Vandringens dag Boa kyrkstig, en kulturhistorisk vandring

placeholder for local activities whithout image.

STF Södra Halland

10 Sep

Lördag 10 september kl. 10.00 – ca 14.00 Ansvarig: Lars Andersson 070-418 44 24 Ingen anmälan. Samling på parkeringsplatsen vid Okome kyrka Vägbeskrivning: Kör väg 154 från Falkenberg mot Ullared. Sväng höger mot Ätrafors cirka 7,5 km från motorvägen. Sväng vänster mot Ätrafors efter 40 m. Kör genom Ljungby samhälle och följ skyltar mot Ätrafors. Fortsätt rakt fram mot Askome där det finns en avtagsväg mot Köinge. Kör genom Ätrafors by och sväng vänster mot Okome. Parkeringen finns till höger vid kyrkan. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen kl. 09.10. Ta med fika för ett mål.
På den tiden när det var kyrkplikt i Sverige fanns det folk som bodde i en by som heter Boa. Den ligger vid Ätran. Mellan byn och Okome kyrka finns en skogklädd höjd. Över denna höjd uppstod en upptrampad stig. Byborna gick ju fram och tillbaka varje söndag och alla andra helgdagar. Det är denna stig som vi ska gå men till skillnad från byborna börjar vi vid kyrkan och vänder vid Boa by. Stigen är cirka 6 km lång enkel väg. Naturen skiftar mellan mäktig bokskog, ståtlig barrskog och öppnare partier. Stig blir ibland skogsväg. En del partier är lite blötare med spänger på vissa ställen. Området är kuperat.
  • Samling: Okome kyrka , 10:00
  • Plats: Okome
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lars Andersson 070-418 44 24

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang Vandring

• 01 Dec - 31 Aug 2022

Aug

Info om vårens aktiviteter

Alla är varmt välkomna till våra aktiviteter! Utgångsläget är att aktiviteterna kommer att genomföras som planerat. På grund av rådande läge med coronaviruset kan dock aktiviteterna komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och kommer vid varje aktivitet att informera om gällande regler. Var och en deltar utifrån eget ansvar. Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen, eller ansvarig för aktuell aktivitet, om det är något du undrar över. Vi har full förståelse för om ni väljer att inte delta i våra aktiviteter och hoppas kunna välkomna er när samhället normaliserats. NYHET Andra torsdagen i februari, mars, april och maj gör vi en kortare vandring på 3 - 5 km. Tid och plats kommer att meddelas på hemsidan.

• 14 Aug

Aug

Vandring i Skedala skog

Vi gör en lättare vandring om 5-6 km i de östra delarna av Skedala Skog.

Söndagen 14 augusti kl. 10.00 – c:a 13 Ansvarig: Lars Aronsson 0730-69 99 66 Samling: P-plats Ön, Skedala, Halmstad Vägbeskrivning: Väg 25 mot Simlångsdalen. Strax efter Skedala samhälle sväng av mot ”Ön, Skedala skog Ö”. Kör c:a 500 m till parkeringen mellan sjöarna. Ta med fika.

• 01 Sep - 04 Sep 2022

Låglandsvandring Ivö 1-4 september 2022

Vi samåker till Ivö för att bo tre nätter på Ivögården: https://www.svenskaturistforeningen.se/boende/stf-ivo-ivogarden-vandrarhem/ Väl på plats kommer vi att genomföra ett antal vandringar på och kring ön. En vacker och omväxlade natur möter oss på målet för resan.

Torsdag 1 september 09.00 – söndag kväll 4 september Ansvarig: Alf Rolandsson 0705-77 71 17

Medlem: Pris ej bestämt

• 10 Sep