STF Södra Halland Lokalavdelning

STF Södra Halland Lokalavdelning - Stenfalksvägen 1, 30261 Halmstad

Våra kommuner

Falkenberg, Halmstad, Hylte, Laholm

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Södra Halland ligger strategiskt mitt emellan Göteborg och Öresundsområdet och längs hela kuststräckan finns härliga badstränder, fin inlandsnatur och ett flertal naturreservat

På Prins Bertils stig mellan Halmstad och Tylösand är det populärt att vandra. I Haverdal kan man besöka Skandinaviens högsta sanddyn. I söder finns Hallandsåsen med vackra bokskogar och öster om Halmstad ligger Simlångsdalen med sina sjöar och det historiskt intressanta Danska fallet.

Det finns flera kulturhistoriskt intressanta minnesmärken i regionen.
Bronsåldersgraven Lugnarohögen är en restaurerad grav som visar hur forntidens människor såg på övergången från liv till död.
Skottorps slott, uppfört 1870, är förklarat som byggnadsminne och Norre Port i Halmstad är en av få stadsportar som fortfarande finns kvar i Sverige. I Falkenberg finns Tullbron, från mitten av 1700-talet, den är förklarad som byggnadsminne och är kanske Sveriges vackraste stenbro.

Lokalavdelningen anordnar både kortare och längre vandringar. Det kan vara intressant natur eller kultur som lockar. På vintern satsar vi på studiebesök samt en föreningsafton.

Södra Hallandskretsen bildades 1977 och på årsmötet 2013 ombildades den till lokalavdelning med namnet STF Södra Halland.

• 01 Jan - 31 Dec 2024

Studiefrämjandet

STF Södra Halland samarbetar med Studiefrämjandet, där STF är en medlemsorganisation.

• 19 Dec - 31 Dec 2024

Samåkning och vägbeskrivning

Vi uppmanar till samåkning både av klimatskäl och av praktiska skäl då det ofta är ont om P-platser vid samlingsplatsen. Våra samåkningar utgår från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen. Tid för samåkning anges vid respektive programpunkt. För dig som inte samåker finns vägbeskrivning på hemsidan www.svenskaturistforeningen.se/stfsodrahalland och i nyhetsbrev (mejl) till medlemmar i lokalavdelningen.

Medlem: 8 kr

• 19 Dec - 31 Dec 2024

Torsdagsträffar

8 februari, 14 mars, 11 april och 16 maj genomför vi aktiviteter som inte är fastställda när programmet trycks. Detta är kortare vandringar, aktuella kulturaktiviteter, studiebesök eller annat som vi hoppas är intressant för dig. Information kommer på hemsidan några veckor före och meddelas i nyhetsbrev. Försäkra dig om att du är medlem i lokalavdelningen – då blir du alltid uppdaterad!

• 28 Apr

Vandring på Hallandsleden Brandshult - Döbla

Vi följer Hallandsleden från Brandshult till Döbla. I Döbla vänder vi och går tillbaka samma väg. Leden går huvudsakligen på skogsvägar och stigar i varierande natur. Denna vandring är också början på ett kapitel där vi har ambitionen att ta med er på en ny bit av Hallandsleden varje halvår.

Söndag 28 april kl. 10.00 – ca 16.00 Ansvarig: Erik Nickolausson 0728-56 37 41 Ingen anmälan. Samling: På parkeringen som är belägen vid riksväg 26 i Brandshult norr om Oskarström. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl.09.30 Vägbeskrivning: Kör riksväg 26 (Nissastigen) från Halmstad. Passera Oskarström och efter ca två km finns en rondell där vägen från Slättåkra kommer ut. Sväng höger i rondellen och sväng sedan omedelbart till vänster in på parkeringen. Vi vandrar ca 17 km och tar med matsäck för ett huvudmål och två kortare fikapauser.

• 05 Maj

Bokskogsvandring i det inre av Falkenberg

Strax nordost om Okome samhälle finns fyra naturreservat med fina bokskogar. Vi kommer att gå en runda i några av reservaten för att uppleva den fina känslan i en nyutslagen bokskog. Vandringsleder anläggs just nu och sträckan vi går beror på hur lederna kommer att dras.

Söndag 5 maj kl. 10.00 – ca 14.00 Ansvarig: Lars Andersson 0704-18 44 24 Ingen anmälan. Samling på parkeringen vid Okome Bygdegård Samåkning från Halmstad Arena kl. 09.00 Vägbeskrivning: Kör valfri väg till Okome. Vi samlas vid bygdegården som ligger ca 500 m söderut från kyrkan längs vägen mot Ätrafors. Ta med matsäck för två mål. Vandringens längd 7 - 12 km.

• 19 Maj

Vandring i Rönnö Naturreservat

Vi går båda slingorna i reservatet som tar oss in i både Laholms, Ljungbys och Markaryds kommuner. Vi går genom blandskog och på spänger över myrar. Chansen finns att vi ser älg som betar i skogskanten. Reservatet har tydliga kulturspår, spår av människans aktivitet på flera håll.

Söndagen den 19 maj kl. 10.00-ca 15.30. Ansvarig Maggan Ebeling 0731-59 17 73 Ingen anmälan. Samling: Rönnö Norra parkeringsplats. Samåkning från Halmstad Arena kl 09.00. Vägbeskrivning: Utgå från vägen mellan Knäred och Mästocka. Cirka 2 km från Knäred eller 8 km från Mästocka - sväng av mot ”VRÅ”. Kör c:a 7 km och sväng sedan av mot ”Grevabygget” som också är skyltat ”Naturreservat Rönnö Norra 2”. Vi går ca 12 km och tar med fika för två mål.

• 02 Jun

Cykeltur på Kattegattleden

STF Södra Halland avslutar vårens aktiviteter med en cykeltur söderut med start vid Hallarna i Halmstad. Vi cyklar mot Hökafältet i Mellbystrand och återvänder så småningom till Halmstad. Turen går bland annat förbi Påarps klapperstensfält, Laxviks strand och strandskogen vid Gullbranna. Vi cyklar omväxlande på asfalt- och grusvägar.

Söndag 2 juni kl. 10.00 – ca 15.00 Ansvarig: Eva Ljungström 0709-18 47 85 Ingen anmälan. Samling: Hallarnas parkering, sydvästra hörnet närmast gångtunneln under väg 15. Cykelturen är ca 50 km och vi tar med matsäck för två mål.