STF Kolarbyn Eco-Lodge

Mer om STF Kolarbyn Eco-Lodge

På STF Kolarbyn finns varken elektricitet eller rinnande vatten.
Vandrarhemmet är en samling kolarkojor mitt i granskogen. Här finns tolv kolarkojor med två britsar för fårskinnsfällar och sovsäckar. Alla kolarkojor har vedeldad kamin och du hugger själv din egen ved.

I området finns goda möjligheter för friluftsliv och fina fiskesjöar (kontakta oss för info om fiskekort), grillplatser och härliga vandringsleder. Vandrarhemmet är en miljöanpassad logianläggning byggd av naturmaterial. Ett besök på vandrarhemmet blir en spännande och mysig naturupplevelse för både stora och små.

Incheckning
Kl 14-15. Kolarbyn har ingen bemannad reception men en värd möter er i receptionen för incheckning. Kontakta oss före bokning, om ni inte kan komma till utsatt tid!

INFORMATION OM ER UPPLEVELSE
Kolarbyn har ingen bemannad reception men en värd möter er i receptionen för incheckning kl 14-15. Kolarbyn är inte bemannad med personal under hela er vistelse. Gäster har tillgång till bokade kolarkojor från kl 14 ankomstdagen till och med kl 10.30 på avresedagen.

DETTA INGÅR SOM BAS I ALLA BOKNINGAR
Guidad rundvandring i Kolarbyn under incheckningen för att få instruktioner om hur allt fungerar och vart man hittar allt, självuppblåsbart liggunderlag & fårskinnsfällar att sova på, ljus, tändstickor, ved att hugga för att elda med, färskvatten att hämta ur källan, tillgång till grillplatser, köksutrustning för matlagning över eld, diskmöjligheter vid bäcken, sopsortering, tillgång till sittplatser i samlingsmilan. Glöm inte meddela om ni har allergier.

BRA ATT TA MED
Kläder: Vädertåliga kläder och skor, varma kläder för kalla nätter, badkläder, handduk.
Utrustning: Sovsäck, kudde, power bank, kikare, vattenflaska. Sovsäcksutrustning kan hyras (sovsäck, resekudde & istoppslakan) Mat: Ni kan ta med mat själva och låna all köksutrustning av oss för att tillaga maten över öppen eld, Ni kan även boka färdiga matpaket eller lunch och middag från vårt skogsskafferi, som ni själva lagar i över elden. Det finns väldigt begränsad förvaringsmöjlighet av mat i Kolarbyn så vi rekommenderar att ni tar med (hård) kylbox att förvara maten i. (Mat ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, detta ser ni i er bekräftelse)

DETTA TILLHANDAHÅLLER VI MED OCH HYR UT
Uthyrning av sovsäcksutrustning (innehåller sovsäck, liten resekudde och istoppslakan. Handduk, kanot, roddbåt, Skogsbad och Privat Bastu (Ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, ni er det i er bekräftelse)

Flytande bastu 1,5 timme (delad) ingår i all logi. Vi har även en ”Privat Bastu som du kan boka för 2 timmar, du hugger ved, tänder bastun och städar själv. (Privat Bastu ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, detta ser ni i er bekräftelse)

Vi har 6 kanoter och 2 roddbåtar att boka. Kanoterna är ”Kanadensare” med tre och våra roddbåtar har upp till 5 sittplatser. Paddlar/åror, flytvästar och en karta över sjön ingår. (Ingår i vissa aktiviteter och upplevelser, detta ser ni i er bekräftelse)

Toaletter, vi har två fina utedass.

I vårt kök finns köksutrustning för matlagning över elden, murrikka, stekpannor, kastruller, förskärare, skärbrädor, durkslag, slevar, grillverktyg, grillgaller, tallrikar, matbestick, kåsor m.m.

Vi sopsorterar självklart i Kolarbyn och visar er när ni checkar in.

Disk och tvätt sker i anslutning till vår fina bäck, vi tillhandahåller diskmedel och diskborstar till detta. Vi har även ett duschrum där du kan värma vatten och skölja av dig. Du kan även basta och ta ett uppfriskande dopp i sjön.

Hör gärna av er om ni har några frågor angående er bokning, vi vill att detta ska bli ett minnesvärt äventyr för er. Många tillval finns på vår webbsida, det går bra att boka tillvalen för sig om ni kontaktar oss i god till före ankomst.