STF Lydde Gård

Mer om STF Lydde Gård

Lydde Gård en förläggargård av hotellstandard med hållbarhet i fokus. Vi ligger mitt i Tygriket, i den vackra Häggådalen, mellan Borås och Varberg. Här stiger du in i ett familjärt och hemtrevligt boende som har fått flera priser för byggnadsvård och miljöarbete.

Den tidigaste anteckningen om Lydde är från 1493, då som Lyddaström. Verksamheterna har varierat över tid, från jordbruk till förläggarverksamhet, färgeri, tegelbruk och 1900-talets syfabrik för blusar och skjortor. När Familjen Larson tog över 2003 inleddes en varsam totalrenovering, där byggnadsvård, respekt för gårdens historia och hållbarhet var ledord. Idag möter vi ett bekvämt och personligt boende som talar gårdens historia.

Lydde Gård har 39 bäddar fördelade på gårdens fyra boningsbyggnader. Rummen är stora som anstår i en förläggargård, och här sover du i lokalproducerade sängar med ekologiska lakan och kuddar samt täcken av ekologisk ull. Frukost ingår i övernattningen och här serveras eget hembakt bröd, honung från egna bikupor och allt i övrigt med krav- och rättvisemärkt som huvudregel.

Lydde Gård ligger lugnt och omges av en stor trädgård med fruktträd och rabatter. Här finns närhet till sjöar, natur, museum och runt hörnet ligger Marks golfbana. Området bjuder på rika naturupplevelser med möjlighet för vandring, upptäckter med cykel samt ett rikt kulturutbud vad gäller hantverk och historia.

Varmt välkommen till Tygrikets egna gårdshotell.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er