Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 1 Kloten-Gillerklack

26 Okt 2024

Okt

Inte medlem
Vill du gå Bergslagsleden under 2024? Gå 9 etapper med guide och lägg upp de övriga 8 etapperna precis som du själv vill. (Vill du vandra samtliga etapper med guide så kommer möjlighet att gå de resterande etapperna 2025.) Under vandringen kommer de utbildade guiderna berätta eller utbilda i något särskilt kopplat till naturen, leden eller annat som rör friluftsliv. Etapp 1. Kloten-Gillerklack. I den gamla skogsarbetarbyn Kloten, i Lindesbergs kommun, startar Bergslagsleden. Leden går genom ungskog med mossar och myrar. På din vandring passerar du bland annat naturreservaten Getaryggen och Jämmerdalen. Åbostugan, som är en backstuga, visar hur de fattiga kunde leva förr i världen. Här kan du njuta av ljudet från det porlande vattnet i Sandån medan du tar en rast. Vid Åbostugan finns även en eldplats. Du kan dessutom plocka hjortron om årstiden tillåter. Vid Lilla Kroktjärn, ungefär halvvägs på etappen, finner du vindskydd med eldstad och toalett. Samling vid etappstart kl. 9. www.bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-1/ Anmälan via: bit.ly/Bergslagsleden Varmt välkomna!
  • Samling: Samling på parkeringen vid Ica Maxi Eurostop (västra änden) för samåkning kl. 08:00.
  • Plats: Kloten
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Angelina Gyllin: angelina.gyllin@yahoo.com

Typ av aktivitet: Vandring

• 27 Jul 2024

Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 7 Pershyttan-Mogetorp

Vill du gå Bergslagsleden under 2024? Gå 9 etapper med guide och lägg upp de övriga 8 etapperna precis som du själv vill. (Vill du vandra samtliga etapper med guide så kommer möjlighet att gå de resterande etapperna 2025.) Under vandringen kommer de utbildade guiderna berätta eller utbilda i något särskilt kopplat till naturen, leden eller annat som rör friluftsliv. Etapp 13. Pershyttan-Mogetorp. Vandringen går genom det gamla hyttområdet i Pershyttan. Både Dammsjön och Rammsjön erbjuder fina badmöjligheter. Den senare kräver en avstickare när leden passerar bergsmansbyn Ramshyttan. Även här finns spår av järnhanteringens historia. Leden följer den grävda kanalen i naturreservatet Kvarnbäcken-Lerkesån där den fridlysta flodpärlmusslan lever. Upptäck det spännande grottområdet Skärmarbodabergen! Vid Kvarndammen i Ramshyttan ligger vår rastplats med vindskydd, eldstad och toalett. STF har utsett etapp 7-11 till Signaturled Bergslagen – en led med karaktäristisk natur för sin landsdel och spektakulära naturupplevelser. Samling vid etappstart kl. 9. www.bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-7/ Anmälan via: bit.ly/Bergslagsleden Varmt välkomna!

• 07 Aug

Vandring för nybörjare i Varbergaskogen

Vad är en nybörjartur? En tre timmars ledarledd introduktion till vandring och friluftsliv i tätortsnära natur. Vem kan vara med? Alla som vill! Huvudsaken är att du är nyfiken på vandring och friluftsliv. Aktiviteterna är gratis och du behöver inte vara medlem i STF för att delta. Ni når enkelt samlingsplatsen genom att ta buss 8 eller 9. Anmälan och ev. frågor till Jonas, jse@yipp.se

• 17 Aug 2024

Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 5 Uskavi-Hammarby

Vill du gå Bergslagsleden under 2024? Gå 9 etapper med guide och lägg upp de övriga 8 etapperna precis som du själv vill. (Vill du vandra samtliga etapper med guide så kommer möjlighet att gå de resterande etapperna 2025.) Under vandringen kommer de utbildade guiderna berätta eller utbilda i något särskilt kopplat till naturen, leden eller annat som rör friluftsliv. Etapp 5. Uskavi-Hammarby. Etapp 5 tar dig med på kyrkstigar som bergsmän och bönder använde förr. Vid Södra Brunnsjön finns några mystiska ruiner att upptäcka och den fina stranden lockar till bad. Vandringen bjuder också på 10 000 år gamla klapperstensvallar och resterna av en grävd kanal mitt i skogen. I södra änden av etappen hittar du Hyttfallet som har haft stor betydelse för utvecklingen av järnhanteringen i hela Nora bergslag. Vid St. Gålsjön, eller Storsjön som den också benämns, ligger vår rastplats med vindskydd, eldstad och toalett. www.bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-13/ Anmälan via: bit.ly/Bergslagsleden Varmt välkomna!

• 18 Aug

Yoga under bar himmel

Är du nyfiken på yoga? Häng med på medicinsk yoga utomhus! Denna medicinska yoga passar för de allra flesta och det krävs ingen erfarenhet sedan tidigare. Yogan utförs med mjuka, lugna fysiska övningar i sittande och liggande. Yogainstruktör: Susanna Bjerke, leg. Fysioterapeut/Ergonom och diplomerad instruktör i MediYoga vid Institutet för Medicinsk Yoga. MediYoga är utvecklad vid Institutet för Medicinsk Yoga i Stockholm (IMY) i samarbete med Karolinska institutet. När: 2024-08-18, kl. 10:15. Mötesplats: Parkeringen vid badplatsen Snavlunda, Karlslund. www.naturkartan.se/sv/orebro-lan/parkering-karl... Kostnad medlem: Gratis Kostnad ej medlem: 50 kr. Betalas på plats, helst via Swish. Anmälan: Anmäl dig gärna genom att maila till stf.narke.bergslagen@la.stfturist.se alternativt via telefon: 076-297 97 33 till Pelle. Det går också bra att komma direkt till aktiviteten utan att anmäla sig i förväg. Övrigt: Kom i god tid. Klockan 10.15 börjar vi promenera från mötesplatsen till området där vi ska yoga (ca 300 meter). Själva yogan startar ca 10.30 och pågår i ca 1 timme. Kom i sköna oömma kläder. Ta med något att sitta/ligga på och ev. vattenflaska. Vid regn/opassande väder ställer vi in aktiviteten. Eventuellt meddelande om inställd aktivitet skickas till den e-post eller telefonnummer som du skickat din anmälan ifrån. Har du inte anmält dig får du inget meddelande om yogan blir inställd.

Icke-medlem: 50 kr

• 24 Aug - 25 Aug 2024

Bergslagsleden Hike 2024

För femte året i rad arrangerar Friluftsfrämjandet Bergslagsleden Hike. Ett tvådagars vandringsäventyr på Bergslagsleden etapp 1 och 2, som passar lika bra för ensamvandraren som för kompisgänget eller familjen som vill spendera mer tid utomhus med likasinnade. STF Närke bergslagen är medarrangör med bland annat en checkpoint utefter leden. Anmälan görs på Friluftsfrämjandets hemsida.

Medlem: 500 kr

• 31 Aug

Svampguidning med Lotta Sörman

Lär dig några nya arter av matsvamp och ovanliga, skyddsvärda svampar i fin skogsmiljö av svampkonsulent Lotta Sörman. Ta med egen svampkorg, svampkniv och fika. Kläder efter väder. Anmälan sker till stf.narke.bergslagen@la.stfturist.se. Samling för samåkning kl. 9 från Ica Maxi Boglundsägnens parkering närmast Max restaurangen.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 14 Sep

Vandringens dag

Årets vandringens dag blir något för alla smaker. Det kommer finnas tre olika alternativ för dagen som samtliga har samma startpunkt vid parkeringen i Blankhult: 1. Vandra runt fantastiska Norra Trolldalen. 2. Vandra upp till skrikarboda för medtagen lunch och sedan vandra tillbaka till Blankhult. 3. Vandra upp till skrikarboda för medtagen lyck, slå upp tolt eller liknande och stanna kvar till dagen efter då vi vandrar tillbaka till Blankhult på förmiddagen. Anmälan sker till stf.narke.bergslagen@la.stfturist.se eller till Pelle 076-297 97 33

• 21 Sep

Vandring för nybörjare i Markaskogen

Vad är en nybörjartur? En tre timmars ledarled introduktion till vandring och friluftsliv i tätortsnära natur. Vem kan vara med? Alla som vill! Huvudsaken är att du är nyfiken på vandring och friluftsliv. Aktiviteten är gratis och du behöver inte vara medlem i STF Närke Bergslagen för att delta. Ni når enkelt samlingsplatsen genom att ta buss 2, 3 eller 9. Anmälan och ev. frågor till Jonas, jse@yipp.se

• 21 Sep 2024

Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 3 Stjärnfors-Nyberget

Vill du gå Bergslagsleden under 2024? Gå 9 etapper med guide och lägg upp de övriga 8 etapperna precis som du själv vill. (Vill du vandra samtliga etapper med guide så kommer möjlighet att gå de resterande etapperna 2025.) Under vandringen kommer de utbildade guiderna berätta eller utbilda i något särskilt kopplat till naturen, leden eller annat som rör friluftsliv. Etapp 3. Stjärnfors-Nyberget. Leden passerar i utkanten av Kindla naturreservat, ett väglöst land där du upplever riktig vildmark. Här vistas björn, varg och lo regelbundet. Klättra upp i utsiktstornet på Kindlahöjden eller Mackarsberg för en otrolig utsikt över Bergslagens storskogar. Gör ett besök på den kulturhistoriska gården Stuttjärn, som ligger högst upp på en moränsluttning. Vid Rasbacktjärn, på gränsen till Kindla naturreservat, ligger en rastplats med vindskydd, toalett och eldstad. Samling vid etappstart kl. 9. www.bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-3/ Anmälan via: bit.ly/Bergslagsleden Varmt välkomna!

• 22 Sep

Svampguidning med Lotta Sörman

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 26 Okt 2024

Okt

Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 1 Kloten-Gillerklack

• 09 Nov

STF Närke Bergslagen 50 år

I 50 år har vår fantastiska lokalförening funnits i Örebro län. Detta vill vi fira med en middag på Stora Hjorttorps Gård i fina Venan. Nya som gamla medlemmar är hjärtligt välkomna att dela denna kväll för att se tillbaka på det som har varit och få en glimt av framtiden. Varmrätt och efterrätt inklusive dryck, där du får välja mellan kött, fisk eller vegetarisk. Obligatorisk anmälan, senast den 9 oktober via mail: stf.narke.bergslagen@la.stfturist.se Ange i anmälan vilken typ av mat du önskar.

Medlem: Pris ej bestämt

• 23 Nov