STF Unna Allakas Fjällstuga

Mer om STF Unna Allakas Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en gäststuga med totalt 18 bäddar, en stugvärdsstuga och bastu.

Gäststuga 63:an
En stuga med 8-6-4-bäddsrum, samt ett rum med en butik (sortiment small) vilket även fungerar som säkerhetsutrymme under icke-säsong. Stugan har ett stort kök i mitten utrustat med vedspis med bakugn. I stugans entré finns också hjälptelefon.

Vid fjällstugan har du ingen mobiltäckning.

Upplev STF Unna Allakas
Till Unna Allakas kan du gå både från Abisko och från Katterjokk. Sträckan är densamma (ca 35 km) men från Katterjokk krävs det mer av dig som vandrare eftersom det är tuffare terräng att vandra i och övernattningsstugor saknas. Enklaste vägen till Unna Allakas är att komma via norska Skjomen och då är det 16 km. Observera att den senaste utgåvan av BD6 visar på en led som inte finns – på kartan går den i en båge från gränsen till bron över Sealggajohka, men i verkligheten går den betydligt närmare Čunojávri och slutar med ett vad över samma vattendrag nära de norska stugorna.

Fjällstugan är en bra utgångspunkt för ett besök i det gamla gruvområdet Sjangeli fyra kilometer norrut. Här pågick gruvbrytning från slutet av 1600-talet fram till 1840. Gruvbyn ligger vackert vid stranden av en sjö och utsikten är magnifik med de norska fjällen i väster. Vid Sjangeli finns idag träbaracker, stenhus och gruvhål som minner om gruvepoken. Gabna sameby har ett sommarviste intill.

Om STF Unna Allakas
Under andra världskriget var stugan en bas för den norska motståndsrörelsen. Platsen gick under benämningen Sepal 2 ”Anna”. Härifrån planerade motståndsmännen sabotage och spionerade på tyskarnas aktivitet i området på andra sidan gränsen.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!