Info om höstens aktiviteter

placeholder for local activities whithout image.

STF Södra Halland

27 Jul - 31 Dec 2022

Alla är varmt välkomna till våra aktiviteter! Utgångsläget är att aktiviteterna kommer att genomföras som planerat. På grund av rådande läge med coronaviruset kan dock aktiviteterna komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och kommer vid varje aktivitet att informera om gällande regler. Var och en deltar utifrån eget ansvar. Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen, eller ansvarig för aktuell aktivitet, om det är något du undrar över.
  • Plats: Se aktivitet!
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 27 Jul - 31 Dec 2022

Info om höstens aktiviteter

• 09 Okt

Kustvandring Stafsinge – Agerör

I vår strävan att utforska hela kuststräckan mellan Båstads och Varbergs kommungränser har turen nu kommit till en bit alldeles norr om Falkenbergs tätbebyggelse. Med start vid Stafsinge strand går vi längs kusten norrut så nära havet som vädret tillåter. Det blir en lätt vandring utan några egentliga höjdskillnader och vi går cirka 8 km. Efter en välbehövlig fika vänder vi söderut till vårt utgångsläge.

Söndag 9 oktober kl. 10.00 – ca 14.00 Ingen anmälan. Samling på Sommarlustvägens parkering vid Stafsinge strand. Vägbeskrivning: Kör gamla genomfarten (gamla E6) i Falkenberg. I rondellen vid Återvinningscentralen tag av mot Smedjeholm industriområde. Följ Industrivägen så långt det går. Efter ca 1 km korsar den kustvägen (Sanddynevägen) och slutar strax därefter i en T-korsning. Sväng då vänster in på Långrevsvägen, kör ca 200 meter till vändplats, sväng höger till parkeringen. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl. 09.15. Ta med fika för ett mål.

• 13 Okt

Torsdagsträff: Björkelund

Vi gör en lättare vandring ca 3 km på fastigheten Björkelund som ägs av Naturskyddsföreningen. Fastigheten ligger naturskönt vid Fylleån.

Torsdagen 13 oktober kl. 10.00 – ca 12.00 Ansvarig: Lars Aronsson 0730-69 99 66 Ingen anmälan. Samling: Parkeringen i Björkelund. Kör väg 25 mot Simlångsdalen, ca 15 km från Halmstad. Kör höger in på en skyltad (Björkelund) grusväg. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 09.30. Ta med en fika.

• 23 Okt

Höstfärger i Hylte

Mårås naturreservat består av gammal, orörd bokskog. Här växte tidigare Nordens äldsta bok – som blev hela 400 år gammal. Vi följer en vandringsled i en något kuperad men lättgången terräng. Fikar gör vi vid Jansbergssjöns strand. Vi går totalt cirka 4 km.

Söndag 23 oktober 2022 kl. 10.00 – ca 13.00 Ingen anmälan. Samling parkering vid Mårås naturreservat Vägbeskrivning: Kör Nissatigen mot Jönköping. Sväng vänster mot Landeryd vid norra infarten till Hyltebruk. Efter cirka 3 km finns skylt som pekar åt höger mot reservatet och parkeringen. Samåkning från Halmstads Arena kl. 09.10 Ta med fika för ett mål.

• 12 Nov

Vandring i Gyltige – Blåa spåret

Det blå spåret går upp mot den vackert belägna byn Svalilt med både ängs- och hagmarker omgivna av ståtliga bokskogar. Byn är en av de högst belägna i Halland på nästan 200 meters höjd över havet. Strax öster om Svalilt finns en gammal skvaltkvarn som bevarats i gott skick. Vi vandrar cirka 10 km i omväxlande och kuperad terräng.

Lördag 12 november kl. 10.00 – c:a 15.00 Ingen anmälan. Samling: Parkeringen vid Simlångsgården, Gyltige. Vägbeskrivning: Kör väg 25 till Simlångsdalen. I slutet av samhället, sväng vänster mot Simlångsgården. Efter ca 6 km sväng vänster mot Simlångsgården. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 09.15. Vi tar två lite längre stopp för att fika.

• 26 Nov

Lördagsfrukost på Laholms vandrarhem samt vandring på Hälsans stig i Laholm

Vi går Hälsans stig som är en rundslinga i centralorten Laholm. En spännande slinga i omväxlande miljö. Kuperad terräng, asfalt, grusväg och naturmark. Slingan är cirka 6 km lång och vi räknar med att vara tillbaka cirka kl. 13.00.

Lördagen 26 november kl. 09.00 står frukostbordet dukat. Samling på Tivolitorgets parkering i Laholm vid vandrarhemmet. Samåkning från Halmstad Arena, infart från Frennarpsvägen kl. 08.30. Ta med en fika till vandringen. Kostnad 90 kronor för frukosten. Anmälan senast 19 november till Lars Aronsson 0730-69 99 66 eller ll.aronsson@telia.com Minst 10 personer krävs och max 45. Om du inte vill äta frukost ansluter du dig till vandringen kl. 10.00 utanför vandrarhemmet. Vandringen är gratis utan anmälan.

• 08 Dec

Föreningsträff på Kvibille Gästgivaregård

Vi fortsätter traditionen att träffas i adventstid för att umgås och äta gott. Vi låter oss väl smaka med Gästgiveriets lilla julbord.

Torsdag 8 december kl. 18.00 – ca 20.30 Info och anmälan senast söndag 27 november till Anita Strand 0763-75 00 25; anitastrand@outlook.com Subventionerat pris 100 kronor. Endast för medlemmar i lokalavdelningen. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl. 17.15.

Medlem: 100 kr

• 15 Jan

Vandring i Aleskogen med omnejd

Vi börjar vandringen i Aleskogen och fortsätter sedan en bit längs Prins Bertils stig till Örnäsudden. Där gör vi ett stopp för fika. Därefter går vi tillbaks längs olika stigar till grillplatserna vid Civila flygfältet. Där kommer det att finnas möjlighet att grilla medhavd mat på varma grillar. Vandringen är cirka 6 km lång.

Söndag 15 januari kl. 10.00 – ca 13.00 Ingen anmälan. Samling: Aleskogens förskola, Alevallen, Halmstad. Parkering finns längs fotbollsplanen. Ta med en fika.

• 16 Feb

Årsmöte på Kvibille Gästgivaregård

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Samtliga årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga senast 7 dagar före årsmötet på vår hemsida samt i pappersformat i Studiefrämjandets lokaler på Fredsgatan 2, 2:a våning, Halmstad (Nolltrefem, f.d. Stadsbiblioteket).

Torsdag 16 februari kl. 19.00 – ca 21.00 Ingen anmälan. Samåkning från Halmstad Arena infart från Frennarpsvägen, kl. 18.15.