STF Tofvehult

Mer om STF Tofvehult

I vackraste nordöstra Småland, omgivet av skog och sjö ligger Tofvehult. En stillsam plats med närhet till charmiga Västervik och Tjust skärgård. Vill du njuta lugnet stannar du här hos oss, promenerar längst slingrande skogsstigar, badar i den stilla insjön, hyr en kajak eller en SUP, läser en bok på den egna verandan, badar bastu och bara är. På nära avstånd väntar ett stort utbud av upplevelser. Vandra, cykla, klättra, paddla, fiska, öluffa upplev kultur och hantverk. Eller besök Astrid Lindgrens magiska värld.

Peter och Lena, så heter vi som bor och verkar här i Tofvehult. I den gamla garveribyggnaden från 1865 bodde under tidigt 1900-tal Lenas gammelmorfar Wilhelm och hans fru Margareta och här föddes Lenas farmor Britta, ett av åtta barn, i ett av rummen på övervåningen. Vi flyttade hit från västkusten 1997, bytte hav mot insjö, saltdoft mot doften av tallbarr och mossa, för att leva vårt nya liv. Vi närde båda en dröm om att få bo på landet, låta våra tre barn växa upp med skogen och sjöarna som sin lekplats, inspirerade av alla Astrid Lindgrens underbara sagor.

Hos oss kan du välja mellan att bo i en rymlig lägenhet i boningshusets andra våning eller i en av de mysiga små stugorna på bergsknallen intill. Det finns möjlighet till självhushåll i alla alternativ. På nedervåningen i boningshuset finns mysiga umgängesytor och utanför väntar den lummiga trädgården. Stugorna omges av tallar och blåbärsris med utsikt över sjöarna Toven och Ålsjön. Vår bastu och badtunna, som du kan hyra under din vistelse, ligger meditativt och magiskt vid det lilla vattenfallet och sjön inbjuder till morgon- och kvällsdopp. Vi hyr ut roddbåt, kanot och SUP och vi har några cyklar som det går bra att låna för utflykter längs de slingrande grusvägarna. Årets skiftningar är magiska här i Tofvehult.

Bra att tänka på är att vi ligger en bra bit från matbutiker och restauranger. Det går fint att boka till både frukostkorg och enklare kvällsmåltid hos oss, men tänk på att det behöver förbokas senast dagen före. Vi välkomnar hundar mot förbokning och tillägg. Vårt hus passar även perfekt för grupper som söker en naturnära, bekväm och trivsam miljö för möten där ni är de enda gästerna.

Vi glädjer oss till att se er här som våra gäster, vänligen Lena och Peter i Tofvehult.