Vandring till Morga Hage för dig som är ny i svensk natur

STF Uppsala

16 Apr

Inte medlem
Är du ny i svensk natur och vill träffa andra människor från olika kulturer och vandra tillsammans? Vi vandrar till Morga Hage och bjuder på fika. Beräknas vara tillbaka kl. 16.30. Anmälan: senast 11/4 till info@upplandsstiftelsen.se. Max 20 personer. Aktiviteten är gratis, öppen för alla men riktar sig främst till dig som är ny i svensk natur. Medarrangör är Biotopia, Upplandsstiftelsen och Flerspråkiga naturvägledare. Samling vid Flottsundsbron. Du som åker buss tar linje 8, 31 eller 101 till hållplats Sunnerstabackan.
  • Senaste datum för anmälan: 11/04
  • Samling: Flottsundsbron , 13:00
  • Plats: Kungshamn-Morga naturreservat
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Elhiin Wieselblad 076-246 42 42

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 12 Feb

Tekniktips på långfärdsskridskor

Söndagen den 12 februari får vi möjlighet att förbättra vår teknik för långfärdsskridskoåkning på Studenternas IP. Lars Arnemo, förra årets mottagare av STF Uppsalas utmärkelse "Känn ditt Uppsala", ger oss tips och talar om för oss hur vi ska åka. Aktiviteten vänder sig till hyffsat vana åkare, ej nybörjare, och håller på ca en timme. Vi ses på isen kl 19.30 efter några varvs egen åkning. Håll utkik efter en STF flagga. Anmälan görs till stf.uppsala@gmail.com. Det är begränsat antal platser så först till kvarn. Efter bekräftelse på din anmälan betalar du in deltagaravgiften som är 40 kr för medlemmar och 80 kr för icke medlemmar, till STF Uppsala via swish 123 66 80 292 eller till plusgironr 626046-7. Välkommen!

FULLBOKAT! Aktiviteten är fullbokad, men det finns möjlighet att sätta upp sig på väntelista.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 12 Feb

Skridskoåkning och utematlagning för dig som är ny i svensk natur

Är du ny i svensk natur och vill testa på att åka skridskor tillsammans med andra? Vi bjuder på skridskohyran om du uppger vilken storlek du behöver. Anmälan: senast 6/2 till info@upplandsstiftelsen.se. Max 20 personer. Uppge om du tar med egna skridskor i anmälan eller vilken storlek du har om du behöver låna skridskor. Aktiviteten är gratis, öppen för alla men riktar sig främst till dig som är ny i svensk natur. Medarrangör är Biotopia, Upplandsstiftelsen och Flerspråkiga naturvägledare. Du som åker buss tar linje 107 till hållplats "Vreta västra", avgång 10.15 från Uppsala C.

• 15 Feb

Årsmöte 2023

Nytt år betyder dags för årsmöte igen och på kvällen 15 februari går det av stapeln och kommer i år vara fysisk form på Café Mumrik, Kungsgatan 61, Uppsala. Eventuella motioner skickas senast 15 januari till stf.uppsala@gmail.com

• 09 Mar

Herrgårdar i Uppland

Kom och lyssna på Göran Ulväng och hans föreläsning om herrgårdar i Uppland. Göran är docent i ekonomisk historia vid Uppsala universitet. Du får en inblick i intressanta herrgårdar i vår närmiljö samtidigt som vi fikar tillsammans. Kanske kan vi senare under året göra en gemensam utflykt för att titta närmare på någon av herrgårdarna. Sal A138 på Ekonomikum, ingång från Kyrkogårdsgatan.

