STF Hemavan Fjällstation

Mer om STF Hemavan Fjällstation

STF Hemavan Fjällstation ligger vackert beläget mitt i Hemavan och erbjuder ett hemtrevligt alternativ för både enskilda gäster, familjer och grupper i avkopplande miljö med flera rum för umgänge. Välj mellan hel- och halvpension eller endast logi. Frukost serveras under nästan hela året om du bokar det samtidigt som du bokar rum. Helpension serveras under högsäsong vid förbokning och kaffepannan står alltid på. Under större delen av året finns möjlighet till självhushåll.

Här har du Centrumbacken och det nya barnskidområdet precis utanför knuten. Du har också nära till Bayhill köpcenter med butiker och café samt till flera restauranger, pubar, skiduthyrning, badhus, bussar och flygplats.

Vårt läge en bit upp på fjällsluttningen ger en magnifik utsikt över fjällen vare sig du sitter i matsalen, brasrummet med den sprakande brasan eller i något av våra andra gemenskapsrum. På fjällstationen finns även ett vackert kapell för allt från andakt till gudstjänst och vigsel.

I huvudbyggnaden finns 13 rymliga och unikt utsmyckade fyrbäddsrum med våningssängar, där den nedersta sängen är en dubbelsäng med resårbotten. Toalett, dusch och torkskåp delar du med rummet bredvid. En ny logibyggnad med 18 fräscha rum med egna badrum kommer att stå klart under hösten 2022. På anläggningen finns också bastu med duschar och relax, vallbänk, gratis WiFi samt flera större torkrum om inte torkskåpen vid rummen skulle räcka.

Tältplatser erbjuder vi på vår gräsmatta och då får du tillgång till duschar och självhushållskök. Tältplats bokas på mail eller telefon direkt till Hemavan Fjällstation.

Anläggningen är helt alkoholfri vilket uppskattas mycket av många gäster och framför allt barnfamiljer. Läs gärna mer om vår alkoholpolicy på vår hemsida. http://www.hemavanfjallstation.se/policyer/alkoholpolicy/

Fjällstationen är anpassad särskilt med avseende på rörelsehinder. Huvudbyggnadens tre våningar når du enkelt med hiss och du kan med rullstol rulla rakt in från parkeringen och vi erbjuder även uthyrning av skicart och sitski. Viss hänsyn till synskadade togs även när huset byggdes.

Skidbackarna ligger bokstavligen ett stenkast bort – bara 30 meter från ytterdörren ligger Centrumbacken och Lilla Lämmelns barnområde. För dig som gillar att åka längdskidor finns flera preparerade spår i närheten, och i vår källare står du inomhus och vallar perfekt glid och fäste på dina skidor. Om du vill hyra skidutrustning har vi ett begränsat utbud av Randoneéutrustning att hyra när du bokar boende hos oss. Centrumhusets stora skiduthyrning ligger bara ca 200 meter bort.

Från vår skoterparkering tar du dig enkelt ut på skoterleder på Kungsleden eller Jofjället. Vi förmedlar även kontakter med erfarna jakt- och fiskeguider i området.

Grotta, topptur eller en blomstervandring? Vi erbjuder guidade grott- och toppturer eller en dagstur på fjället med egna certifierade fjälledare. Prata med oss så får du veta mer!

Om du inte får ditt lystmäte på fjället kan du hitta på roliga saker hos oss. Du som gillar att klättra får inte missa att testa vår klättervägg - en 6 meter hög och 40 m2 stor utomhusvägg. Motionshall för bordtennis och innebandy finns i huset.