Upplev mer

Boendets huvudsida: STF Tofvehult

Till Tofvehult kan du komma oavsett om du vill njuta av lugnet och bara vara eller om du vill vara aktiv och uppleva mycket. Vill du njuta lugnet stannar du hos här, promenerar längst slingrande skogsstigar, badar i den stilla insjön strax nedanför stugan, läser en bok på den egna verandan, badar bastu och bara är. Vi hyr ut roddbåt, kanot och SUP och vi har några cyklar som det går bra att låna för utflykter längs de slingrande grusvägarna. Trakterna runt omkring bjuder på ett varierat landskap och rika möjligheter att uppleva både natur och kultur.

Vandra

För dig som vill vandra finns flera fina vandringsleder i närheten, alla med lite olika längd och karaktär. Tjustleden, Loftahammars Leden, Gränsöleden och Norra Kvills Nationalpark är några av de som finns att välja mellan. Fråga oss gärna om tips!

Upplev Tjust skärgård

Skärgårdsliv och hav väntar i Tjust skärgård. En skärgård som består av inte mindre än 5000 öar, kobbar och skär, och är fantastiskt året runt. Med skärgårdstrafiken eller båttaxi tar du dig ut på upptäcktsfärd. Besök exempelvis Hasselö och naturreservatet Sladö, två av skärgårdens mest levande öar. Förbundna med en liten bro sträcker de sig nio kilometer genom omväxlande natur, från lummig lövskog och karg tallskog till ängsmark och kala klippor mot öppen horisont. En annan pärla är Idö som ligger i ytterskärgården, en halvtimmes båtväg från Västerviks centrum. Ön, med sin dryga kilometer på längden och knappa kilometer på bredden, bjuder på ett varierat landskap och den gamla lotsutkiken på Idö står helt orörd sedan den avbemannades i februari 1986. Sommartid går det reguljära båtturer ut till ön.

Charmiga Västervik

Västervik är en småstadsidyll med restauranger, caféer och små fina butiker. Besök gärna båtsmansstugorna som förr var bostäder åt båtsmännen eller Västerviks museum. I området runt museet finns en smedja, gamla torp från Tjust och Unos torn som reser sig 34 meter över havet och ger en fantastisk utsikt över Gamlebyviken. Besök gärna fina Gränsö slott och Gränsö Slotts Ljusstöperi. Stöperiet ligger i en vacker gammal byggnad från tidigt 1900-tal med både stöpning och butik under samma tak. Titta på tillverkningen och prata med hantverkarna. Här finns det mängdvis med handgjorda, vackra och unika produkter. Vandra Gränsöleden som är en 12 km lång led runt den lilla halvön, som även är ett naturreservat.

Astrid Lindgrens magiska trakter

För barnfamiljen är ett besök i Astrid Lindgrens värld ett måste. Vi ligger ca 45 minuter från den fantastiska teaterparken som verkligen är värd ett besök, inte bara av barnfamiljer, utan av alla som på något sätt berörts av Astrid Lindgrens oförglömliga böcker och filmer. Inne i Vimmerby, inte alls långt från själva parken ligger även Astrid Lindgrens Näs, där hon växte upp med sin familj. Idag erbjuder Näs ett museum och en vacker sagoträdgård som är skapt med inspiration från Astrids böcker, samt ett smakligt cafe med tillhörande liten butik. I Mariannelund hittar ni ett filmmuseum som bygger på Astrids filmer, Filmbyn Småland. Runtomkring Vimmerby hittar ni flera av de platser där filmerna gjorda på Astrid Lindgrens spelades in, så som Katthult och Bullerbyn.

Klättra

Västerviks granitklippor erbjuder ett av världens bästa boulderingområden för både avancerad klättring och nybörjare. Boulderinglederna är vida kända över hela världen och lockar eliten till Västervik. Här finns både kurser och guidade turer för dig som vill prova något nytt. På Västerviks klättercenter möter du andra klättrare och kan klättra inomhus, låna dator, läsa tidningar i ämnet och utbyta tips och erfarenheter som underlättar när du ger dig ut.

Paddla

Med både sjöar, hav och skärgård ges rika möjligheter att njuta vattenäventyr. Du kan hyra roddbåt, kajak och SUPar på Tofvehult. I vackra Tjust skärgård finns dessutom en av landets vassaste kajakdestinationer. Här finns kajakleder både för den erfarna kajakpaddlaren, nybörjaren och barnfamiljen som ska ge sig ut på kajakäventyr. Det finns flertalet uthyrare, eller varför inte boka en guidad tur! Kika gärna in i appen Västervik Outdoor för information och tips.

Fiske

I den närliggande Ålsjön kan ni med fiskekort pröva lyckan. Vi har även samarbete med duktiga fiskeguider i Västerviks fantastiska skärgård.

Fler utflyktstips

Under sommarmånaderna så kan ni även ta en dagsutflykt till Visby med färjan som avgår inne i Västervik. För dagsutflykter ligger även Öland och Glasriket nära liksom Kolmårdens Djurpark strax norr om Norrköping.

Varmt välkommen!

Se tillgänglighet och boka.

Sök & boka