Vårutflykt till Lycke Lamm

22 Apr 2023

Inte medlem
Vid anmälan v.g. ange ditt mobilnr och din e-postadress och om du vill samåka
Lördagen den 22 april, kl 14:00 - Vårutflykt till Lycke Lamm Vi gör ett besök på gården Lycke i Lerdala, på Billingens västra sluttning. Här driver familjen Terstappen en fårgård med fina Gotlandsfår. Vi får vandra runt på gården under en guidning och kan sedan titta på de nya lammen. Det finns även möjlighet att besöka gårdens egen butik. Var och en tar med egen fika. Kostnadsfritt. Anmälan om samåkning till Marianne Stoltz på e-post stoltz_schill@hotmail.com eller 073-6833780. Vid anmälan v.g. ange ditt mobnr och din e.postadress.Samåkning från Kråks parkering i Skara kl 13:15. Vid samåkning betalas 75:- till föraren.
  • Senaste datum för anmälan: 21/04
  • Samling: Gården Lycke Lerdala , 14:00
  • Plats: Gården Lycke Lerdala
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Marianne Stolz e-post: stolz_schill@hotmail.com tel 073-6833780

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 13 Feb - 03 Apr 2023

STUDIECIRKEL tema PLATÅBERGENS GEOPARK

Studiecirkel i vår! 13 februari startar vårStudiecirkel med temat Platåbergens Geopark, Sveriges första Unesco globala geopark. Vad är en geopark och vad är det som gör Platåbergens Geopark unik? Cirkeln är kostnadsfri och omfattar cirka 15 studietimmar fördelat på fem sammankomster. Antal deltagare maximeras till 20. Start: 13 februari kl 17.30 - 20 Plats: Studiefrämjandet, Skolgatan 3 i Skara Anmälan: Senast måndagen den 6 februari till Sonja Lejmark, 0703758880 eller sonja.lejmark@gmail.com TRÄFFAR: Måndagen den 13 februari Vad är en Unesco global geopark och vad är Platåbergens Geopark, inklusive exempel från andra geoparker världen över. Anna Bergengren från Platåbergens Geopark föreläser Måndagen den 27 februari En introduktion till platåbergens geologi och olika landskapstyper. Anna Bergengren föreläser. Måndagen den 13 mars Platåbergens stenkyrkor. Föreläsning Robin Gullbrandsson från Västergötlands museum. Måndagen den 27 mars. Platåbergens megalitgravar. Föreläsning och guidning på Falbygdens museum, S:t Olofsgatan 23 i Falköping. Kontaktperson Elinor Karlsson. Måndagen den 3 april Avslutning. Vi knyter ihop säcken. Deltagarna bidrar med information om t ex intressanta besöksmål, industriminnen mm inom platåbergsområdet. Ett annat alternativ är att bjuda in någon av kommunernas turistchefer eller besöka något intressant besöksmål inom geoparksområdet. VÄLKOMMEN MED DIN ANMÄLAN!

15 studietimmar 5 sammankomster Anmälan senast 6 februari vid anmälan ange mobilnr och e-postadress

• 22 Feb 2023

Årsmöte 2023 med föredrag av Inger Widhja

Föreningen håller årsmöte onsdagen den 22 februari kl18:00 i Hushållningssällskapets aula, Järnvägsgatan 18 i Skara. Efter sedvanliga årsmötesförhandlingar bjuder föreningen på fika med kaffe/té, frallor och kaka. Därefter kommer författaren och folklivsforskaren Inger Widhja att hålla ett föredrag med titeln: ” Jungfru Maria och Näcken – Traditioner om våren i det gamla bondesamhället”. Anmälan för fika till Marianne Stoltz på e-post: stoltz_schill@hotmail.com eller 073-6833780 senast 20 februari. I samband med anmälan v.g. ange ditt mobilnr och din e-postadress.

Anmälan för fika senast 20 februari I samband med anmälan v.g. ange ditt mobilnr och din e-postadress.

