Kyrkogårdsvandring på Gamla kyrkogården

STF Uppsala

06 Sep

Inte medlem
Gamla kyrkogården med sina många lövträd och vackra alléer ligger centralt Uppsala och har anor från 1600-talet. Här vilar flera kända personer som Dag Hammarskjöld, Gustaf Fröding, Malla Silverstolpe, Erik Gustaf Geijer och Gösta Knutsson. På vandringen får vi höra om kyrkogårdens historia och bekanta oss med några av de som är gravsatta där. Anmälan: Senast torsdag 1 september till stf.uppsala@gmail.com, samtidigt som betalning till STF Uppsala plusgiro 62046-7 eller via Swish 123 66 80 292. Max 30 personer.
  • Samling: Gamla gravkapellet , 18:00
  • Plats: Gamla kyrkogården, Uppsala
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Åsa Eneroth

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 06 Sep

Kyrkogårdsvandring på Gamla kyrkogården

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 80 kr

• 11 Sep

Studiebesök Sunnansjö gård utanför Järlåsa

Följ med på en rundvandring för att se och höra Gunnar Rundgren och Ann-Helen Meyer Von Bremen berätta om sina idéer med att skapa en miljö som är bra för den biologisk mångfalden. Deras ekologiskt jordbruk innehåller odling av grönsaker, frukt och nötter samt en stor trädgård. Dessutom pågår ett omfattande arbete med att skapa bra naturbete för gårdens egna kobesättning. Deras erfarenheter finns bland annat att läsa om i deras intressanta bok ”Kornas planet”. Gunnar och Ann-Helen har skapat en plats väl värd att besöka, en plats att lära och låta sig inspireras av. Välkomna! Vi träffas på gården 13.30 och studiebesöket tar ca 2 timmar. Du som åker kollektivt tar buss 848 till Järlåsa. Meddela innan så ordnar vi upphämtning vid busshållplatsen. I anmälningsavgiften ingår också fika Medtag stövlar!

• 08 Okt

Okt

Rovdjursspaning

Rovdjursspaningen i Florarna blev en succé, så det blir en favorit i repris! Mer information kommer.

• 26 Okt

Okt

Vatteninsekter och andra bottendjur – fiskmat / indikatororganismer

Vi får höra Lars Eriksson berätta bland annat om hur vattenlevande insekter kan användas som indikatorer på vattenkvalitet. Deltagare som vill kan få möjlighet att titta närmare på några av insekterna (larverna). Lars Eriksson har lång erfarenhet av arbete för Naturvårdsverket och SLU med bottenlevande djur från sjöar och vattendrag. Anmälan: Senast fredag 21 oktober till stf.uppsala@gmail.com. I anmälan, vänligen ange namn, aktivitet och om du är medlem i STF. Max 30 personer.

Medlem: Gratis

• 10 Dec

Adventsvandring till Julbord

Den sedan tidigare kända adventsvandringen till julbordet önskas du välkommen att delta i även i år. Plats och kostnad är ännu ej bestämt. Uppgifter om detta kommer att meddelas senare. Välkommen med även detta år.