STF Aigert Fjällstuga

Mer om STF Aigert Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två stugor med sammanlagt 26 bäddar.

Stora stugan
Stora stugan är en korridorstuga och har ett 10-bäddsrum och två 4-bäddsrum, ett stort gemensamt kök samt ett torkrum. Butik med sortiment large finns i ett rum i stugan. Även stugvärden bor i denna stuga. Gasolkamin finns i torkrum - i övriga rum finns vedspis eller vedkamin.

Säkerhetsstuga
Stugan har två rum med kök och fyra breda sängar (våningssäng) i varje rum. Ett av rummen står öppet hela året och används som säkerhetsrum. I båda rummen får du även ha med dig hund.

På STF Aigert Fjällstuga kan du betala med Swish men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället. Betalning med kort är inte möjlig på STF Aigert Fjällstuga.

Det finns ingen hjälptelefon, men du har bra mobiltäckning via Telias mobilnät.

Länsstyrelsen byter ut hängbroarna vid Tärnasjön efter Kungsleden i Vindelfjällens naturreservat. Den östligaste av de fem broarna är nu färdig och öppen för vandrare.
Ytterligare en bro kommer att bytas senare under hösten 2021. Under arbetets gång kommer det att finnas en tillfällig passage över vattnet, med spänger eller båt. Nästa år fortsätter arbetet med att byta ut resterande broar. Mer information hittar du hos https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik