STF Tjäktja Fjällstuga

Mer om STF Tjäktja Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en gäststuga med 33 bäddar och en stugvärdsstuga.

Gäststuga
Stugan är en korridorstuga och har ett 15-bäddsrum och tre 6-bäddsrum. Ett stort gemensamt kök samt ett torkrum.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning, men stugvärden har en telefon. Är du i behov av att ringa kan du köpa samtalstid.

Upplev STF Tjäktja
Tjäktjastugan, 1 000 meter över havet, ligger längs Kungsleden, högt upp på kalfjället på gränsen mellan växtlighet och stenlandskap. Här kan du vandra på snöfälten ännu i juli månad eller bege dig ned till grönskan i dalen nedanför på samma dag. Massor med snö erbjuder fina skidturer i området. Eller bara njut av milsvid utsikt.

De korta avstånden till omgivande stugor gör att du har tid till en enkel bestigning av höjden väster om fjällstugan. Härifrån har du vidsträckt utsikt åt alla håll med böljande lågfjäll mot gränsen i väster och det alpina landskapet mot Kebnekaisefjällen i söder och öster. Många fina toppturer kan utgå härifrån. Hägrar landskapet mer än topparna rekommenderas en tur i Sielmavagge och vidare mot STF Nallo. Järv passerar frekvent rakt över dalgången, så håll upp blicken så kanske du också får se den på håll i sitt karaktäristiska galoppsprång.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor