20 Juli 2022 Brunnsviken – Norra Djurgården ca 14km

STF Stockholm

20 Jul

Inte medlem
Trevlig lätt vandring med möjlighet till 1-2 bad. Vi startar med att gå genom Hagaparken, längs Brunnsviken, över Ålkistan, och in på Norra Djurgården. Matsäck intar vi vid någon trevlig plats. Vi följer sedan Värtans strand, där kortare del med ojämnt underlag finns. Vi följer även Husarviken, och avslutar i Djurgårdsstaden, där buss tar oss mot Stan. Tid och samlingsplats: Wennergren Center kl. 10.00 Utrustning: Kläder efter väder, liten ryggsäck med sittunderlag, badkläder, matsäck, SL-kort, deltagaravgift. Avgift: Avgift betalas till ledaren på plats, helst via Swish. Ingen föranmälan krävs
  • Samling: Wennergren Center , 10:00
  • Plats: Brunnsviken Djurgården
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gunilla Wettersjö (gunilla.free@gmail.com)

Typ av aktivitet: Vandring

• 20 Jul

20 Juli 2022 Brunnsviken – Norra Djurgården ca 14km

Medlem: 20 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 28 Jul

28 Juli 2022 Botvidsleden, Salem k:a - Botkyrka, ca 8 km

På minnesdagen av Sankt Botvid (28 juli) vandrar vi i fotspåren efter ett av Sveriges helgon, och lär oss av kunnig ledare mer om den medeltida Botvidslegenden. Vi startar vid Salem kyrka från 1100-talet, passerar sedan den gamla källan som bär helgonets namn och vandrar sedan genom ett fornminnesområde innan leden fortsätter längs sjön Aspen, flera våtmarker, och avslutar i pilgrimskyrkan i Botkyrka, även den från 1100-talet. I de båda kyrkorna får vi korta guidningar. En längre lunchrast och en fikarast lägger vi in vid lämpliga platser. Från Botkyrka k:a går vi eller tar buss till Hallunda T-station. Vandringen går i något kuperad terräng och på några sträckor går man på spång. Samling: Rönninge pendeltågsstation kl. 09:40. Sedan buss 708 mot Salem kyrka kl. 09:46. (Lämpligt tåg från Sthlm City kl. 09:09. Tåg 41 riktning Södertälje.) Utrustning: Kläder efter väder, grova skor eller kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort. Avgift betalas på plats, helst via swish. Medlem 50 kr Ej Medlem 100 kr

Föranmälan senast 26 juli (tidigast 1 juli) via e-mail till ledaren f.matteus.maria@gmail.com (max 25 deltagare).

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr