Trygg vistelse i coronatider

STF har tillsammans med våra boenden och lokalavdelningar ett fortsatt stort fokus på att kunna erbjuda dig en trygg vistelse under rådande pandemi. Vi följer utvecklingen noga och är redo att snabbt anpassa vår verksamhet, både lokalt och nationellt, utifrån Folkhälsomyndighetens allmänna råd. Som gäst eller deltagare på våra aktiviteter är det viktigt att du håller dig uppdaterad med senaste informationen och att du följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd likväl som de rutiner som STF har satt upp. Både för din och andras säkerhet.

Denna information uppdaterades senast 2021-10-26 och kan komma att ändras med kort varsel.

Vad STF gör generellt för att ta hand om gäster, medlemmar och personal under coronapandemin

• Vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd.
  • Alla STFs boenden, lokalavdelningar och personal har fått information om covid-19 med instruktioner och riktlinjer kring hur vi minskar risken för smittspridning.
  • Hygien och renlighet är alltid högprioriterat. Vi har förstärkt våra rutiner för städning, rengöring och hygien med extra fokus på handhygien.
  • Vi agerar i enlighet med rutiner som vi upprättat och som gäller i händelse av upptäckt av covid-19 på något av våra boenden, både bland medarbetare, gäster och aktivitetsdeltagare.
  • Om du upplever symptom som kan tyda på att du blivit smittad av coronavirus (exempelvis feber, ont i muskler och leder, huvudvärk och torrhosta) meddela personalen, om möjligt utan att lämna ditt rum.

Nedan hittar du information om vad du kan förvänta dig från STFs olika verksamheter, utöver de generella anpassningar som nämns ovan.

Fjällstugor

Fjällstationer

Övriga boenden

Lokalavdelningar

STF Fjällstugor

• Vi rekommenderar att du som gäst förbokar din övernattning i våra fjällstugor. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan. Antalet förbokningsbara bäddar är begränsade beroende på stugtyp/område och de kan bli fullbokade. Förbokar du din övernattning får du ett rabatterat förköpspris och du garanteras en sängplats förutsatt att du ankommer till fjällstugan senast 18.00, därefter gäller platsgaranti i ospecificerad bädd. Bokningsbekräftelse ska skrivas ut och visas för stugvärden vid ankomst. För dig som inte har möjlighet att förboka övernattning i förväg erbjuds med betalning på plats alltid tak över huvudet i ospecificerad bädd vilket kan innebära golvbädd i fjällstugan eller annat inomhusutrymme. Ospecificerade bäddar tilldelas normalt efter kl 18 på kvällen.
  • Tältplats kan ej förbokas. Tältare som övernattar intill en fjällstuga och betalar serviceavgift får använda stugans kök, torkrum och övriga faciliteter men inte sovrum kl. 15-21 ankomstdagen och kl. 07-10 avresedagen.
  • Täcke och kudde finns på plats. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen hygien och säkerhet. Vi rekommenderar att du har med ett eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan.
  • Vi planerar för att hålla bastur i anslutning till våra fjällstugor öppna.
  • Gästköket ska företrädesvis användas till matlagning och inte som sällskapsrum. Du som gäst behöver lämna utrymme för andra när du är färdig med din matlagning så att alla får plats.
  • Fjällstugan är i mån av plats öppen för dagbesök mot avgift kl. 11-15. Dagbesök i fjällstuga kan inte förbokas utan betalas på plats till stugvärden.
  • Förbättrade handtvättmöjligheter/handsprit finns vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
  • Städrutiner för gäster finns uppsatta i fjällstugan.

STF Fjällstationer

(gäller Abisko, Grövelsjön, Helags, Storulvån, Blåhammaren, Sylarna, Saltoluokta, Kebnekaise, och Ritsem)

• Vi rekommenderar fortsatt att du som gäst förbokar din övernattning på våra fjällstationer. I mån av plats finns även möjlighet att boka och betala din övernattning vid ankomst. Samtliga bäddar i våra flerbäddsrum är bokningsbara. Vi fördelar sällskap i olika rum så långt det är möjligt, men kan inte garantera eget rum om du inte har bokat det. Vill du vara säker på att inte behöva dela rum med andra gäster rekommenderar vi att du styr din vistelse till datum eller boenden där du kan boka boende i eget rum.
  • Tältplats kan ej förbokas. Tältare som övernattar intill en fjällstation och betalar serviceavgift får använda stationens kök, torkrum och övriga faciliteter.
  • Vi planerar för att hålla bastur på våra fjällstationer öppna.
  • Gästköken ska företrädesvis användas till matlagning och inte som sällskapsrum. Du som gäst behöver lämna plats för andra när du är färdig med din matlagning för att undvika trängsel.
  • Vi erbjuder kontaktfri incheckning, detta förbeställs enligt information i din bokningsbekräftelse.
  • Vi har gått över till kortbetalning för att undvika kontanthantering med smittrisk.

Våra andra boenden runt om i landet

Inom STF finns cirka 250 boenden som på olika sätt anpassat sin verksamhet i samband med pandemin, utöver STFs övergripande anpassningar som anges under generella riktlinjer. Vänligen kontakta respektive boende direkt om du har specifika frågor kring de anpassningar som görs lokalt.

STF Lokalavdelningar

Våra lokalavdelningar anordnar aktiviteter både utomhus och inomhus.  Lokalavdelningarna har interna riktlinjer som de följer baserat på Folkmyndighetens allmänna råd. För dig som medlem är det viktigt att känna till följande:

• På alla våra aktiviteter uppmanar vi till att hålla avstånd, tvätta händerna med tvål och vatten där möjligheten finns. På våra aktiviteter finns det alltid tillgång till handsprit.
  • Har du minsta symtom som kan tyda på smitta så hoppas vi att du tar ansvar och stannar hemma. Du är välkommen till våra aktiviteter när du känner sig frisk!
  • Vi tar alltid närvaro med namn, mailadress och telefonnummer på våra deltagare. Detta för att lätt kunna skicka ut information om smitta till exempel har uppstått efter en aktivitet.
  • Vi gör vad vi kan för att du ska känna dig trygg när du deltar på våra aktiviteter. Har du frågor är du välkommen att kontakta någon i styrelsen i din lokalavdelning.