Världsarvet Drottningholm

STF Strängnäs Turistförening

04 Jun

Inte medlem
Lördag 4 juni kl 9.15. Anmälan senast 1 maj till Vera Kastenman 070-460 03 73 eller annan styrelseledamot. Betalning senast 10 maj till postgiro 479 01 11-1.
Bland mer än 1000 världsarv i 176 länder ingår Drottningholms slott med Slottsteatern och Kina slott. Vi tar oss med tåg och båt till Lovön och får först en guidning i den unika slottsteatern där man fortfarande använder originalmaskineriet från 1700-talet. Därefter kan man med audioguide på egen hand och bekostnad bekanta sig med världsarvets övriga sevärdheter. Kaféer och restaurang finns på området. Kostnad ca 700 (8oo) kr för tåg-båt- och bussresa samt guidning i Slottsteatern. Avresa med tåg från Strängnäs Resecentrum kl 09.18 (preliminär tid ).
  • Senaste datum för anmälan: 01/05
  • Samling: Resecentrum Strängnäs , 09:00
  • Plats: Stockholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Vera Kastenman 070-460 03 73

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 29 Maj

Vandring på Ängsön i Mälaren 6-8 km

Idag åker vi lite längre bort. Mellan Enköping och Västerås ligger Ängsö slott vackert vid Mälaren med flera fina vandringsleder. Om kaféet är öppet kanske vi avslutar med en glass på slottet.

Söndag 29 maj. Samling Vårdcentralen Strängnäs kl 9.00.

• 04 Jun

Världsarvet Drottningholm

Medlem: 700 kr

Icke-medlem: 800 kr

• 12 Jun

Vandring bland Henaredalens smörbollar ca 7 km

På slåtterängen intill Henaredalens naturreservat blommar ängsskära, smörbollar, darrgräs och midsommarblomster på försommaren. Vi vandrar en bit på Sörmlandsleden från Malmköping och tar oss ner genom den regnskogsliknande Henarådalen. Där kan vi till sist beundra utsikten från den mäktiga fornborgen Skansberget

Söndag 12 juni. Samling Vårdcentralen kl 9.00

• 19 Jun

Sommarcykling på skjutfältet

Vi förväntar oss en varm och behaglig cykeltur denna sista helg före midsommar. Vi rullar ner till Dalsäng, vidare på bilfria grusvägar upp till Häradsvägen. Efter 2 km på vägrenen viker vi av efter Arsenalen och ut mot Härads skjutfält , där vi gör paus vid Brunna. Vi trampar vidare på fina grusvägar mot etappmålet Solberga, där vi kanske unnar oss en välförtjänst glass. Karta på den 21 km långa turen kan skickas om så önskas. Skulle skjutfältet mot förmodan vara avlyst, har vi en plan B. Cykelguider Stig och Lilian Björk

Söndag 19 juni. Samling Vårdcentralen Strängnäs kl 9.30

• 10 Sep - 11 Sep 2022

Vandrarhemshelg i skärgården

Som vanligt planerar vi en skärgårdsutflykt i början av september, då det ofta är varmt både i vattnet och på land. I första hand tänker vi oss att besöka Stora Kalholmen, en liten ö på gränsen till de yttersta skären i Stockholms skärgård och det senaste elektrifierade av STF:s vandrarhem. Vi arbetar även med andra alternativ för att hitta något som både har ett fördelaktigt pris och är någorlunda bekvämt att resa till. Sjöresan är ett viktigt inslag. Antalet deltagare kommer kommer att vara begränsat. Vi uppskattar att kostnaden för medlemmar blir ca 900 kr för resa, boende och gemensam middag. När vi vet besked, kommer informationen att läggas ut via nyhetsbrevet och på hemsidan.

Preliminärt helgen 10-11 september. Anmäl gärna ditt intresse redan nu till Birgitta Karlsson 072-503 60 86 eller annan styrelseledamot. Bindande anmälan senare.

Medlem: 900 kr

• 10 Sep

Vandringens dag

STF har utnämnt andra lördagen i september till Vandringens dag. Kom med på vandring i Åkers bergslag. Ta med matsäck.

Lördag 10 september. Vårdcentralen Strängnäs kl 10.00.