STF Vakkotavare Fjällstuga

Mer om STF Vakkotavare Fjällstuga

Fjällstugan har en gäststuga med totalt 16 bäddar. Stugvärden bor i samma hus som gästerna. Fjällstugan har inga egna tältplatser. Möjlighet till tältning finns dock nere vid sjön, men de bästa tältplatserna är längs stigen norrut och uppe på kalfjället.

I Vakkotavarestugan finns ingen hjälptelefon, men i området fungerar i allmänhet GSM-telefon.

Upplev STF Vakkotavare
Vid Vakkotavare möter Kungsleden ”Vägen Västerut” som är landsvägen mellan Porjus och Ritsem. I Stora Sjöfallets nationalpark nedanför fjällvärldens häftigaste branter ligger Vakkotavarestugan, med en fin utsikt över Suorvamagasinet. De flesta vandrarna åker eller kommer med buss för att vandra norrut eller fortsätta söderut från Saltoloukta. Det är inte ovanligt att vandraren ställer sin bil på parkeringen och vandrar ut på fjället för att efter en tid komma tillbaka till Vakkotavare.

Det är enkelt att göra en dagstur upp på kalfjället längs Kungsleden direkt från fjällstugan. Stigningen är rejäl och lite svett får du räkna med innan du får lön för mödan – en närmast andäktig utsikt över Akkajaure, Sarek och Áhkkás snöklädda toppar. I Akkajaure är det bra fiske där forsen har sitt utlopp, bara ett par hundra meter från stugan. Besök också gärna Suorvamagasinet och dammbyggnaden som gjort detta till Sveriges största regleringsmagasin.

Om STF Vakkotavare
Fjällstugan har sommartid väldigt mycket daggäster, både bussresenärer och bilburna gäster. Fjällstugan har en egen busshållplats med dagliga förbindelser med STF Ritsem, STF Saltoluokta och Gällivare.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!