållplats Lillsjövägen. Anmälan senast 6/5 till Gunilla Andersson 070-306 29 76.

• 14 Maj

Tipspromenad om Allemansrätten

Vi i studiecirkeln "Allemansrätten" bjuder in till en spännande tipspromenad som kommer att handla om frågor kring Allemansrätten. Det kommer att finnas möjlighet att grilla, så tag gärna med korv eller annat gott. Trevliga priser till de med flest rätt. Kostnad 20 kr.

ARRANGEMANGET PÅGÅR kl 11-14. Anmälan senast den 1 maj till Gunilla Andersson gunilla.a70@gmail.com eller 070 306 29 76

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 20 kr

• 19 Maj

Händelö ekbackar och Händelö gård

Vi får en guidning av Norrköpings kommunekolog Malin Larsson som har mycket god kännedom om Händelö ekbackar. Under maj tror vi att ekarna slår ut, vilket passar bra. Händelö ekbackar är ett naturreservat som ligger utspritt, vilket gör att vi använder cykel för att ta oss runt eller bil för den som vill. Vi får också chansen att titta på Händelö gårds engelska park och även gårdens fruktträdgård, som är restaurerad. Besöket tar cirka 1,5 timme.

Anmälan till Tomas Svedman 073 503 17 35 tomas@kickers.net senast 17/5.

• 26 Maj

Cykeltur till STF Vandrarhem i Borkhult 26-29 maj 2022

Startplats är Vilbergen Centrum. Sedan går färden via Kårtorp och Öbonäs, med fortsättning på G:a Övägen mot Göta Kanal. Vi passerar golfbana och Västra Husby, sedan vidare mot Östra Ryd där färden rullar vidare mot Björkvik. Ungefär 4 kilometer efter Björkvik svänger vi vänster mot Odensgöl och sedan höger och söderut vid Vegallareservatet mot dagens resmål. Där checkar vi in på vandrarhemmet och äter en bit mat som de ordnar åt oss. Det finns möjlighet att äta egen frukost eller att köpa via vandrarhemmet. De övriga heldagarna vi har där ägnas några utflykter i de närmaste omgivningarna. Hemresan går vägen mot Häggebo, där vi svänger vänster mot Östra Ryd. Efter ungefär 1 km svänger vi höger och åker på småvägar mot Sverkersholm. Där tar vi rast och därefter cyklar vidare hem via Söderköping.

ANMÄLAN SENAST 25 april till Kari Adolfsson tel:. 073 697 86 38 eller E-post: kari.adolfsson@live.se för att boka rätt antal bäddar. Begränsat antal platser! Boendekostnad 1300 kr per lägenhet med 2 bäddar, extrabädd kostar 450 kr. STF-medlemskap ger 50 kr avdrag på priset. Prisuppgifterna är per dygn. Lägenheterna består av ett rum och kök.

• 04 Jun

Höjdpunkter på Höga Kusten 4 - 12 juni. 2022

• 26 Jun

Folkströmsdagen

Vi besöker Folkströms kyrka, en enkel, rödmålad stuga mitt i skogen utanför Grytgöl. Den var samtidigt både kyrka och skola. Här finns landets äldsta fungerade tramporgel.

Samåkningsavgift till bilförare Norrköping-Folkström t.o.r. ca 100 kr/person. Mer info kommer i sommar.

• 23 Jul

Blåbärsvandring 2022

Lätt vandring på 6-7 km Vi vandrar, plockar blåbär och badar. Samling vid Lillsjöstugans parkering, Jursla kl 10.00. Anmälan till Gunilla 070-3062976, gunilla.a70@gmail.com

• 03 Aug

Sommarvandring med bad i Ensjön 2022

Monica leder oss 5 km på slingrande stigar genom skogen, upp till fina utsiktsplatser och vidare fram till badet. Medtag matsäck och badkläder!

Samling vid spårv-hpl Kvarnberget = ändhållplats för linje 2. Bilparkering och cykelställ finns här. Anmälan senast 2/8 till Monica Englund 070 615 08 84.

• 21 Aug

Aug

Löfstad slott, vandring och lunch

Vi vandrar 5 km på Löfstads kultur-och naturstig med Elisabet Nyström som guide. I denna kulturmiljö kan vi se gamla arbetarbostäder, naturområden och en fornborg. Vi avslutar med lunch på Värdshuset. Blir vi 20 deltagare, bokar vi grupplunch à 175 kr, pannbiff, dryck, kaffe. Blir vi färre, får vi äta à la carte.

Anmälan senast 7/8 till Elisabet tel: 073 056 38 62 mejl: karingtand@hotmail.com Behöver du bilskjuts eller kan erbjuda bilplats, meddela det vid anmälan.

Medlem: 175 kr

Icke-medlem: 225 kr

• 27 Aug

Aug

Vandring genom fyra reservat, norr om Kristberg.

Med start i Norrköping åker vi E4 mot Linköping och svänger av den mot Motala. Vi passerar Brunneby, där det finns en gårdsbutik som är värt ett stopp. Efter att tittat och eventuellt handlat något där, åker vi vidare mot Kristberg där vi svänger höger upp mot sjön Stråken. Nordväst om sjön ligger de fyra reservaten Stora Boda, Bromossen, Hästtumla tallskog och Fågelmossen. Från den parkeringen vid Fågelmossen, finns det en sammanhängande led som går genom alla reservat. Vandringen blir ca10 kilometer lång.

Anmälan till Kari Adolfsson senast 26/8 på tel. 0736978638 eller E-post kari.adolfsson@live.se