Naturvandring på Kinnekulle

STF Skara-Götene

14 Maj

Inte medlem
I sköna maj ger vi oss ut på en naturvandring kring Österplana hed och vall och runt Örnekulla. Våra ciceroner är Sonja och Conny Liljenberg, som guidar oss bland växter (förhoppningsvis orkidéer), fåglar och bergarter. Var och en tar med sig fika och kläder efter väder! Samåkning från Kråks parkering kl 09:15. Vid samåkning betalas 30:-/person till föraren.
  • Samling: Samåkning från Kråks parkering kl 9:15 , 10:00
  • Plats: Parkeringen Österplana kyrka, Kinnekulle
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingvor Fransson ingvorfransson@gmail.com eller tel: 073-8236149

Typ av aktivitet: Naturarrangemang

• 29 Jan 2022

Rigoletto-opera på bio

Årets program börjar med en ny version av Verdis dramatiska tragedi om hovnarren Rigoletto där operan är förflyttad till 1920-talet. Regissör är den prisbelönte Barlett Sher. Direktsändning Metropolitan New York Lördag 29 januari 2022, kl 19:00 Plats:Folkets Hus, Lidköping Ansvarig: Ingvor Fransson, ingvorfransson@gmail.com, tel:073-8236149 Föreställningen börjar kl 19:00, är tre timmar och tio min inkl paus. Kl 18:00 berättar Björn Ekblom om föreställningen. (Vill man vara med på presentationen väljer man inte samåkning) Kostnad: 270:-/medlem (325:-/icke-medlem) inkl kaffe +ostfralla och kaka i pausen Vi har reserverat 30 biljetter. Anmälan till Ingvor Fransson, senast 20 januari. Betala till bg 369-4817 i samband med anmälan. Samling för samåkning vid Kråks parkering Skara kl 18:00. Vid samåkning betalas 30:-/person till föraren.

Anmälan senast 20januari till Ingvor Fransson ingvorfransson@gmail.com 073-8236149

Medlem: 270 kr

Icke-medlem: 325 kr

• 22 Feb

Årsmöte 2022

Mötet inleds med föredrag av Anna Heimersson från centrala STF-kansliet. Hon kommer att prata under rubriken: ”STF – en hållbar förening” Sedvanliga årsmötesförhandlingar och information om vår verksamhet.

Anmälan för fika senast 19 februari

• 17 Mar

Ugglekväll

Kent Ove Hvass från Skövde fågelklubb guidar oss och vi hoppas få höra berguv, pärluggla, kattuggla m.m. Vi grillar korv som föreningen tillhandahåller. Ta med egen dryck! Anmälan till Ingvor senast 10 mars. Betala till bg 369-4817 i samband med anmälan. Samling för samåkning vid Kråks parkering kl 17:30, vid samåkning betalas 30:-/person till föraren.

Anmälan till Ingvor Fransson senast 10 mars

Medlem: 70 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 06 Apr

Veterinärmuseet

Vi får en visning av museet, där vi bl a kan se den stora samlingen av Hilma av Klints veterinära illustrationer. Möjlighet till fika finns.

Anmälan senast 4 april till Gun Barrljung

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 90 kr

• 23 Apr

Ryttarens Torvströfabrik

Ryttarens torvströfabrik är en verksamhetsmiljö med ursprung från tidigt 1900-tal med fabrik, maskinhus, arbetarbostäder, sågverk, torvmossar och en smalspårig torvbana med lok och vagnar. På torvbanan kan besökare åka till de forna torvtäkterna på mossen. Vi får en visning och en tur ut på mossen med det lilla tåget. Räkna med minst 2 timmar för rundvandringen. Det finns också möjlighet att göra en 2 ½ km vandring på en utstakad led till fina delar av mossen. Grova skor eller stövlar rekommenderas! Medtag egen förtäring. Kostnad: 100:-/medlem, 150:-/icke-medlem. Betalas i samband med anmälan till bg 369-4817. Samling för samåkning vid Kråks parkering kl 10:00. Vid samåkning betalas 50:-/person till föraren.

Anmälan senast 19 april till Marianne Stoltz

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 14 Maj

Naturvandring på Kinnekulle

• 19 Jun

Båttur från Hjo-Visingsö med Ångaren Trafik

Tillsammans med STF Mariestad planerar vi en båttur från Hjo till Visingsö med ångaren Trafik. Visingsö är en mycket intressant ö där det finns spännande saker att se och uppleva. Där kan man bl a se flera slottsruiner, en av Sveriges största sammanhängande ekskogar, geologiska formationer och intressanta kyrkor. Det finns möjlighet att hyra cyklar vid färjeläget och man kan även ta sig runt med hjälp av remmalag/hästskjuts som utgår från färjeläget. Det finns flera restauranger och kaféer på ön, om man inte väljer att ta med egen matsäck. Det kommer mer detaljerad information om Visingsöturen under våren så håll utkik på hemsidan och i e-posten! Mer info om Visingsö v g se www.visingso.net

Mer information ang anmälan m m kommer under våren på hemsidan och i mail.