STF Serve Fjällstuga

Mer om STF Serve Fjällstuga

Vid fjällstugan finns två stugor med totalt 26 bäddar.

En gäststuga med ett 10-bäddsrum och två 4-bäddsrum. Ett stort gemensamt kök och ett torkrum. Stugvärden bor även i denna stuga. Ytterligare en gäststuga med två 4-bäddsrum.

På STF Serve fjällstuga kan du betala med kort men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället.

Du har ingen mobiltäckning vid fjällstugan.

Länsstyrelsen byter ut hängbroarna vid Tärnasjön efter Kungsleden i Vindelfjällens naturreservat. Den östligaste av de fem broarna är nu färdig och öppen för vandrare.
Ytterligare en bro kommer att bytas senare under hösten 2021. Under arbetets gång kommer det att finnas en tillfällig passage över vattnet, med spänger eller båt. Nästa år fortsätter arbetet med att byta ut resterande broar. Mer information hittar du hos https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/

Upplev STF Serve
Läget på sluttningen gör att du har fin utsikt mot Aigert och Tjulträsk i öster. Kommer du i början på augusti kan det vara värt att hålla ögonen öppna och hinken redo för Norrlands guld – hjortron.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik