Info om vårens aktiviteter

placeholder for local activities whithout image.

STF Södra Halland

01 Dec - 31 Aug 2022

Aug

Alla är varmt välkomna till våra aktiviteter! Utgångsläget är att aktiviteterna kommer att genomföras som planerat. På grund av rådande läge med coronaviruset kan dock aktiviteterna komma att ändras. Vi följer Folkhälsomyndighetens anvisningar och kommer vid varje aktivitet att informera om gällande regler. Var och en deltar utifrån eget ansvar. Hör gärna av dig till någon av oss i styrelsen, eller ansvarig för aktuell aktivitet, om det är något du undrar över. Vi har full förståelse för om ni väljer att inte delta i våra aktiviteter och hoppas kunna välkomna er när samhället normaliserats. Ingen samåkning under rådande coronapandemi. NYHET Andra torsdagen i februari, mars, april och maj gör vi en kortare vandring på 3 - 5 km. Tid och plats kommer att meddelas på hemsidan.
  • Plats: Se aktivitet!
  • För vem? Alla

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 01 Dec - 31 Aug 2022

Info om vårens aktiviteter

• 20 Jan

Studiebesök - Kunskaps- och Kulturcentrum Argus – Falkenberg

Vi får en guidad visning i Falkenbergs nya kunskaps- och kulturcentrum som bland annat innehåller stadens turistinformation och bibliotek. Byggnaden har uppmärksammats för sin arkitektur både exteriört och interiört med stora generösa öppna ytor. Argus ska vara en plats för stadens alla medborgare. Här möts gymnasie- och kulturskoleelever, vuxenstuderande, lärare, biblioteksbesökare, kulturutövare och fikasugna.

Torsdag 20 januari 14.00 – ca 15.00 Info och anmälan senast söndag 16 januari till Alf Rolandsson 0705-77 71 17, alf.rolandsson@telia.com Max 25 personer, endast för medlemmar i lokalavdelningen. Samling vid huvudentrén Holgersgatan 7B, Falkenberg Studiebesöket tar ca en timma. Det går bra att fika efteråt på det kafé som finns i byggnaden

• 05 Feb

Döda fallet i Ätran

Döda fallet i Ätran är de torrlagda resterna av Yngeredsforsen, en gång en viktig kraftkälla för bygden. I början av 1960-talet byggdes ett vattenkraftverk vid Boaforsen, några kilometer uppströms Yngeredsforsen, som gjorde att forsen torrlades. Området har ställts i ordning med ett flertal stigar och vi går en runda på 2–3 km och beser resterna från äldre tider.

10.00 - ca 12.30 Ingen föranmälan. Samling på parkering vid fallet. Vägbeskrivning: Från Halmstad: Kör från Getinge till Sjönevad via Abild. Fortsätt från korsningen i Sjönevad mot Gällared. Efter 2,7 km sväng vänster mot Gällared. I Yngeredsfors, sväng vänster mot Askome. Efter cirka 700 m finns skylt Ekomuseum Yngeredsforsen. Från Vessigebro: Kör mot Sjönevad, sväng vänster mot Gällared i korsningen, se sedan ovan. Alternativt kör mot Ätrafors. I Askome sväng höger mot Gällared, kör cirka 5 km till skylt Ekomuseum Yngeredsforsen. Ta med matsäck för ett mål.

• 17 Feb

Årsmöte på Kvibille Gästgivaregård

Sedvanliga årsmötesförhandlingar. Samtliga årsmöteshandlingar kommer att finnas tillgängliga senast 7 dagar före årsmötet på vår hemsida samt i pappersformat i Studiefrämjandets lokaler på Fredsgatan 2, 2:a våning, Halmstad (Nolltrefem, f.d. Stadsbiblioteket).

19.00 - ca 21.00 Ingen föranmälan.

• 13 Mar

Vårvintervandring i Särdal

Vi kommer att vandra i kustområdet mellan Skallkroken och Enets naturreservat. Området består till stora delar av strandängar. Vi besöker även den gamla livräddarstationen i Busör. Vandringen blir ca 10 km.

Söndag 13 mars kl. 10.00 – ca 14.30 Ansvarig: Erik Nickolausson 0702-09 84 10 Samling på parkeringsplatsen som är belägen på höger sida om vägen (Kuststigen) några hundra meter innan Skallkrokens hamn. Vägbeskrivning: Sväng av från Kustvägen i norra delen av Haverdal, där det är skyltat mot Skallkrokens hamn. Ta med matsäck för två mål och rejäla skor.

• 26 Mar

Skymningsvandring på Östra Stranden, Halmstad

Vi börjar med en timmas promenad i norra delen av Östra Stranden. Vi går runt i olika typer av stugområden för att sedan gå på stranden tillbaks till handikappbadet. Där intar vi den medhavda förtäringen.

Lördagen 26 mars kl. 17.00 – ca 20.00 Ansvarig: Lars Aronsson 0730-69 99 66 Samling på Handikappbadets parkering på Östra Stranden Du tar med det du vill äta och dricka – ärtsoppa är ett bra tips.

• 10 Apr

Östersjön runt – sjön som blev kvar

Vandring i Kåphult. Under mellankrigstiden fanns planer på att sänka sjön för att få mer betesmark. Varför fick hästarna ha speciella skor? Svaret får vi under vandringen och vi får även höra berättelsen om bröllopet i Amshult samt beskåda ett av Sveriges största kastanjeträd. Lätt vandring på ca 6 km.

Söndag 10 april kl. 10.00 – ca 13.00 Ansvarig: Eva Ljungström 0709-18 47 85 Samling: Kastanjegården, Kåphult, Knäred Vägbeskrivning: Kör väg 15 till Knäred, sväng av mot Hishult och kör 5 km, innan backen sväng vänster och parkera på nedre gårdsplan. Ta med fika.

• 24 Apr

Abild - Hjulebergs skogar - Sjöred Naturreservat – heldagsvandring!

Med start i Abild gör vi en långvandring på ca 16 km i mestadels lättrampad terräng, delvis på grusvägar anlagda för vindkraft. Allra först kommer Abilds hembygdsförening att berätta om några av de torp vi passerar. Vi går sedan genom omväxlande skogsområden norr om Mossjön, korsar väg 150 och besöker Sjöreds naturreservat, ett av länets nyare reservat, skyddat sedan 2011. Här finns runt 150 år gammal bokskog och en del grova ekar tillsammans med hassel. Har vi tur får vi se bokar som börjar slå ut, blommande liljekonvalj och vitsippor i reservatet. Vi vandrar vidare genom Sjöred och längs vägen upp mot Grinnared innan vi är tillbaka i Abild.

Söndag 24 april 10.00 – ca 16.30 Ansvarig: Alf Rolandsson 0705-77 71 17 Samling på parkeringen vid Abilds kyrka. Ta med fika för ett mål och vätska för långvandring. Vi avslutar med fika på Backens Kafé & Bagarstuga i Abild (helt valfritt och var och en betalar för sig).

• 08 Maj

Biskopstorp – södra delen

Vi följer fyra av de markerade slingorna i Biskopstorp, ett av södra Sveriges största skogsreservat. Här har vi en unik miljö med mäktig sprickdalsterräng, porlande bäckar, gammelskogar och skogsbetande tamboskap. Vi hoppas kunna bjuda på omväxlande vandring i fagra vårfärger när vi slår ihop Grytåsen-, Skogsstugan-, Hålvägs och Knaggaredslingorna som passerar genom imponerande bokskog, intressanta hålvägar och över vackra ängar.

Söndag 8 maj kl. 10.00 – ca 14.00 Ansvarig: Alf Rolandsson 0705-77 71 17 Samling på sydöstra parkeringen i Biskopstorp naturreservat. Vi går ca 8 km och tar med fika för ett mål.

• 22 Maj

Kustslingan – Södra Skummeslöv/Östra Båstad

Vi gör en rundvandring i östra delarna av Båstad och sydligaste delen av Skummeslöv (Laholms kommun). Vandringen är c:a 12 km lång och präglas av hav, barrskog, sjö och å. En lätt vandring.

Söndag 22 maj kl. 10.00 – ca 15.00 Ansvarig: Lars Aronsson 0730-69 99 66 Samling på parkeringen vid Båstad Station. Vägbeskrivning: Från E6 kör av vid Skottorp och kör sedan mot Skummeslöv. Strax efter järnvägsbron sväng vänster in på Inre Kustvägen. Fortsätt till Båstad Station. Ta med matsäck för två mål.

• 14 Aug

Vandring i Skedala skog

Vi gör en lättare vandring om 5-6 km i de östra delarna av Skedala Skog.

Söndagen 14 augusti kl. 10.00 – c:a 13 Ansvarig: Lars Aronsson 0730-69 99 66 Samling: P-plats Ön, Skedala, Halmstad Vägbeskrivning: Väg 25 mot Simlångsdalen. Strax efter Skedala samhälle sväng av mot ”Ön, Skedala skog Ö”. Kör c:a 500 m till parkeringen mellan sjöarna. Ta med fika.