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 16 Apr

Vandring till Morga Hage för dig som är ny i svensk natur

• 19 Apr

Skogsbad

Välkommen att mitt i våren koppla av i naturen med ett kravlöst skogsbad. Tillsammans med Ann-Sofie Edenhamn gör vi en vandring på ca 2 km, i skogen där vi i mycket lugnt tempo rör oss för att koppla av och uppleva med alla våra sinnen. Vid flera stopp utmed vägen låter vi oss omfamnas av skogen och upptäcka naturens ljud, dofter, detaljer. Ann-Sofie guidar genom såväl skogen som olika sätt att bara vara i naturen men på ett fördjupat sätt. Ge dig chansen att möta naturen lite närmare dig själv! Strax innan vi är tillbaka vid startpunkten finns möjlighet att stanna och fika tillsammans. Fika tar du med dig själv. Du kan också välja att skippa fikat och gå tillbaka till startpunkten om du vill ha en kortare utflykt. Lämplig klädsel – Sköna skor och kläder för att kunna gå på mindre stigar i Lunsen. Anpassa efter väder (vi genomför aktiviteten oavsett väder) och se till att ha lite varmare kläder så att du kan gå långsammare än vanligt och även sitta stilla i ca 15 minuter utan att frysa. Utrustning – Sitt eller liggunderlag för att kunna sitta stilla i naturen (bekvämt och varmt). Fika (frivilligt) för den som vill fika tillsammans med andra innan vi avslutar.

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 23 Apr

Vandring på Linnéstig

Följ med på en guidad tur på Danmarksstigen. Emma Wallrup från Ekobollen Naturpedagogik tar med oss på en guidad vandring i Linnés fotspår (1 timme). Vi får höra spännande historier om vanliga arter och om det aktuella ämnet hållbar utveckling. Efter den guidade turen tar vi en fikapaus. Därefter kan du välja om du vill vandra Danmarksstigen in till Hamntorget i Uppsala eller om du hellre tar dig hemåt på annat sätt, t.ex. med stadsbuss.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 07 Maj

Cykelutflykt till Valsgärde

I början av maj kan man vara säker på att få se backsippor vid gravfältet Valsgärde, norr om Gamla Uppsala. Vi cyklar dit söndag 7 maj. Det är bara några kilometer till historiskt intressanta Valsgärde från Gamla Uppsala. Ta gärna med en matsäck. Anmälan till Hans Jivander, jivander.h.uppsala@gmail.com eller 070-459 13 70.

Samling vid Groaplan, Gamla Uppsala, vid gång- och cykelvägen mot Storvreta.

• 10 Maj

Dagsvandring i Lilla Djurgården

En lättare eftermiddagsutflykt för de som är lediga på dagen. Perfekt för pensionärer, föräldralediga eller den som vill ta en semesterdag i maj. Vi träffas vid Lilla Djurgården för att vandra på lätta stigar i skogen. För dig som åker buss stannar linje 5, 9 och 10 på hållplats "Kuggebro", inte långt från Lilla Djurgården.

• 23 Maj

Kyrkogårdsvandring på Berthåga kyrkogård

Vi får möjlighet att upptäcka Berthåga, en annorlunda naturkyrkogård som har både nyare gravskick och spår från forntiden. Berthåga kyrkogård är en 54 hektar stor begravningsplats som har inspirerats av den uppländska naturen och är belägen i den västra delen av Uppsala.

• 24 Maj

Besök på Husby gård

Följ med till Husby gård norr om Örsundsbro när våren är som finast, för att titta på kvigor och årets nyfödda pigga lamm. Birgitta Ulväng berättar om gården, och efteråt kan vi fika i gröngräset. Vi träffas kl 18 i Uppsala för samåkning, eller kl 18:30 vid Husby gård. Du som åker kollektivt tar buss 804 till hållplats "Gryta skola".

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 11 Jun

Vandring - Upplandsleden, etapp 25:1

Boka söndag 11 juni för en längre dagstur på Upplandsleden. Vi går etapp 25:1 Bredsandslingan, ca 13 km. De som vill gå några km extra kan starta inne i Enköping och ansluta vid Gånstastugan. Mer detaljer kommer, håll utkik på vår hemsida och i våra sociala medier.