STF Lillsved Vandrarhem

Mer om STF Lillsved Vandrarhem

Du hittar oss på en udde på norra Värmdö landet, endast 50 minuter från Stockholms storstadsmiljö. Mitt i Stockholms skärgård, nära storstaden. Alldeles utanför vandrarhemmet förenas Lindalssundet med Saxarfjärden. Här väntar ett omväxlande skärgårdslandskap som omger anläggningen med vikar, härliga odlade och betade marker, tysta djupa skogar, massor av hav, klipp- och strandbad.

På STF Lillsved Vandrarhem finns bekvämt boende med god standard, restaurang med dagens rätt och vegetariskt alternativ, sommarcafé och skärgårdsbåtar till andra öar. I de idrotts- och kulturhistoriska byggnaderna, de äldsta från mitten av 1800- talet, bedrivs idag folkhögskola, konferensverksamhet, lägerverksamhet och vandrarhem. Du når oss enkelt med buss, Waxholmsbåten eller med bil ända fram till dörren.

Du bor i bekväma enkel- eller tvåbäddsrum med internet, dusch och wc. Under sommaren kan du även boka rum med dusch och wc i korridor. Här finns fem handikappanpassade rum och även några rum för dig som reser med husdjur. För den lilla gruppen finns det gott om plats för matlagning och skönt umgänge i våra olika kök och TV-rum. Avsluta dagen eller träningspasset med en skön bastu. Tvättmöjligheter finns.

Här finns kortare och längre spår som inbjuder till joggning/skidåkning och skyltade vandringsleder utrustade med spänger över blöta områden. Utegym, ytor för lek och spel, fotbollsplan, terräng och vägar/leder för cykling väcker träningslusten. På lugna grusvägar kan du ta dig fram med rullator, rullstol eller barnvagn och i skogarna finns gott om bär, svamp och örter att plocka. Här finns också älg, hjort, rådjur, havsörn och andra vilda djur att speja på.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er