STF Vakkotavare Fjällstuga

Mer om STF Vakkotavare Fjällstuga

Fjällstugan har en gäststuga med totalt 16 bäddar. Stugvärden bor i samma hus som gästerna. Fjällstugan har inga egna tältplatser. Möjlighet till tältning finns dock nere vid sjön, men de bästa tältplatserna är längs stigen norrut och uppe på kalfjället. Butik finns (sortiment medium).

I Vakkotavarestugan finns ingen hjälptelefon, men i området fungerar i allmänhet GSM-telefon.

Upplev STF Vakkotavare
Vid Vakkotavare möter Kungsleden ”Vägen Västerut” som är landsvägen mellan Porjus och Ritsem. I Stora Sjöfallets nationalpark nedanför fjällvärldens häftigaste branter ligger Vakkotavarestugan, med en fin utsikt över Suorvamagasinet. De flesta vandrarna åker eller kommer med buss för att vandra norrut eller fortsätta söderut från Saltoloukta. Det är inte ovanligt att vandraren ställer sin bil på parkeringen och vandrar ut på fjället för att efter en tid komma tillbaka till Vakkotavare.

Det är enkelt att göra en dagstur upp på kalfjället längs Kungsleden direkt från fjällstugan. Stigningen är rejäl och lite svett får du räkna med innan du får lön för mödan – en närmast andäktig utsikt över Akkajaure, Sarek och Áhkkás snöklädda toppar. I Akkajaure är det bra fiske där forsen har sitt utlopp, bara ett par hundra meter från stugan. Besök också gärna Suorvamagasinet och dammbyggnaden som gjort detta till Sveriges största regleringsmagasin.

Om STF Vakkotavare
Fjällstugan har sommartid väldigt mycket daggäster, både bussresenärer och bilburna gäster. Fjällstugan har en egen busshållplats med dagliga förbindelser med STF Ritsem, STF Saltoluokta och Gällivare. Sommartid finns en enklare servering med kaffe, te, choklad och lite fikabröd.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.