1 okt: Törnskogen runt ca 10km

STF Stockholm

01 Okt

Inte medlem
Samling: 10.00, Vaxmora busshållplats (Sollentuna). Lämplig buss 527 från Sollentuna station 09.47, gå av vid Vaxmora.
I dag vandrar vi den nya leden ”Törnskogen runt.” Leden bjuder på varierad natur och stora höjdskillnader. Här finns Sollentunas högsta berg, fina hällmarker och tallar, men också dalgångar med våtmarker och öppna marker. Vi går även längs stranden av Norrviken och passerar Vaxmora gamla torp. Vi kommer ha en lunchrast, och en fikarast. Utrustning: Varma friluftskläder efter väder, rejäla skor/kängor, liten ryggsäck med förstärkningsplagg, sittunderlag, rejäl matsäck, vätska/termos, deltagaravgift, SL-kort.
  • Plats: Stockholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Ingen föranmälan. För info kontakta: Eva Unell (janna.unell@gmail.com)

Typ av aktivitet: Vandring

• 01 Okt

1 okt: Törnskogen runt ca 10km

• 05 Okt

5 okt: Ursviksskogen - Vandring Extremvarvet, 15 km

Vandring längs Ursviksskogens kanske finaste löparspår (svartvita spåret) med varierad och delvis backig terräng. Skogen som även är ett naturreservat finns flera även historiska lämningar och spår efter militärens före detta övningsfält, Järvafältet. Samling: Ursvik IP / Startgärdet för motionsspåren (Ursviksvägen) kl. 09.45. (Från Hallonbergen T-stn ta buss 504, kl. 9.28.) Kläder efter väder, rejäla skor, liten ryggsäck med rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift.

• 15 Okt

15 okt: Sista biten av Lidingöloppet ca 14 km

Vi börjar och slutar vandringen vid Lidingövallen och har många backar att jobba med på denna fina bana. Mestadels grusvägar som slingrar sig i fin natur runt västra delen av Lidingö. Rast intar vi efter halva sträckan med utsikt över Askrikefjärden och Bogesundslandet. Samling utanför T-banan i Ropsten kl 10.00, där vi åker buss till Lidingövallen. Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, ryggsäck med matsäck, vätska, rastplagg och sittunderlag. SL-kort

• 22 Okt

22 Okt: Vinterskogen, ca 11 km

Upptäck Vinterskogens hällmarker, renlavar, mossor, blåbärsris, gamla tallar, och tre småsjöar vackert inbäddade av storskogen. Vi startar i Vårsta och kommer snart in på en bit av Sörrmlandsleden. Den följer vi fram till naturreservatet och starten på den kuperade Hällmarkslingan. Kanske ser vi någon hackspett och skogsduva? Vår matsäck intar vi vid något trevligt ställe. Efter avslut buss mot Tumba där pendeln tar oss mot Stan. Ingen föranmälan

Tid och samlingsplats: Tumba station, kl. 09.50. Därefter buss 716/727 kl. 10.00 mot Vårsta. (Lämpligt pendeltåg från Sthlm City kl. 09.24.) Utrustning: Kläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med värmande rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift, SL-kort.

• 29 Okt

29 OKT: Mälarens stränder, Kallhäll - Hässelby, 20 km

Vandringen följer till stora delar Mälarens strand. Vi passerar gamla torp, ett välbevarat säteri, Görväln, och fina friluftsbad. Och inte minst den stora fornborgen, Gåseborg, som är ett måste-besök innan vi kommer ner mot Lövsta och avslutet i Hässelby villastad.

Samling: Kallhälls station, kl. 08.35. (Lämpligt pendeltåg från Centralen riktning Bålsta, kl. 08.11.) Kläder efter väder, ingångna skor/kängor, mindre ryggsäck med sittunderlag, matsäck, vätska, rastplagg, deltagaravgift, SL-kort.

• 05 Nov

5 NOV: Tretton kyrkor, Matteus till Högalid, 10 km

I Stockholms innerstad finns många kyrkor, både kända och mindre kända. På denna kyrkvandring genom Vasastan, Sibirien, Östermalm, City, Gamla Stan och Södermalm, passerar vi hela 13 stycken av olika karaktär och från olika samfund. Korta historiska notiser kring varje kyrka vi passerar. En lunchrast och en kortare fikarast vid lämplig plats (kanske Kungsträdgården och Skinnarviksbergen). Vi avslutar framåt 14-tiden. Svårighetsgrad: Lätt-medel.

Samling: S:t Matteus kyrka, Vanadisvägen 35, kl. 10.00. (T-bana Odenplan, eller buss 2 till Vanadisvägen, eller pendelstation Odenplan, uppgång Vandisvägen.) Kläder efter väder, sköna träningsskor, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, vätska, SL-kort Föranmälan senast 3 november (tidigast 1 okt) via e-mail till ledaren (max 20 deltagare)

• 12 Nov

12 NOV: Järvafältet, Kallhäll-Häggvik, ca 15 km

Järvafältet är ett stort tätortsnära naturområde och gammalt kulturlandskap, som även ingår i en av Storstockholms Gröna Kilar. Efter start i Kallhäll kommer vi snart in i Järvafältets naturreservat. Där ser vi bl.a. den vackra Översjön och den fågelrika Säbysjön. Vid Hägerstalund viker vi av in i Hansta naturreservat, där vi ev tar oss upp på Astrid Lindgrens berg. Vi passerar även Väsby och Bögs gårdar och avslutar i Häggvik där pendeln tar oss åter mot Stan. Tag med matsäck för två raster.

Samling vid Kallhälls pendeltågsstation kl. 09.00. (Lämpligt tåg från Sthlm City kl. 08.26.) Utrustning: Kläder efter väder, ingångna skor eller kängor, liten ryggsäck med rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift och SL-kort.

• 16 Nov

16 NOV: Gömmaren, Masmo-Fruängen, 13 km

Efter start vid Masmo tar vi oss in i Gömmarens fina naturreservat och går främst längs små och stora stigar bort mot sjön Gömmaren, där vi troligen tar vår matsäck vid någon strandklippa. Vi fortsätter i småkuperad terräng förbi Fullersta kvarn, flera motionsspår, och går genom utkanterna av Segeltorp och Herrängen. Vi når sedan bebyggelsen i Fruängen, där vi tar T-banan in mot Stan.

Samling: Masmo T-station kl. 10.00. (Lämplig tunnelbana, röd linje från T-centralen kl. 09.23.) Utrustning: Kläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med värmande rastplagg, sittunderlag, matsäck, vätska, deltagaravgift och SL-kort.

• 26 Nov

26 NOV: Årstaviken – Hammarby sjö runt

Från Gullmarsplan börjar vi vandringen på Årstasidan, och kommer fram till "nya" järnvägsbron där vi ser ut över stadsdelen som vuxit fram. Vi fortsätter över Liljeholmsbron till Södermalm, och går på norra sidan av Årstaviken fram till Hammarbyslussen under broarna. Sedan är det dags att gå runt Hammarby sjö, då vi tar södersidan fram till Danviksklippan. Bron där sedan över till Södermalm där vi tar långa kajen bort mot Skanstull.

Samling: Gullmarsplan utanför T-banan, kl. 09.30. Utrustning: Kläder efter väder, ingångna skor, mindre ryggsäck med matsäck, vätska, sittunderlag och rastplagg.

• 04 Dec

4 DEC: Lill-Jansskogen – Norra Djurgården, 8 km

Lätt vandring på ganska plant underlag Vi går genom vackra Lill-Jansskogen, tar oss bort mot Stora Skuggan, och fortsätter längs Husarviken, och avslutar i Djurgårdsstaden. Där går buss in mot Stan. En rast med intagande av vår matsäck blir det vid något trevligt ställe.

Samling: Östra Station, utanför kl. 10.00. Utrustning: Kläder efter väder, liten ryggsäck med sittunderlag, rastplagg, matsäck, deltagaravgift, SL-kort.

• 17 Dec

17 DEC: Jul-Ö-vandring, 11 km

I juletid är det skönt att komma ifrån allt julstök och fara ut mot skärgården med dess fina miljöer. Vi kommer efter ankomst gå främst på stigar och småvägar. Vår matsäck intar vi vid någon trevlig plats. Kanske ser vi tomten? (OBS! Tid och plats meddelas när SL och Vaxholmsbolaget är klara med vinterns tidtabeller.)

(OBS! Tid och plats meddelas när SL och Vaxholmsbolaget är klara med vinterns tidtabeller.) Utrustning: Friluftskläder efter väder, grova skor/kängor, liten ryggsäck med sittunderlag, värmande rastplagg, matsäck, vätska, SL-kort, deltagaravgift.