Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Stockholm/af Chapman & Skeppsholmen Vandrarhem

Hållbarhet

Vi på STF af Chapman & Skeppsholmen är Green Key-certifierade och arbetar aktivt för att du ska kunna resa hållbart. I vårt café och i vår frukostrestaurang finner du många ekologiska och KRAV-märkta produkter. Rummen och lokalerna städas uteslutande med miljömärkta rengöringsmedel.

Hos oss är samarbetet i personalen grundläggande. Vi hjälps åt att upprätthålla rutiner, uppmuntra varandra och informera er gäster för att synliggöra vårt och det globala miljöarbetet. Det är viktigt för oss att sprida betydelsen av hållbart boende. Vi åtar oss att alltid lägga hållbara grunder att bygga vidare på – så att vi strävar framåt och utvecklas i tiden.

Vidare är ni, våra gäster, viktiga i vårt miljöarbete. Ni hjälper exempelvis till genom att tillämpa hållbara metoder för självhushåll, vattenhållning och sopsortering. Här är alltså ansvaret på personal och anläggning stort, då vi ska erbjuda lättförståelig information, samt hållbara och lätthanterliga system vad gäller återvinning och liknande. Allt för att underlätta en miljömässig vistelse.

Vi letar ständigt efter förbättringar inom miljöområdet. Därför uppmuntrar vi er att komma med förslag på vad vi kan förbättra.

Exempel på vad vi gör för miljön:

• Från oktober 2019 finns vi på Karma för att minska matsvinnet.
  • Sopsortering är en självklarhet för oss och våra gäster.
  • Vi värmer upp hela anläggningen med fjärrvärme och köper endast miljömärkt el.
  • Vårt och ert matavfall blir till biogas och biogödsel.
  • Vi styr våra inköp så för att minimera transporterna.
  • Möbler vi inte längre använder får nytt liv hos andra.
  • Vi samarbetar med leverantörer som är miljömärkta.
  • Vi är engagerade i samhället och samarbetar med både skolor och Arbetsförmedlingens ”Gör plats” för att få ut fler i arbetslivet.
  • Vi sparar vatten genom att installera snålspolande toaletter och duschar.
  • Tvål, toapapper, pappershanddukar, handdiskmedel, maskindiskmedel, torkmedel samt tvättmedel är miljömärkta. Våra städprodukter är alltid miljömärkta.
  • Vår frukost och erbjuder många ekologiska, KRAV-märkta och nyckelhålsmärkta produkter. Vi hyr ut cyklar kostnadsfritt till STF-medlemmar (dock ej vintertid) och uppmanar till miljövänliga transportsätt (exempelvis kollektivtrafik).
  • Ett set linne och handduk används under hela vistelsen.
  • Vattnet i kranen är av mycket hög kvalitet och vi köper inte längre in vatten på flaska.
  • Vi stödjer Naturskyddsföreningens kampanj ”Rädda Bina” och kommer under 2020 att installera ett insektsvandrarhem hos oss.

Information om Green Key

Green Key är en internationell miljömärkning där anläggningen ska uppfylla internationellt fastlagda kriterier, särskilt anpassade till logiverksamheter och konferensanläggningar. Internationellt sköts Green Key av Foundation for Environmental Education där kriterier och arbetssätt regleras av Green Key International Steering Committee.

Märkningen finns idag på 2600 anläggningar i 56 länder runt om i världen.

Anläggningar med Green Key ska exempelvis ha en miljöpolicy samt använda energibesparande lösningar, ha åtgärder på plats för att minska vattenförbrukningen samt att kemikalieinnehållet i hygienprodukter samt rengöringsmedel följer uppsatta regler. Vidare ställs krav på andel ekologiska, rättvisemärkta och eller lokalproducerade livsmedel. Anläggningen ska regelbundet utbilda/informera sin personal rörande miljöfrågor och det Green Key-arbete som bedrivs

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er