Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Söderhamn/Storjungfrun Skärgårdsstugor

Mer om STF Söderhamn/Storjungfrun Skärgårdsstugor

Ön Storjungfrun är ca 3,5 km lång i nordsydlig riktning och 1,5 km bred. De finns ca 14 km markerade stigar på ön som väntar på att bli utforskade. Ön är relativt oexploaterad med ett omväxlande landskap, rik på flora, flera historiska värden som har stor betydelse för friluftsliv och rekreation.

Intill fyren finns fyra uthyrningsstugor med tillhörande servicebyggnader, miljötoalett, soptunnor och bastu. Här finns även en liten konferenslokal för ca 15-20 personer med tillhörande kök, samt ett 2-bäddsrum. I byggnaden intill finns en grupplogi för upp till 10 personer. Det finns varken el eller vatten i anläggningen. Spisar och kylar drivs med gasol. OBS! Dricksvatten medtages. Färskvatten för matlagning, disk och städ finns.

Vid gästhamnen finns plats för 15 båtar.

Upplev Storjungfrun
Vid Storjungfruns största sandstrand, Toppatall, finns grillplatser, bryggor och miljötoalett. Platsen används flitigt av båtfolket som utflyktsmål och badplats. Storjungfrun bjuder på en stor variation av marktyper, från kala hällar, klapperstensfält och torra blockrika moränmarker till kalkpåverkade bördiga marker och flera fuktdrog. De små öarna runt Storjungfrun är av stor betydelse som rastplatser för flyttfåglar och häckningsplatser för flera fågelarter.

Ön rymmer också flera kulturhistoriska värden. Bland annat finns här ett kapell som uppfördes på 1600-talet och lämningar och spår efter gamla hamnar, den äldsta grundad redan på 1500-talet, samt Sveriges sist koleldade fyr.

Praktisk information vid hyra av stuga på Storjungfrun:

Bytestid för uthyrningsstugorna på Storjungfrun är kl 15.00.

• Rökning är inte tillåtet i stugorna eller i övriga byggnader.
• Husdjur är endast tillåtna i stuga nr 3.
• Medtag dricksvatten - det finns inget färskvatten på Storjungfrun.
• Medtag mat och dryck – affär finns inte. Kylskåp med litet frysfack samt gasolspis finns.
• Vid problem ring Skärgårdsenheten 072-216 13 92

Detta måste ni ta med:
• Sängkläder (kudde, täcke och filt finns)
• Handdukar
• Disktrasa/diskborste, diskmedel och diskhandduk.

Detta kan vara bra att ta med:
• Ficklampa
• Tändstickor
• Saltvattentvål
• Förbandslåda
• Värmeljus

Vi samarbetar med ICA Nära Nyplan i Sandarne, en välsorterad butik med apotek, uttagsautomat och tankstation (som du passerar på väg till Stenö brygga). Hit kan du maila din beställning, så är varorna färdigpackade när du anländer. En hanteringsavgift på 50 kr tillkommer och för ytterligare 50 kr kan du få matkassarna levererade direkt till taxibåten. Har du några funderingar eller vill lägga en beställning kan du maila tobias.mattsson@nara.ica.se.

Nycklar till stugorna
För dig som åker ut till stugorna med egen båt hämtas nyckeln i spelbutiken på Ica Nära Nyplan. Öppet dagligen 08:00-21:00. Du som åker med taxibåten får nycklar på båten.

Taxibåten till Storjungfrun
Taxibåten avgår onsdagar, fredagar och söndagar.
Priset är 260 kr tur & retur. Halva priset för barn 0-12 år. Övriga dagar och tider kan båten bokas enligt överenskommelse till dubbel taxa. Bokas via per.aker@soderhamn.se eller 070-398 42 99.

Avresa
Avgång från Stenö brygga kl 14.00. Ankomst Storjungfrun ca kl 14.45.

Hemresa
Avgång från Storjungfrun kl 15.15. Ankomst Stenö brygga ca kl 16.00.

OBS! Båttiderna kan behöva justeras, men då kontaktar vi er i förväg.

Vi önskar er en trevlig vistelse på Storjungfrun!

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

• Här bor du i egen stuga.
• Vi har placerat ut handsprit.
• Vi har anpassat våra båttransporter till och från boendet enligt riktlinjer.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er