Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Bunge/Fårösund Vandrarhem

Mer om STF Bunge/Fårösund Vandrarhem

Bunge Vandrarhem flyttade sommaren 2003 in i Lottaskolans militära baracker och är idag ett trivsamt boende för små familjer och stora grupper. Vandrarhemmet ligger strax söder om Fårösund, 1,5 kilometer från bilfärjan till Fårö. Det finns 120 sängplatser i enkel- tvåbädds- och fyrabäddsrum. I matsalen serveras frukostbuffé varje morgon under högsäsong. Matsalen passar också utmärkt som festlokal för max 130 personer eller 90 sittande middagsgäster. Köket är ett stort, fullt utrustat restaurangkök och har fullständiga rättigheter. I vart och ett av de sex bostadshusen finns ett allrum med TV. Det finns gästkök där gästerna kan laga sin egen mat. Du har även tillgång till bastu och tvättstuga.

Från vandrarhemmet har du nära till norra Gotlands stenstränder, badplatser och till Bunge Museum, ett av landets största friluftsmuseer. Dessutom är vandrarhemmet en utmärkt språngbräda för härliga utflykter till hela norra Gotland och Fårö. 9 kilometer från oss ligger Blå Lagunen, ett fd kalkbrott som är fantastiskt att bada i. Från frukostaltanen har du fin utsikt över havet som ligger en dryg kilometer bort och till närmaste sandstrand är det tre kilometer. Du kan se halvön Furillen i sydväst, i söder skymtar Ängeviken och havet fram över skogen och i öster det södra gattet, inloppet till Fårösund. Många gäster upplever ett lugn på vandrarhemmet som liknar kalfjällets, just för att en ser så långt.

Frukost ingår 1 juni-31 augusti, då är receptionen öppen dagligen. Övrig tid går frukost att förbeställa och receptionen är öppen enligt överenskommelse.

Vi har rum med en till fyra sängplatser samt ett familjehus med fem bäddar. Familjehuset Stenstugu ligger alldeles bredvid vandrarhemmet i en egen frukt trädgård. Huset har fem ordinarie bäddar och du hyr hela huset med kök, vardagsrum, dusch och toalett samt uteplats med grill.

Vi tar gärna emot grupper.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Hos oss kan du välja mellan att bo på vandrarhemsrum eller avskilt i egen studio/lägenhet.
• Vi har 12 studios + 38 lägenheter med egen ingång, dusch/toalett och pentry alt. kök.
• På vandrarhemmet hyr vi ut så varje rum har tillgång till egen dusch/ toalett
• Du kan checka in och ut utan fysisk kontakt.
• Vi städar noggrant mellan ut och incheckningar.
• Du kan välja att hämta ut din frukost i påse att äta utomhus eller i vår stora matsal.
• Vi har ordnat att borden i matsalen står med stora avstånd.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er