Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 7 Pershyttan-Mogetorp

STF Närke Bergslagen

27 Jul 2024

Inte medlem
Vill du gå Bergslagsleden under 2024? Gå 9 etapper med guide och lägg upp de övriga 8 etapperna precis som du själv vill. (Vill du vandra samtliga etapper med guide så kommer möjlighet att gå de resterande etapperna 2025.) Under vandringen kommer de utbildade guiderna berätta eller utbilda i något särskilt kopplat till naturen, leden eller annat som rör friluftsliv. Etapp 13. Pershyttan-Mogetorp. Vandringen går genom det gamla hyttområdet i Pershyttan. Både Dammsjön och Rammsjön erbjuder fina badmöjligheter. Den senare kräver en avstickare när leden passerar bergsmansbyn Ramshyttan. Även här finns spår av järnhanteringens historia. Leden följer den grävda kanalen i naturreservatet Kvarnbäcken-Lerkesån där den fridlysta flodpärlmusslan lever. Upptäck det spännande grottområdet Skärmarbodabergen! Vid Kvarndammen i Ramshyttan ligger vår rastplats med vindskydd, eldstad och toalett. STF har utsett etapp 7-11 till Signaturled Bergslagen – en led med karaktäristisk natur för sin landsdel och spektakulära naturupplevelser. Samling vid etappstart kl. 9. www.bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-7/ Anmälan via: bit.ly/Bergslagsleden Varmt välkomna!
  • Samling: Samling på parkeringen vid Ica Maxi Eurostop (västra änden) för samåkning kl. 08:00.
  • Plats: Pershyttan
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Angelina Gyllin: angelina.gyllin@yahoo.com

Typ av aktivitet: Vandring

• 27 Jul 2024

Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 7 Pershyttan-Mogetorp

• 17 Aug 2024

Aug

Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 5 Uskavi-Hammarby

Vill du gå Bergslagsleden under 2024? Gå 9 etapper med guide och lägg upp de övriga 8 etapperna precis som du själv vill. (Vill du vandra samtliga etapper med guide så kommer möjlighet att gå de resterande etapperna 2025.) Under vandringen kommer de utbildade guiderna berätta eller utbilda i något särskilt kopplat till naturen, leden eller annat som rör friluftsliv. Etapp 5. Uskavi-Hammarby. Etapp 5 tar dig med på kyrkstigar som bergsmän och bönder använde förr. Vid Södra Brunnsjön finns några mystiska ruiner att upptäcka och den fina stranden lockar till bad. Vandringen bjuder också på 10 000 år gamla klapperstensvallar och resterna av en grävd kanal mitt i skogen. I södra änden av etappen hittar du Hyttfallet som har haft stor betydelse för utvecklingen av järnhanteringen i hela Nora bergslag. Vid St. Gålsjön, eller Storsjön som den också benämns, ligger vår rastplats med vindskydd, eldstad och toalett. www.bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-13/ Anmälan via: bit.ly/Bergslagsleden Varmt välkomna!

• 21 Sep 2024

Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 3 Stjärnfors-Nyberget

Vill du gå Bergslagsleden under 2024? Gå 9 etapper med guide och lägg upp de övriga 8 etapperna precis som du själv vill. (Vill du vandra samtliga etapper med guide så kommer möjlighet att gå de resterande etapperna 2025.) Under vandringen kommer de utbildade guiderna berätta eller utbilda i något särskilt kopplat till naturen, leden eller annat som rör friluftsliv. Etapp 3. Stjärnfors-Nyberget. Leden passerar i utkanten av Kindla naturreservat, ett väglöst land där du upplever riktig vildmark. Här vistas björn, varg och lo regelbundet. Klättra upp i utsiktstornet på Kindlahöjden eller Mackarsberg för en otrolig utsikt över Bergslagens storskogar. Gör ett besök på den kulturhistoriska gården Stuttjärn, som ligger högst upp på en moränsluttning. Vid Rasbacktjärn, på gränsen till Kindla naturreservat, ligger en rastplats med vindskydd, toalett och eldstad. Samling vid etappstart kl. 9. www.bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-3/ Anmälan via: bit.ly/Bergslagsleden Varmt välkomna!

• 26 Okt 2024

Okt

Guidad vandring på Bergslagsleden: Etapp 1 Kloten-Gillerklack

Vill du gå Bergslagsleden under 2024? Gå 9 etapper med guide och lägg upp de övriga 8 etapperna precis som du själv vill. (Vill du vandra samtliga etapper med guide så kommer möjlighet att gå de resterande etapperna 2025.) Under vandringen kommer de utbildade guiderna berätta eller utbilda i något särskilt kopplat till naturen, leden eller annat som rör friluftsliv. Etapp 1. Kloten-Gillerklack. I den gamla skogsarbetarbyn Kloten, i Lindesbergs kommun, startar Bergslagsleden. Leden går genom ungskog med mossar och myrar. På din vandring passerar du bland annat naturreservaten Getaryggen och Jämmerdalen. Åbostugan, som är en backstuga, visar hur de fattiga kunde leva förr i världen. Här kan du njuta av ljudet från det porlande vattnet i Sandån medan du tar en rast. Vid Åbostugan finns även en eldplats. Du kan dessutom plocka hjortron om årstiden tillåter. Vid Lilla Kroktjärn, ungefär halvvägs på etappen, finner du vindskydd med eldstad och toalett. Samling vid etappstart kl. 9. www.bergslagsleden.se/etapper/leden/etapp-1/ Anmälan via: bit.ly/Bergslagsleden Varmt välkomna!