Vandringens dag: Sött och salt inklusive visning på Af Chapman 10-12 km

STF Stockholm

10 Sep

Inte medlem
Samling tid och plats: kl 10.30 Utanför Liljeholmens t-bana, utgång mot tvärbanan Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.
En vandring mellan ”sött och salt,” ca 10-12 km. Efter start från Liljeholmens T-station vandrar vi genom Gröndal, tar oss Mälarens broar till öarna Stora Essingen och Lilla Essingen, passerar Smedsuddsbadet, intar vår matsäck vid någon trevlig plats, går längs Norr Mälarstrand, passerar Gustav Adolfs torg, och avslutar vid STF-Skeppsholmens vandrarhem. Där finns möjlighet att delta på visning av skeppet Af Chapman. I vandrarhemmet finns tillgång till fika, saft mm Samling tid och plats: Liljeholmens T-station, utgång tvärbanan, kl.10:30. Avgift: Gratis Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, och SL-kort. För mer information och anmälan: OBS: Anmälan behövs ej! För mer info hör av dig till: ulflundin@outlook.com
  • Samling: utanför Liljeholmen t-bana, utgång mot tvärbanan , 10:30
  • Plats: Stockholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: OBS: Anmälan behövs ej! För mer info hör av dig till: ulflundin@outlook.com

Typ av aktivitet: Vandring

• 20 Aug

20 Aug Ingegerdsleden, Rosersberg - Sigtuna, ca 16 km

I Sigtuna föddes år 1000 prinsessan Ingegerd som blev en av de mäktigaste kvinnorna i sin tid. Till hennes minne skapades pilgrimsleden mellan Stockholms och Uppsala domkyrkor. Vi vandrar en av de finaste sträckorna och får samtidigt höra mer om helgonet och hennes tid och Sveriges starka historiska kopplingar till Ukraina. Vi passerar bl a Rosersbergs slott, Steningedalen, Steninge slott och Rävsta naturreservat, innan vi avslutar vid Maria gamla klosterkyrka i Sigtuna. En längre lunchrast och en kortare fikarast vid lämpliga platser. Vi avslutar runt kl. 15 med att ta bussen till Märsta pendeltågsstation. Svårighetsgrad: Medel Samling: Rosersbergs pendeltågsstation kl. 09:30. (Lämpligt tåg från Sthlm City kl. 08.53. Tåg 41 riktning Märsta). Kläder efter väder, grova skor eller kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, SL-kort Avgift betalas på plats, helst via swish. Föranmälan senast 18 augusti (tidigast 1 aug) via e-mail till ledaren f.matteus.maria@gmail.com (max 25 deltagare).

Samling: Rosersbergs pendeltågsstation kl. 09:30. (Lämpligt tåg från Sthlm City kl. 08.53. Tåg 41 riktning Märsta). Föranmälan senast 18 augusti (tidigast 1 aug) via e-mail till ledaren f.matteus.maria@gmail.com (max 25 deltagare)

• 24 Aug

24 aug, Dammstakärrsrundan (Bogesund), 13 km

Efter bussens ankomst till Bogesundslandet går vi i huvudsak den fina vandringsleden Dammstakärrsrundan, Leden går i något småkuperad terräng, bitvis med vildmarkskänsla. Vi får uppleva härlig tallskog, en del hällmarker med fina mossor, myrmark och sjöar. Vi intar vår matsäck vid någon trevlig plats. Efter avslut tar vi buss åter mot Stan. Samling: Tekniska högskolan busstation, kl. 09.30. Sedan Vaxholmsbuss 670, kl. 09.35. (Avstigning prel. Ladvik.)

Samling: Tekniska högskolan busstation, kl. 09.30. Sedan Vaxholmsbuss 670, kl. 09.35. (Avstigning prel. Nibble.) Kläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med värmande rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort.

• 27 Aug

27 aug, Tanto - Långholmen, en historievandring

En vandring då vi under sakkunnig ledning får historik om de gårdar och platser vi passerar. Efter starten går vi genom lummiga Tantolunden, koloniområdet och når Årstaviken och Ekermanska malmgården. Vi fortsätter längs Bergsund, rundar Reimersholme, går längs Pålsundet, och stannar till bl.a. vid Heleneborgs malmgård och Högalidskyrkan och avslutar på Långholmen framåt 13-tiden. (Där finns möjlighet till enklare lunch eller fika). Lite historiskt bildmaterial delas ut vid start. Kläder för stadspromenad, ev regnplagg, deltagaravgift. Föranmälan till ledaren (leif.gidlof@telia.com) senast 25 augusti. Högst 15 deltagare. Samling: Zinkensdamm IP kl. 10.00.

Samling: Zinkensdamm IP kl. 10.00. Föranmälan till ledaren (leif.gidlof@telia.com) senast 25 augusti. Högst 15 deltagare.

• 07 Sep

7 sep, Edsbergs slott, visning

Edsbergs slott är vackert beläget längst norrut i Edsviken, inte långt från Sollentuna centrum. Den nuvarande byggnaden stod färdig 1760 och har mycket intressant historia att berätta om. Efter att vi samlats får vi en visning av slottet. Efteråt blir det ev en kortare runda i slottsparken. Kläder efter väder, deltagaravgift, SL-kort. Samling: Framför slottets ingång, Landsnoravägen 10, kl. 12.00. (Pendeltåg till Sollentuna. Från station ta buss 607, kl. 11.44.)

