Söndagstur - Vad är det?

STF Folkunga

15 Jan - 12 Feb 2023

Inte medlem
Turen börjar kl. 10.00, då är brasan tänd och då startar vandringen. Berättaren vid elden startar 10.45.
En eld i skogen, oftast vid en vacker plats, en berättare med en historia att förtälja där vid brasan, det är en Söndagstur. Låt Söndagsturerna vara målet för en promenad, eller bara en anledning att komma ut i naturen och i den friska luften en stund på söndagsförmiddagen. I samband med turen erbjuds en vandring på ca 6 km. Aktiviteten är ett samarrangemang med föreningen Krafttaget i Boxholm.
  • Samling: se söndagsturer 29 dec. samt 12 feb. , 10:00
  • Plats: Boxholm
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: stffolkunga@stfturist.se eller Kjell Knutsson 0730383072

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 15 Jan - 12 Feb 2023

Söndagstur - Vad är det?

• 12 Feb 2023

Söndagstur - Språk, dialekter och lokala uttryck

Söndag 12 februari tar Ann-Sofie Johansson med oss på en språklig resa till språkets och dialekternas värld. Varför talar vi som vi gör? Var kommer våra lokala uttryck och ord ifrån? Ann-Sofie ger oss svar på tal med start 10.45 vid Brännvinslia. Vi får även lite historik om platsen där elden brinner.

Samling på parkeringen vid Boxholms kyrka kl. 10.00 för vandring till Brännvinslia. (Den som inte har möjlighet att gå kan parkera nära platsen för Söndagsturen). Berättaren startar10.45. De som önskar vandrar sen vidare, det blir en vandring som totalt är ca 6 km. Medtag matsäck. Ingen avgift. Vi önskar anmälan till stf.folkunga@la.stfturist.se

• 16 Feb 2023

Årsmöte 2023

Sedvanliga förhandlingar. Alla val är förberedda före årsmötet. Kommunekolog Isabelle Norström, Motala kommun, berättar om arbetet med bl.a. vandringsleder och tillgänglighetsanpassning. Musikunderhållning med jazzbandet "Kollektiv 66". STF Folkunga bjuder på förtäring.

Torsdag 16 februari kl. 18.30. Plats: Godtemplargården, Poppelgatan 6, Motala Vi önskar anmälan med tanke på beräkning till serveringen och lokalens storlek, anmäl till stf.folkunga@la.stfturist.se

• 12 Mar 2023

Vandra och laga mat utomhus vid Karshult

Att äta den mat man själv tillagat utomhus är en upplevelse för att inte tala om själva tillredningen. Vi håller till nära Borens nordvästra strand. Efter en kortare vandring i fin natur genom reservatets kortare slingor, är det dags att tända eldarna vid vindskyddet och tillsammans laga en god måltid. Denna dag behövs ingen matsäck. STF Folkunga har nyligen inhandlat en del utrustning för ändamålet och nu ska det testas. Vandringen är ca 6 km.

Samling: parkeringen vid den västra entrén till Karshults naturreservat. Räkna med ca 4 timmar. Avgift 40 kr. ej medlem 60 kr. Uppge eventuell allergi vid anmälan. Anmälan till stf.folkunga@la.stfturist.se

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr