Vistorps kyrka och G:a kyrkogård

placeholder for local activities whithout image.

STF Falköping Tidaholm

13 Maj

Lördagen den 13 maj kl.10.00 Egen fikakorg/matsäck eftersom dagen kan bli lång. Gemensam avresa från Medborgarhuset Falköping kl. 9.15 Ansvariga och anmälan senast 10 maj till Inga-Lill 070-3023649 och Sture 070-1509929.
På Vistorps gamla kyrkogård möter Kent Strängby upp för att berätta om gravplatser för släkterna Lilliehök och Brunskog, ägare till gården Slättered på 1600- och 1800-talen. Vi besöker även Vistorps kyrka för att titta på ett antependium och mässhake, skänkta av Ingeborg Gustava Lilliehök år 1776. Från 1775 är den gamla altaruppsatsen i rustik barock. Kent Strängby har sin gamla affär öppen. Efter dessa besök fortsätter vi till gården Slättered, som är ett gammalt frälsegods. Vissa av byggnaderna lär härstamma från 1600-talet. Inga-Lill kan berätta lite om "gamla tider". Vi möts av nuvarande ägarna, bröderna Krokèus som kan berätta om gården i dess nuvarande skick.
  • Senaste datum för anmälan: 10/05
  • Samling: Parkeringen vid Medborgarhuset Falköping , 09:15
  • Plats: Vistorp
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Inga-Lill 070-3023649 och Sture 070-1509929.

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 15 Feb

Studiebesök på Reningsverket i Falköping

Avloppsvatten från Slutarp, Kinnarp, Gudhem, Torbjörntorp och Vartofta pumpas till Hulesjöns reningsverk. Avloppsvatten från övriga kommunen tas om hand på övriga reningsverk i kommunen. Biogasanläggningen inom området tar emot och behandlar utsorterat matavfall från hushåll och storkök i kommunens tätorter, samt slam från fettavskiljare i storkök. Huvuddelen av biogasen uppgraderas till fordons gas. Resten används till uppvärmning av reningsverkets rötkammare och byggnader.

Besök på Reningsverket Falköping onsdagen den 15 februari kl 10.00 Samling vid Reningsverket kl. 9.55 Ansvarig och anmälan till Berit senast 11 februari 072 7040995

• 30 Mar

Kulturkväll med Leffe Larsson

Bildspel om anläggandet av en trädgård under 35 år. Vi får följa trädgårdens framväxt från starten till hur den ser ut idag. Trädgården utvecklas hela tiden. Fika.

Torsdagen den 30 mars kl 19.00 Fritidslokalen S. Vilhelmsberg. Kostnad 60 kr för medlem 75 kr för icke medlem, Ansvarig och anmälan till Inga-Maj senast 26 mars 0703752162

Medlem: 60 kr

Icke-medlem: 75 kr

• 13 Maj

Vistorps kyrka och G:a kyrkogård

• 03 Jun

Grillträff vid Koloni Klockaregården

Samling vid ingången till Koloni Klockargården. Koloniträdgård där stad möter landsbygd

Lördagen den 3 Juni kl 14.00 Ta med det du vill grilla och dricka. Vi ser till att grillarna är tända. Ansvarig Inga-Maj 0703752162

• 20 Jul

Besök i Leffe Larssons trädgård Måbärsgärde i Borgunda

Vi får titta på trädgården i sin finaste prakt med flera sorters rosor och många andra blommor.

Torsdagen den 20 juli kl 18.00. Avfärd från Medborgarhuset Falköping kl. 17.30 Egen fikakorg. Ansvarig och anmälan senast 16 juli till Inga-Maj 0703752162.

• 04 Sep

Stenbrottets Gårdsbutik

Måndagen den 4 september kl. 17.00 Besöker vi Stenbrottets gårdsbutik Mer information kompletteras i höstprogrammet. Ansvarig: Berit 072 7040995