Norrskensbilder med Fredrik Roos

STF Närke Bergslagen

13 Apr

Inte medlem
Fredrik Roos visar oss hans bilder på norrsken och andra vackra nattbilder som är tagna i Örebrotrakterna. Han kommer att berätta om sitt intresse för nattfotografi, dela med sig av tips och prata om ljusföroreningar och dess konsekvenser. Fika ingår. Anmälan görs till Lars Borgström senast den 6 april på: info@vebo.nu Ange namn och telefonnummer vid anmälan. Örebro stadsbuss nummer 7 går att ta till eventet.
  • Samling: Karlslunds motionscentral , 18:00
  • Plats: Karlslunds motionscentral
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Lars Borgström info@vebo.nu

Typ av aktivitet: Föreläsning

• 21 Feb

Örebro flygplats

Ett mycket omtyckt event som börjar med fika och information. Vi får bekanta oss med flygledartornet, godsterminalen och säkerhetsavdelningen bland annat. Guidningen beräknas ta cirka 2,5 timme och tar maximalt 20 personer så anmäl er i god tid. Anmälan görs till Lars Borgström senast den 14 februari på: info@vebo.nu Ange namn och telefonnummer i anmälan.

Begränsat antal platser.

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 26 Feb

Årsmöte 2022 STF Närke Bergslagen

Årsmöte för STF Närke Bergslagen Sedvanliga årsmötesförhandlingar samt kostnadsfri föreläsning och bildvisning av Mats Grimfoot. Gratis fika! Mer om föreläsningen "Nahanni, en tidsresa på vilda vatten": Följ med på en vildmarkspaddling i Kanadas North West Territories! Mats Grimfoot och bjuder på 35 mil med storslagna landskap, vilda djur och historiska tillbakablickar från guldletar- och pälsjägartiden. Dessutom berättar han om vildmarksvistelser som tidstransformator och den betydelse landets största ”vildmarksförfattare”, märkligt nog en banktjänsteman från London, haft för bildandet av Nahanni National Park Reserve. Mer om föreläsaren: https://www.grimfoot.se/ Örebro stadsbuss nummer 7 går att ta till eventet.

Endast medlemmar. Ingen anmälan krävs, men anmäl dig gärna ändå så vi kan förbereda fika! Anmälan till: stf.narke.bergslagen@la.stfturist.se

• 16 Mar

Olaus Petri Kyrkan Guidad visning

Guidad visning av Olaus Petri kyrkan av kyrkoguide Jan-Eric Norman. Anmälan sker till Jan-Eric på 072-7036403.

Icke-medlem: 50 kr

• 23 Mar

2023

STF Föreläsning med Helena Isaksson. Björnar, blodproppar och Påskön - Vad kan vi lära oss av naturen

Biomimetik, att efterlikna naturen för att lösa människliga problem, har varit ett forskningsområde som givit oss många spännande uppfinningar och framför allt läkemedel som räddat och förbättrat många liv både i stort och smått. Att tänka utanför boxen och se sig om kring i vår natur för lösningen på mänskliga sjukdomar ledde forskare i Örebro till att man vände blicken mot den fantastiska nordiska brunbjörnen. Björnen äter sig grovt överviktig på hösten och lägger sig sedan för en flera månader lång tupplur. De vaknar upp på våren utan biverkningar från den långa inaktiva perioden. Samma beteende hos en människa skulle inte sluta lika lyckligt; blodproppar, stroke, förlorad muskelmassa, njursvikt och många fler tråkiga allvarliga komplikationer. Det finns alltså några finurliga mekanismer hos björn som vi kan ta lärdom av. Denna föreläsning kommer att handla om exempel på biomimetik, hur man tar blodprover på vilda björnar på vintern och på sommaren och vad vi har lärt oss hittills från den nordiska brunbjörnen. Helena Isaksson är Legitimerad Biomedicinsk Analytiker. Anmälan sker till Amaya C Lagos på 076-2142024, senast den 17 mars. Eventet är kostnadsfritt. Fika finns att köpa på plats.

• 29 Mar

Fågelvandring i Oset

Ornitologiska föreningens ordförande Ronnie Lindqvist visar oss hans Oset. Vi får bekanta oss med flera arter i området. Ronnie har med sig en stor tubkikare, som man får titta i. Det går även att se i mindre kikare så ta gärna med en egen kikare. Anmälan till Pelle Andersson på 076-2979733 eller stf.narke.bergslagen@la.stfturist.se Örebro stadsbuss nummer 9 går till eventet. Hållplats Wadköpingsvägen.

• 13 Apr

Norrskensbilder med Fredrik Roos

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 14 Maj

Historisk vandring i HBT-spår

HBTQ vandring med guiden Jan-Eric Norman. Vandringen går genom Örebros vindlande gator där han kommer bjuda er på en historisk resa från homodemonstration till Pridefödelse. Resan börjar vid Järntorget, där allt en gång startade. Anmälan till Jan-Eric på 072-7036403 senast den 12 maj. Max 25 personer.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr

• 20 Maj

2023

Vandring på Mariedammsleden och guidning vid masugnen

Vi kommer få en guidad visning runt masugnen och dess historia för att sedan vandra den 9 km spännande leden som leder genom ekraviner, blomstrande landsbygd och sjöar. Kortare ledalternativ finns även. Anmälan för att delta samt frågor om samåkning sker till Pelle Andersson på 076-2979733 eller till stf.narke.bergslagen@la.stfturist.se

• 27 Maj

Friluftsmässa

Lördagen den 27 maj öppnar Friluftsmässan 2023. Kom till Tysslingens Naturcenter i Rånnesta. Tid: 10:00-16:00 Äntligen en friluftsmässa!! Vi på STF Närke Bergslagen kände att en friluftsmässa verkligen behövs i Örebro. Uppdateringar om mässan kommer löpande på hemsidan, i sociala medier och på mail.

• 15 Jun

Olaus Petri Kyrkan Guidad visning