STF Tjäktja Fjällstuga

Mer om STF Tjäktja Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en gäststuga med 33 bäddar och en stugvärdsstuga.

Gäststuga
Stugan är en korridorstuga och har ett 15-bäddsrum och tre 6-bäddsrum. Ett stort gemensamt kök samt ett torkrum.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning, men stugvärden har en telefon. Är du i behov av att ringa kan du köpa samtalstid.

Upplev STF Tjäktja
Tjäktjastugan, 1 000 meter över havet, ligger längs Kungsleden, högt upp på kalfjället på gränsen mellan växtlighet och stenlandskap. Här kan du vandra på snöfälten ännu i juli månad eller bege dig ned till grönskan i dalen nedanför på samma dag. Massor med snö erbjuder fina skidturer i området. Eller bara njut av milsvid utsikt.

De korta avstånden till omgivande stugor gör att du har tid till en enkel bestigning av höjden väster om fjällstugan. Härifrån har du vidsträckt utsikt åt alla håll med böljande lågfjäll mot gränsen i väster och det alpina landskapet mot Kebnekaisefjällen i söder och öster. Många fina toppturer kan utgå härifrån. Hägrar landskapet mer än topparna rekommenderas en tur i Sielmavagge och vidare mot STF Nallo. Järv passerar frekvent rakt över dalgången, så håll upp blicken så kanske du också får se den på håll i sitt karaktäristiska galoppsprång.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!