Vandringens dag: Stadsnära vandring Stockholm 1 inkl visning på Af Chapman, 13-14 km.

Båttur 2

STF Stockholm

10 Sep

Inte medlem
Samling tid och plats: kl.10.00 utanför Karlaplan t-bana, utgång mot Tessinparken Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.
  • Samling: utanför Karlaplan t-bana, utgång Tessinparken , 10:00
  • Plats: Stockholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: OBS: Anmälan behövs ej! För mer info hör av dig till: gabriel.jonsson@su.se

Typ av aktivitet: Vandring

• 20 Aug

20 Aug Ingegerdsleden, Rosersberg - Sigtuna, ca 13 km

I Sigtuna föddes år 1000 prinsessan Ingegerd som blev en av de mäktigaste kvinnorna i sin tid. Till hennes minne skapades pilgrimsleden mellan Stockholms och Uppsala domkyrkor. Vi vandrar en av de finaste sträckorna och får samtidigt höra mer om helgonet och hennes tid och Sveriges starka historiska kopplingar till Ukraina. Vi passerar bl a Rosersbergs slott, Steningedalen, Steninge slott och Rävsta naturreservat, innan vi avslutar vid Maria gamla klosterkyrka i Sigtuna. En längre lunchrast och en kortare fikarast vid lämpliga platser. Vi avslutar runt kl. 15 med att ta bussen till Märsta pendeltågsstation. Svårighetsgrad: Medel Samling: Rosersbergs pendeltågsstation kl. 09:30. (Lämpligt tåg från Sthlm City kl. 08.53. Tåg 41 riktning Märsta). Kläder efter väder, grova skor eller kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, SL-kort Avgift betalas på plats, helst via swish. Föranmälan senast 18 augusti (tidigast 1 aug) via e-mail till ledaren f.matteus.maria@gmail.com (max 25 deltagare).

• 24 Aug

Dammstakärrsrundan (Bogesund), 13 km

Efter bussens ankomst till Bogesundslandet går vi i huvudsak den fina vandringsleden Dammstakärrsrundan, Leden går i något småkuperad terräng, bitvis med vildmarkskänsla. Vi får uppleva härlig tallskog, en del hällmarker med fina mossor, myrmark och sjöar. Vi intar vår matsäck vid någon trevlig plats. Efter avslut tar vi buss åter mot Stan. Samling: Tekniska högskolan busstation, kl. 09.30. Sedan Vaxholmsbuss 670, kl. 09.35. (Avstigning prel. Ladvik.)

Samling: Tekniska högskolan busstation, kl. 09.30. Sedan Vaxholmsbuss 670, kl. 09.35. (Avstigning prel. Ladvik.) Kläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med värmande rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort.

• 27 Aug

Tanto - Långholmen, en historievandring

En vandring då vi under sakkunnig ledning får historik om de gårdar och platser vi passerar. Efter starten går vi genom lummiga Tantolunden, koloniområdet och når Årstaviken och Ekermanska malmgården. Vi fortsätter längs Bergsund, rundar Reimersholme, går längs Pålsundet, och stannar till bl.a. vid Heleneborgs malmgård och Högalidskyrkan och avslutar på Långholmen framåt 13-tiden. Där finns möjlighet till enklare lunch eller fika. Lite historiskt bildmaterial delas ut vid start. Kläder för stadspromenad, ev regnplagg, deltagaravgift. Samling: Zinkensdamm IP kl. 10.00.

Samling: Zinkensdamm IP kl. 10.00.

• 07 Sep

9 sep, Edsbergs slott, visning

Edsbergs slott är vackert beläget längst norrut i Edsviken, inte långt från Sollentuna centrum. Den nuvarande byggnaden stod färdig 1760 och har mycket intressant historia att berätta om. Efter att vi samlats får vi en visning av slottet. Efteråt blir det ev en kortare runda i slottsparken. Kläder efter väder, deltagaravgift, SL-kort. Samling: Framför slottets ingång, Landsnoravägen 10, kl. 12.00. (Pendeltåg till Sollentuna. Från station ta buss 607, kl. 11.44.)

Vandringens dag: Söders höjder 2 inklusive visning på Af Chapman, 5-7 km

Endast för ledare inom STF Stockholm Tillsammansverksamhet Vandringens dag: Söders höjder inklusive visning på Af Chapman, 5-7 km Ringvägen – Blecktornsparken – Vita bergen – Ersta – Fjällgatan – Katarina – Slussen – Båt (via Allmänna Gränd) – Skeppsholmen vandrarhem - visning av skeppet Af Chapman

Samling tid och plats: kl 12.00 Skanstull t-bana – utanför Åhlens Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

Vandringens dag: Sött och salt inklusive visning på Af Chapman 10-12 km

Vandringens dag: Sött och salt inklusive visning på Af Chapman 10-12 km Liljeholmen – Gröndal – St Essingen – Lilla Essingen – Smedsuddsbadet – Norr Mälarstrand – Gustav Adolfs Torg - Skeppsholmen vandrarhem - visning av skeppet Af Chapman

Samling tid och plats: kl 10.30 Utanför Liljeholmens t-bana, utgång mot tvärbanan Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

Vandringens dag: Stockholmsnära vandring inklusive visning på Af Chapman

Samling tid och plats: kl 11.30 Utanför Karlaplan t-bana, utgång mot Tessinparken Utrustning (rekommenderad): Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort.

Vandringens dag: Söders höjder inklusive visning på Af Chapman, 5-7 km