Resa till Karlskrona 23-25 augusti

STF Kalmar lokalavdelning

23 Aug - 25 Aug 2022

Pris ej bestämt

För vidare information, kontakta Anna-Karin 073-3524555 eller Christer 073-5549023. Karlskrona, med en levande skärgård, erbjuder många intressanta utflyktsmål. Vi tänker tillbringa tre dagar där och fylla dem med utflykter och besök, både till sjöss och till lands. Inget boende är för närvarande bokat. Vi tar redan nu emot intresseanmälaningar. OBS! Begränsat antal!!
Delarna som utgör världsarvet Örlogsstaden Karlskrona är stadsplanen och äldre bebyggelse på Trossö samt Björkholmen, örlogsvarvet och örlogshamnen, Stumholmen, Skärva herrgård, Lyckeby kronokvarn med dammen och stenbron samt befästningarna Kungsholms fort, Drottningskärs kastell, Kurrholmen, Godnatt, Koholmen, Ljungskär och Mjölnareholmen. Gå gärna in på karlskrona.se/varldsarvet-orlogsstaden-karlskrona för mer in formation om platsen.
  • Senaste datum för anmälan: 31/07
  • Samling: Fd Stadsbiblioteket Kalmar , 10:00
  • Plats: karlskrona
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Anna-Karin Eriksson 073-3524555

Typ av aktivitet: Resor

• 11 Jun 2022

Cykeltur till Krankelösa

Vi cyklar i lugnt tempo längs Ångloksleden mot Ljungbyholm. Avstånd ca 16 km, så vi tar flera pauser. Vi njuter av den fina naturen längs Ljungbyån och avslutar vid Krankelösa holmar. Medtag matsäck och kläder efter väder. åter på Skälby ca kl. 14.00.

Lördag 11 juni. Samling vid dammen på Skälby kl.9.30. Anmälan till Claes senast den 8 juni.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 12 Jun 2022

Besök på Torvmuseet i Torstamåla (3 km norr om Algutsboda kyrka)

Vi ser fabrikens maskiner i drift och upplever mossen under en tur på den smalspåriga järnvägen. Kaffe, tilltugg samt korv kan inhandlas till självkostnadspris. Åter i Kalmar ca kl. 15.00

Söndag 12 juni. samåkning från f.d stadsbiblioteket vid Tullslätten kl. 10.00. Anmälan till Christer senast 8 juni.

Medlem: 25 kr

Icke-medlem: 50 kr

• 18 Jun 2022

Lennart Nilsson guidar i Gamla stan och Krusenstjernska trädgården

Kulturkännaren Lennart Nilsson guidar i Gamla stan, sedan tar vi en paus i Krusentjernska gården. Kaffe och tilltugg kan köpas på plats. Vi avslutar med en rundvandring i trädgården och tittar in i de gamla husen.

Lördag 18 juni kl. 10.00 samlas vi utanför Krusenstjernska gården. anmälan till Ann 070-9930334 senast 15 juni

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 125 kr