Stavsnäs natur- och kulturstig, ca 7 km

STF Stockholm

18 Jun 2022

Inte medlem
Efter bussens ankomst kommer vi i lugn takt vandra Stavsnäs natur- och kulturspår, ca 7 km. Vandringen i Stavsnäs går i vacker historisk skärgårdsmiljö, med besök även på det trevliga Skärgårdsmuseet. Vår lunchmatsäck intar vi vid någon trevlig plats med havsutsikt. Tid och samlingsplats: Slussen buss 434, kl 08.46, för resa till Stavsnäs by. Utrustning: Klädsel efter väderlek, liten ryggsäck med ev förstärkningsplagg, ev regnplagg, sittunderlag, lunchmatsäck, vätska, SL-kort. Avgift: Avgift betalas till ledaren på plats, helst via Swish. Ingen föranmälan krävs.
  • Samling: Slussen buss 434 för resa till Stavsnäs by , 08:46
  • Plats: Stavsnäs
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gabriel Jonsson (gabriel.jonsson@su.se)

Typ av aktivitet: Vandring

• 28 Maj 2022

Från Tanto till Långholmen, med historik

En vandring då vi under sakkunnig ledning får historik om de gårdar och platser vi passerar. Vi promenerar genom Tantolunden och koloniområdet, Ekermanska malmgården, längs Årstaviken, Bergsund, Reimersholme, Pålsundet, Heleneborgs malmgård, Högalidskyrkan och avslutar på Långholmen framåt 13-tiden. Där finns möjlighet till enklare lunch eller fika i gamla tullhuset Stora Henriksvik. Lite historiskt bildmaterial delas ut vid start. Samling: kl. 10.00 vid Zinkensdamms IP. Utrustning: Ingen specifik utrustning behövs annat än för en vanlig stadspromenad. Avgift betalas till ledaren på plats, helst via Swish. För mer information och anmälan: Leif Gidlöf (leif.gidlof@telia.com, 070-6566313). Föranmälan senast den 25 maj.

• 08 Jun

8 juni - Lidingös södra stränder, ca 13 km, kvällsvandring

Följ med på en kvällsvandring längs Lidingös södra stränder. Efter Lidingöbanans ankomst till Brevik går vi på stigar och parkvägar längs Kottlasjön och Värtan. Vi avslutar vid Ropsten (T) framåt 21-tiden. Rast med matsäck vid Kottlasjön, då möjlighet även finns till ett kort dopp. Utrustning: Friluftskläder efter väder, grova skor, liten ryggsäck med rastplagg, ev baddräkt, sittunderlag, rmatsäck vätska, SL-kort. Avgift: Betalas på plats till ledaren via Swish.

• 11 Jun

11 juni - Nacka stränder, 9km

Vi samlas vid Busshållplats Ektorps centrum kl.10.00. (Lämplig buss 471 från Slussen kl. 09.38) Utrustning: Kläder efter väder, grova skor, liten ryggsäck med sittunderlag, rmatsäck, vätska, SL-kort. Betalning sker på plats till aktivitetsledaren via Swish.

Välkomna med på en vandring utefter Nacka stränder. Från bussens ankomst till Ektorps centrum tar vi oss norrut och in i Nyckelvikens bergiga terräng och naturreservat. Vi passerar Nyckelvikens herrgård, 4H-gården, och beundrar utsikten över Värtan. Vi fortsätter på stigar och parkvägar förbi Nacka strand, Marinstaden och går längs Ryssvikens stränder in mot Svindersviks slott. Vi avslutar i Sickla eller ev Henriksdal. Rast och matsäck tar vi vid någon trevlig plats.

• 18 Jun 2022

Stavsnäs natur- och kulturstig, ca 7 km