Studiebesök på Riksteatern

STF Botvid

14 Okt

Inte medlem
Fredag 14/10 kl 15:00 Samling: Hallundavägen 30, Hallunda Anmälan senast 8/10 till stfbotvid@stfturist.se
Riksteatern, en levande folkrörelse och Sveriges största producerande turnéteater – med säte i Hallunda, Botkyrka. Riksteatern har som vision att med scenkonst sätta tankar och känslor i rörelse, ”för alla överallt”. Riksteatern når årligen 1,2 miljoner människor. Cullbergbaletten är en del av Stockholms Riksteatern liksom dotterbolaget Södra teatern. Läs mer på riksteatern.se. I Hallunda byggs föreställningarna upp och det repeteras för fullt innan man ger sig ut på turné runt om i landet. Under studiebesöket får vi en inblick i arbetet bakom kulisserna. Ambitionen är att träffa människor som jobbar i olika delar av verksamheten och kanske (men bara kanske) närvara vid en repetition. Vid lämplig tidpunkt under studiebesöket fikar vi och det är Riksteatern som bjuder! Studiebesöket varar ca 2 - 2,5 timmar.
  • Senaste datum för anmälan: 08/10
  • Samling: Hallundavägen 30, Hallunda , 15:00
  • Plats: Hallunda
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Roland Svensson 073-3451978

Typ av aktivitet: Kulturarrangemang

• 06 Okt

Anna Lindhagens museum o Stigbergets Borgarrum

Välkommen på en guidad visning av Anna Lindhagens museum i Stigbergets Borgarrum - en tidsenligt möblerad lägenhet med en av Stockholms vackraste utsikter. Vi får veta mer om kvinnoaktivisten Anna (1870 – 1941) som bland mycket annat var med och bildade Koloniträdgårdar i Stockholm, Naturskyddsföreningen och Rädda Barnen i början av 1900- talet. .

Torsdagen den 6/10 kl 11.00. Anmäl dig senast 30/9.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 08 Okt

Tullingepromenad med berättelser

Vår promenad startar vid Pressbyrån i Tullinge centrum och går mot Hamra Egna Hem. Vi kommer att passera en hel del intressanta villor och andra byggnader och får veta vad husen heter, vilka som bott där och mycket annat. Promenaden fortsätter upp mot Brantbrinkområdet. Kaffepaus i Spindelparken ur egen matsäck. Efter diverse snåriga vägar tar vi oss så småningom ned till Tullinge centrum igen. Promenaden blir ca 4 - 5 km och tar 3 timmar.

Samling vid Pressbyrån i Tullinge centrum 8/10 kl 11:00 Anmälan senast 6/10 till stfbotvid@stfturist.se Aktivitetsnr. 22-17

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 40 kr

• 14 Okt

Studiebesök på Riksteatern

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 21 Nov

Grannstöd och grannsamverkan

Föreningen Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka arbetar ideellt med att förebygga brott samt på olika sätt följa upp de brott som inträffar inom Botkyrka. I samråd med polisen utför föreningens medlemmar brottsförebyggande åtgärder; informationsinsatser och utbildningar. Till sin hjälp har föreningen en grannstödsbil som man använder för att besöka de som drabbas och ge brottsförebyggande tips och råd samt verka för att allt fler bostadsföreningar startar upp grannsamverkan. Syftet är att öka tryggheten i samhället och inom boendemiljöer. Föreningens verksamhet stöds av Botkyrka kommun, Polisen, Botkyrkabyggen, Veterankraft m.fl. Till den här träffen, som sker i samverkan mellan STF Botvid och föreningen Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka, kommer företrädare för föreningen, bl.a. ordföranden Jan Karlsson, och berättar om verksamheten. Polisen kommer också att vara företrädd liksom kommunen, samt vi från STF Botvid. Informationen inklusive frågestund och visning av grannstödsbilen tar ca 2,5 timmar. Under rasten bjuder vi på fika. Begränsat antal deltagare. Känslan av trygghet är ett underligt fenomen. ”Man” har sagt, lite förenklat, att de som känner sig mest trygga i samhället är ofta unga män, medan de som känner sig mest otrygga är äldre människor, särskilt kvinnor. Samtidigt är det de yngre männen som oftast råkar illa ut, medan äldre sällan gör det! Föranmälan krävs.

Måndagen den 21/11 kl 16:00 Folkets Hus Segersjö, Scheelevägen 41 - 43, Tumba. Samling: Entrén till Folkets hus Segersjö 15:45 Obligatorisk föranmälan senast den 15/11 till stfbotvid@stfturist.se Aktivitetsnr. 22-20

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis

• 23 Nov 2022

Tumbakonstnären Sven Erixson

Onsdagen den 23/11 kl 16.00. Anmäl dig senast 17/11 via stfbotvid@stfturist.se eller enligt folderns inledande info. Sven X-et Erixson föddes i Tumba och levde mellan1899 och 1970. Den 23 november har han födelsedag (123 år) och ordföranden i Xet-Sällskapet Leif Magnusson berättar om Sven Xet Erixsons liv och konst. Efter föredrag och fika beger vi oss ner till biblioteket i Tumba centrum där det finns ett museum med en del av hans konst, böcker och andra föremål. Samling: I Seniorhuset , Grödingevägen 2, Tumba. Avgift: Medlemmar 100 kr, övriga 140 kr. Akt.nr. 22-21. Kontaktperson: Leif Larsson, 073-7812466.

Vid betalning ange aktivitetsnummer 22-21

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 140 kr

• 26 Jan 2023