• 21 Mar 2023

Besök hos Martin Hansson Husaby

Tisdag 21 mars, kl 18:00 - Besök hos skulptören Martin Hansson, Husaby. Vi gör ett besök i Martin Hanssons alteljé i Husaby. Martin kommer att berätta om sin verksamhet och visa prov på det han gör i sin verkstad. Hösten 2022 lade han sista handen vid bronsskulpturen ”Sankta Helena till häst”, invigs i Götene under december 2022. Konstären möter upp vid parkeringen vid nedlagda ICA-affären mitt i byn. Det finns även 3 parkeringsplater vid ateljén. Medtag egen dryck, föreningen bjuder på tilltugg. Kostnad: 100:-/medlem, 125:-/icke-medlem, som sätts in på bg 369-4817 i samband med anmälan. Anmälan till Ingvor Fransson på e-post ingvorfransson@gmail.com eller 073-8236149 Vid anmälan v.g. ange ditt mobilnr och din e-postadress. Meddela vid anmälan om du vill samåka. Samåkning från Kråks parkering i Skara kl 17:30. Vid samåkning betalas 50:- till föraren.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 125 kr

• 22 Apr 2023

Vårutflykt till Lycke Lamm

• 06 Maj 2023

Familjeutflykt till Backens gård Vinköl och sopplunch

Första lördagen i maj, 6 maj kl 11:30, gör vi ett besök hos Annelie Vaske och hennes sambo, som bedriver besöksverksamhet, främst inriktad på barn och familjer. Mötet mellan människa , djur och natur är i centrum. Man försöker återskapa känslan av den lilla, gamla gården med lite olika djur och odling för självhushåll. Vårt besök börjar med att vi blir visade runt av ägarna, som berättar om verksamheten. Vi får möjlighet att träffa djuren och klappa eller mata om vi vill. Efter detta serveras varm sopplunch, med hembakat surdegsbröd , kaffe/saft och kaka, i magasinet. Tänk på att ha bra kläder och skor för utomhusbruk! Vi kommer gå genom hagar som kan vara leriga. Kostnad: 250:-/medlem, 275:-/icke-medlem, 150:-/barn som sätts in på bg 369-4817 i samband med anmälan. Anmälan till Gun Barrljung på e-post gun.barrljung@gmail.com eller 073 8362161 senast 28 april. Vid anmälan v.g. ange ditt mobilnr och din e-postadress. Meddela vid anmälan om du vill samåka. Samåkning från Kråks parkering i Skara kl 11:10. Vid samåkning betalas 45:- till föraren.

Vid anmälan v.g. ange ditt mobilnummer och din e-postadress samt om du vill samåka.

Medlem: 250 kr

Icke-medlem: 275 kr

• 31 Maj 2023

Besök på Horns tegelbruk

Onsdag 31 maj, kl 14:00 – 16:00 - Besök på Horns Tegelbruk. Höstens besök blev inställt pga sjukdom. Nu har vi fått en ny tid. Horns Tegelbruk är ett av Sveriges bäst bevarade tegelbruk och Nordens enda som bränner det handslagna teglet i vedeldad flamugn. Bruket hör till de första industrialiserade tegelbruken i Sverige och representerar en tradition av småskalig tillverkning som tidigare var mycket vanlig. Industrimiljön är till stor del intakt och visar tegelproduktionens utveckling under 1900-talet. Vi får en guidning genom anläggningen och efteråt finns möjlighet att gjuta en egen tegelplatta. Oömma kläder rekommenderas! Kostnad: 150:-/medlem, 175:-/icke-medlem som sätts in på bg 369-4817 i samband med anmälan. Anmälan till Siv Leijon på e-post sivleijon@gmail.com eller 072-5554910. Vid anmälan v.g. ange ditt mobilnr och din e-postadress. Meddela vid anmälan om du vill samåka. Samåkning från Kråks parkering i Skara kl 12:45. Vid samåkning betalas 90:- till föraren.

Medlem: 150 kr

Icke-medlem: 175 kr