STF Vaisaluokta Fjällstuga

Mer om STF Vaisaluokta Fjällstuga

STFs båt m/s Storlule trafikerar inte Akkajaure längre. För transport över Akkajaure finns 3 lokala aktörer som kör båt mellan Ritsem och Änonjalme (och Vaisaluokta vid behov). Mer information finner du på: länken https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-ritsem/battider/

Fjällstugan har en gäststuga med totalt 20 bäddar. Stugan är relativt nyrenoverad och i mycket gott skick.

Gäststuga 65:an
En stuga med två 10-bäddsrum, kök och två sovalkover i varje rum. Det ena av 10-bäddsrummen används som säkerhetsrum, samt som öppet gästrum vintertid då fjällstugan inte är bemannad av stugvärd. I detta rum får du även ha med dig hund. I mittrummet har stugvärden sitt rum. Stugplatsen saknar hjälptelefon, men stugvärden har mobiltelefon.

Här har du mobiltäckning via Telia GSM.

Upplev STF Vaisaluokta
Längs stranden har Sirkasamerna sina sommarvisten vid Vaisaluokta och Änonjálmme. Här kan du ofta köpa nyfångad röding eller sik. Och om du hellre fångar fiskarna själv finns det goda möjligheter bara ett par kilometer från stugplatsen. Kommer du i samband med kyrkhelgen här ska du inte missa att delta i en samisk gudstjänst i Vaisaluokta kyrkkåta. Efteråt är det samling med kaffe i det fria – vi lovar dig en minnesvärd upplevelse.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.