STF Musteriet i Djursdala

Hållbarhet

På musteriet arbetar vi med hållbarhet i alla avseenden, i restaurangen serverar vi lokalproducerad mat, avfall tas om hand i vår egen kompost och kommer till nytta i vår äppellund och i vårt trädgårdsland. Vår utgångspunkt i all odling vilar på permakulturens värderingar. Vi har egna bisamhällen som bidrar till pollineringen av våra äppelträd men även är en viktig ingrediens i vår matlagning. I vår egen skog hämtar vi även råvaror som svamp, lingon och blåbär till pajer och bakverk. Vi har ett samarbete med ett lokalt mejeri som levererar vår mjölk och yoghurt. Äggen som vi serverar kommer från vår egen hönsgård med Hedemora höns.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er