STF Lilla Sörgården

Mer om STF Lilla Sörgården

Lilla Sörgården ligger på natursköna Färingsö i Mälaren, strax väster om Stockholm. Här slingrar sig vandringslederna mellan naturreservat med gamla ekar, vacker blandskog och slottsparker. Området har ett rikt kulturlandskap och en historia som sträcker sig tillbaka till bronsåldern. Mälarens vatten är ständigt närvarande och det finns många möjligheter till bad på flera fina badplatser.

Vårt gårdshotell består av en huvudbyggnad med fem personligt och individuellt inredda hotellrum, och tre fristående gårdshus som kan bokas separat för ett sällskap i taget. Både huvudbyggnaden och gårdshusen ligger på en stor, grön gårdstomt med fri utsikt över åkrar och ängar. Här finns uteplatser, trädgård med fruktträd, en köksträdgård där vi odlar grönsaker och ett ank- och hönshus. Det är bara knappt tio minuters promenad till närmsta badplats och tvärs över gatan finns en välsorterad livsmedelsbutik och pizzeria/grill.

Vi som driver Lilla Sörgården är Jonas och Christin Blomberg. Vi hittade denna plats 2009 och blev betagna av platsen, husen och omgivningen. Särskilt tilltalade oss den ostörda utsikten över åkrar och ängar söderut, bara några mil från Stockholm men i en annan och jordnära värld. Vi flyttade hit året efter och började bygga om och inreda husen för kommande gäster. Sedan dess har vi jobbat med att göra Sörgården till en välkomnande semestergård för våra gäster och ett fint hem för oss själva och våra döttrar.

Vi trivs fantastiskt bra på Färingsö och utforskar hela tiden naturen, nya platser och aktiviteter här. Vi vill att våra gäster ska känna att de har allt de behöver i hus och hotell på gården för att njuta av varandra, sin semester och Mälaröarna. Alla hus har sina väl tilltagna ”egna” uteplatser och trädgårdar men det finns också gott om utrymme att umgås tillsammans på gräsmattor och lekplatser.

Incheckning sker normalt från kl. 16.00 och utcheckning 11.00.
Varmt välkomna till oss på Lilla Sörgården!

Christin och Jonas med familj.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er