STF Arådalen Fjällstuga

Mer om STF Arådalen Fjällstuga

Turiststationen byggdes 1895 och är landets näst äldsta turiststation med bl a Arådalens kapell. Stugplatsen har fyra byggnader, varav en är kafé- och stugvärdsstuga. Plats finns för 18 gäster.

Gästboende Ursprungshuset är från 1895, har två 4-bäddsrum med kök. Det gamla timmerhuset från 1930-talet, "Backmanstugan" som används sommartid, har 4 st tvåbäddsrum med kök. I en separat dusch/toalettbyggnad finns ett tvåbäddsrum. Alla husen har elvärme och dessutom vedkaminer i gästrummen.

Bra mobiltäckning på stugplatsen (Telia), men det kan svaja ibland.

Om du kommer till Arådalen och stugvärden är ute finns det instruktioner framme så att du ska känna dig välkommen till dess att stugvärden är åter.

Service
• Vatten från egen brunn.
• Duschmöjligheter för dagbesökare.
• Butik med enkla basvaror, läsk och godis (sortiment small).
• Kafé med kaffe, gobitar och våfflor. Serveringen öppen tisdag-söndag när stugan är öppen.
• Handla mat gör du bäst på plats eller i Svenstavik på ICA eller ICA Myrviken.
• Tältplatser finns i närheten av stugan.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin

För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!