STF Vaisaluokta Fjällstuga

Mer om STF Vaisaluokta Fjällstuga

Fjällstugan har en gäststuga med totalt 20 bäddar.

Gäststuga 65:an
En stuga med två 10-bäddsrum, kök och två sovalkover i varje rum. Det ena av 10-bäddsrummen används som säkerhetsrum, samt som öppet gästrum vintertid då fjällstugan inte är bemannad av stugvärd. I detta rum får du även ha med dig hund. I mittrummet har stugvärden sitt rum.

På STF Vaisaluokta Fjällstuga kan du betala med Swish om du har Telia-abonnemang men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället.

Stugplatsen saknar hjälptelefon men området har mobiltäckning med Telias nät.

Upplev STF Vaisaluokta
Längs stranden har Sirkasamerna sina sommarvisten vid Vaisaluokta och Änonjálmme. Här kan du ofta köpa nyfångad röding eller sik. Och om du hellre fångar fiskarna själv finns det goda möjligheter bara ett par kilometer från stugplatsen. Kommer du i samband med kyrkhelgen här ska du inte missa att delta i en samisk gudstjänst i Vaisaluokta kyrkkåta. Efteråt är det samling med kaffe i det fria – vi lovar dig en minnesvärd upplevelse.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik