STF Rogen Fjällstuga

Mer om STF Rogen Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en större gäststuga med totalt 18 bäddar, en stugvärdsstuga med säkerhetsrum, samt en fräsch bastu nere vid sjön.

Huvudbyggnad
Stugan består av förstuga, butik (sortiment large), kök och två gästrum. Gästrummen har gasolkök, vedeldad järnspis varav den ena med ugn, samt två sovalkover med vardera fyra bäddar, typ våningssängar.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Utmärkta tältplatser i gles björkskog finns ca 100 m från huvudbyggnaden.

Vid fjällstugan har du endast svag mobiltäckning.

Rogenstugan ligger i Rogens naturreservat i södra Härjedalen på en udde i Rogensjön ca 760 m ö h. Området runt sjön är en mosaik av vindlande små sjöar, uddar i gammal björk- och tallskog. Från stugan har du en milsvid utsikt över sjön och i fjärran norska fjäll. Solnedgången över sjön är hänförande. Närmaste fjällstugor är Storrödtjärn, 13 kilometer i söder och Skedbro, 12 kilometer i nordväst.

Rogen är troligen en gammal boplats. Vid fjällstugan har bronsåldersgravar påträffats och mångtusenåriga hällmålningar finns i området. Här finns även länets längsta fångstgropsystem som är över en mil långt.

Upplev STF Rogen
• Följ sommarleden till Tandsjövålen, 993 m ö h, med fin utsikt. Eller på vintern över isen till Storrödtjärn 13 km alternativt Skedbro 12 km.
• Hyr kanot i Rogen och paddla till Skedbrostugan och lämna kanoten där. Fiska röding, öring, gädda eller abborre i närliggande sjöar – sommar såväl som vinter. Skogarna i området har också fina svampmarker.
• Vid sidan av att utforska vattensystemet är urskogsvandringar i den varglavsrika tallskogen en magisk sysselsättning invid fjällstugan. Varglaven är intensivt grön där den klänger sig fast på de gamla tallarna och ger en mycket speciell karaktär åt landskapet.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.