Vandringens dag: Söders höjder 2 inklusive visning på Af Chapman, 5-7 km

Endast för ledare inom STF Stockholm Tillsammansverksamhet En vandring från Söders höjder, ca 5-7 km Efter start från Skanstull vandrar vi Ringvägen fram, passerar Blecktornsparken, ser gamla bebyggelsen i Vita bergen, kommer fram till Ersta och ser fina utsikten från Fjällgatan, passerar Katarina, och kommer ner till Slussen där vi tar båt till Skeppsholmen, och avslutar vid STFs vandrarhem. Där finns möjlighet att delta på visning av skeppet Af Chapman. Samling tid och plats: Skanstulls T-station, utanför Åhlen, kl 12.00 Avgift: Gratis. Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg matsäck, vätska, SL-kort. För mer information och anmälan: OBS: Anmälan behövs ej! För mer info hör av dig till: josefin@dorkhom.se

Samling tid och plats: kl 12.00 Skanstull t-bana – utanför Åhlens Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

2022

Vandringens dag: Stockholmsnära vandring Stockholm 1 inkl visning på Af Chapman, 13-14 km.

Stockholmsnära vandring 1 Efter starten från Tessinparken vid Karlaplan, vandrar vi över Gärdets öppna ytor, och kommer till Kaknäs, Hundudden, över till södra Djurgården, passerar Blockhusudden med fin utsikt över Värtan, sedan strandpromenaden till Waldermarsudde, ser mindre slottet Rosendal, rundar Skansen och tar Djurgårdsfärjan vid Allmänna gränd till Skeppsholmen och STFs vandrarhem. Där finns möjlighet att delta på visning av skeppet Af Chapman. I vandrarhemmet finns tillgång till fika, saft mm Samling tid och plats: Karlaplan T-station, utgång Tessinparken , kl. 10.00. Avgift: Gratis Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, SL-kort. skeppet Af Chapman För mer information och anmälan: OBS: Anmälan behövs ej! För mer info hör av dig till: gabriel.jonsson@su.se

Samling tid och plats: kl.10.00 utanför Karlaplan t-bana, utgång mot Tessinparken Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

2022

Vandringens dag: Stockholmsnära vandring 2 inklusive visning på Af Chapman, ca 8km

Stockholmnära vandring 2 Efter starten från Tessinparken vid Karlaplan, vandrar vi över Gärdets öppna ytor, passerar Tekniska museet, går över nya Folke Bernadotts bro till Södra Djurgården, sedan strandpromenaden norr Skansen, och tar Djurgårdsfärjan vid Allmänna gränd till Skeppsholmen och STFs vandrarhem. Där finns möjlighet att delta på visning av skeppet Af Chapman. I vandrarhemmet finns tillgång till fika, saft mm Samling tid och plats: Karlaplan T-station, utgång Tessinparken , kl. 11.30. Avgift: Gratis Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, SL-kort. För mer information och anmälan: OBS: Anmälan behövs ej! För mer info hör av dig till: gunilla.free@gmail.com

Samling tid och plats: kl 11.30 Utanför Karlaplan t-bana, utgång mot Tessinparken Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

Vandringens dag: Söders höjder inklusive visning på Af Chapman, 5-7 km

En vandring från Söders höjder, ca 5-7 km Efter start från Skanstull vandrar vi Ringvägen fram, passerar Blecktornsparken, ser gamla bebyggelsen i Vita bergen, kommer fram till Ersta och ser fina utsikten från Fjällgatan, passerar Katarina, och kommer ner till Slussen där vi tar båt till Skeppsholmen, och avslutar vid STFs vandrarhem. Där finns möjlighet att delta på visning av skeppet Af Chapman. I vandrarhemmet finns tillgång till fika, saft mm Samling tid och plats: Skanstulls T-station, utanför Åhlens, kl 12.00 Avgift: Gratis. Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg matsäck, vätska, SL-kort. För mer information och anmälan: OBS: Anmälan behövs ej! För mer info hör av dig till: wongwince@hotmail.com

Vandringens dag: Sött och salt inklusive visning på Af Chapman 10-12 km

• 23 Sep

23 sep: Nationalmuseum - Takkupoler och arkitektur

Nationalmuseum har nyligen genomgått en omfattande renovering. Vi kommer vara med på ett spännande föredrag av Karla Design & Dekorationsmåleri, som fick det prestigefyllda uppdraget att rekonstruera takkupolernas målningar i 1800-talssalen. Vi får även en glimt av målning och förgyllning av takrosetterna. Därefter får vi en egen visning av den nyrenoverade byggnaden, med fokus på arkitekturen, rummens nya funktioner och mötet mellan den gamla byggnaden, ny teknik och nya formmässiga inslag Avgift betalas till ledaren på plats, helst via swish STF medlem: 100 kr Icke medlem: 150 kr Föranmälan senast 21 september (tidigast 1 sept) i mail till ledaren kristofer@kebbon.com (max 20 deltagare).

Samling: Nationalmuseum kl. 13.45, utanför entrén Föranmälan senast 21 september (tidigast 1 sept) i mail till ledaren kristofer@kebbon.com (max 20 deltagare).

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 24 Sep

24 sep: Nackareservatet, Erstavik – Sickla, 15 km