STF Norra Skaraborg Lokalavdelning

STF Norra Skaraborg Lokalavdelning - Sommarvägen 16, 54247 Mariestad

Våra kommuner

Gullspång, Mariestad, Töreboda

Anslut dig till vår lokalavdelning

Mejla ossså får du mer information om vår verksamhet

Foto: Stefan Svensson

STF Norra Skaraborg, i vilken kommunerna Gullspång, Mariestad och Töreboda ingår, har många intressanta kulturella och natursköna områden. Det är en gränsbygd och mellan Vänern och Vättern söder om Tiveden och de stora sjöarna Skagern, Unden och Viken.

Hova har ett strategiskt läge mellan sjöarna Vänern, Skagern och Unden samt mot vidmarken Tiveden. Här stod slaget mellan bröderna Erik och Magnus på ena sidan och kung Valdemar på den andra. Över detta slag finns ett sex meter högt minnesmärke vid Hova kyrka.

Flera borgruiner finns i regionen t ex Ymseborg och på Amneholm vid Gullspångsälvens mynning.

Mariestad som byggdes på en rullstensås med den gamla staden runt Domkyrkan. Stadskärnan, som är en av de bäst bevarade i landet, ligger vackert med utsikt över Vänern och öarna Torsö, Brommö, Dillö och Onsö. På en ö i ån Tidans utlopp ligger Residenset där första landshövding fick sitt säte år 1660. Utanför Gullspång finns en mängd små öar, ändmoräner. I Gullspångsälven finns också lekplatsen för Gullspångslaxen som har Vänern som sitt ”hav”.

Göta Kanal, Sveriges blå band, börjar i Sjötorp och slutar i Mem i Östergötland – en turistattraktion som är vida känd. Mellan Vänern och Vättern är det 21 slussar och vid Lanthöjden som är kanalens högsta punkt (91,5 m över havet) finns det en 7 meter hög obelisk. I Töreboda korsar Västra stambanan kanalen. Det är ett skådespel att se järnvägsbron fällas upp för kanaltrafiken.

På platåberget Minnesfjället i Lugnås har man brutit kvarnstenar sedan 1100-talet. Den sista stenen lämnade berget år 1919. Idag kan man göra guidade turer i en av gruvorna.

Lokalavdelningen bildades år 1980 och har ca 225 medlemmar.

• 07 Apr 2024

Stadsvandring

Vår stadsvandringsguide är Åke Lantz. Vi går ca 5 km. Det är en lätt vandring där man också kan gå med barnvagn utan problem.

Stadsvandring på Madlyckan Mariestad. Ingen föranmälan. Glöm inte att packa en matsäck!

• 14 Apr 2024

Vandring

Vi vandrar i området nära den planerade batterifabriken under ledning av Anders Håsteen. Vandringen är ca 8 km och terrängen ät lättvandrad.

Vi går i Korstorp utanför Mariestad. Ingen föranmälan. Glöm inte packa ner fika!

• 21 Apr 2024

Vandring vid Vristulven

Vi vandrar vid Vristulven med Mikael Herlin som vandringsledare. Vi går ca 7 km lätt vandring.

Vi går vid Vristulven. Ingen föranmälan. Glöm inte packa en matsäck!

• 28 Apr 2024

Vandring på Minnesfjället

Vandringen leds av Anders Håsteen, och är 7 - 8 km lång i lätt terräng.

Vandring på Minnesfjället. Ingen föranmälan, men kom ihåg att ta med matsäck!

• 19 Maj 2024

Forntiden i Skaraborg - Ekornavallen

Vi bjuds på en vandring på Ekornavallen under ledning av en arkeolog, och får bekanta oss med lämningarna från forntiden. Därefter intar vi kaffe eller dylikt ur egen matsäck. För de som önskar stannar vi på hemvägen till vid Naturum Hornborgasjön och hälsar vårens och försommarens fåglar välkomna!

Anmälan med ett SMS till Anders Håsteen 0708-198016 (Ekorna + ditt/era namn) senast den 13 maj. Tänk på att ha lämpliga kläder för utomhusvistelse. Vi rekommenderar en samåkningsavgift på 100 kr/passagerare.

Medlem: 25 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 16 Jun 2024

Garnisonsmuséet i Axvall

Vi försökte genomföra detta besök i augusti förra året men var sent ute med inbjudan och fick inte många anmälningar. Dock, vi tror att detta är ett intressant utflyktsmål och för en nytt försök. Besöket inleds med en guidad visning av Garnisonsmuséet och därefter en guidad tur runt det gamla Västgöta regemente på Axevalla hed. Vi avslutar med att njuta av den medhavda matsäcken. För de som sedan önskar en extra vandring finns möjligheten att se Axevalla Hus, ca 1 km från Garnisonsmuséet.

Anmälan med SMS till Anders Håsteen 0708-198016 (Axvall + ditt/era namn) senast den 11 juni. Vi rekommenderar en samåkningsavgift på 80 kr/passagerare. Glöm inte matsäck!

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 19 Jul 2024

Till sjöss med M/S Marianne

Precis som sommaren 2023 erbjuder vi er att göra en båttur på Vänern. Vi hoppas på samma fina väder igen. 13.00 avgår M/S Marianne från Mariestad 14.30 ankommer vi Sjötorp. Det finns ca 1,5 timmar till förfogande för egen sightseeing i Sjötorp. 16.30 avgår M/S Marianne mot Mariestad 18.00 åter i Mariestad Det finns möjlighet att köpa enklare förfriskningar ombord på båten och i Sjötorp finns mycket ätbart att välja bland.

Anmälan med ett SMS till Anders Håsteen 0708-198016 (Marianne + ditt/era namn) senast den 15 juli. Max 25 deltagare. Tänk på att klä dig för en sjöresa.

Medlem: 275 kr

Icke-medlem: 275 kr