STF Anaris Fjällstuga

Mer om STF Anaris Fjällstuga

Rustik stuga uppförd 1930. 10 bäddar i ett 4-bäddsrum och ett 6-bäddsrum. Stugvärdsstuga. Fiskekort, hjälptelefon, säkerhetsrum. I 4-bäddsrummet, som även är säkerhetsrum med nödtelefon, är hundar tillåtna och här finns även en hopfällbar hundbur för användning vid behov.

Du har god täckning med Telias mobilnät. Signalstyrkan är vanligen god men kan variera ibland.

På STF Anaris kan du betala med Swish men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället. Betalning med kort är inte möjlig på STF Anaris.

Upplev STF Anaris
Fjällstugan omges av ett särpräglat landskap med Rogenmorän, rikligt med sjöar och vattendrag. Anaris är ett populärt område för vinter- och sommarfiske.

Från fjällstugan kan du bestiga Stora Anahögen, 1433 m ö h, som är den närmaste högfjällstoppen. Vinterleden mot Vallbo går över ett högt fjällpass med fin utsikt över Vattensjöarna och Ottfjället. En sommarled går genom Hällådalen till Issjödalen, Lunndörren och Vallbo. Mellan Höglekardalen och Anaris finns levande samekultur i Hosjöbottnarnas sameviste, med möjlighet till privat logi och transportmöjlighet 13 km från Höglekardalen. Ett annat sameviste fanns tidigare 1,5 km från fjällstugan och ett par torvkåtor, Anariskåtorna, finns fortfarande bevarade. Här finns även spår av rengärden, byggda av sammanflätade björkstammar.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik