STF Botvid Lokalavdelning

STF Botvid Lokalavdelning - Viltstigen 39, 14752 Tumba

Våra kommuner

Botkyrka, Salem

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Botvid, som har mer än 350 medlemmar, omfattar kommunerna Botkyrka och Salem i södra delen av Storstockholm. Här och i närområdet finns mycket att upptäcka och utforska. Lokalavdelningen vill medverka till en aktiv fritid genom att arrangera olika aktiviteter inom områdena miljö, natur, kultur och friluftsliv. Vandringar, föreläsningar, studiebesök och utflykter till intressanta besöksmål finns i vårt program.

I vårt område finns bebyggelse från miljonprogrammet, villabebyggelse från sekelskiftet och framåt såväl som ren landsbygd och ett stort antal fornlämningar från järn- och bronsålder. Kännetecknande är närheten till vacker natur var du än bor. Vi har Mälaren, Bornsjöområdet och ett stort antal naturreservat och mindre sjöar. Sörmlandsleden går från Skanssundet vid Östersjön förbi friluftsområdet vid Lida.

En stor del av befolkningen inom vårt område är av utländsk härkomst. Mångkulturellt centrum i Fittja är en kommunal stiftelse i Botkyrka, som välkomnar besökare till utställningar och program producerade utifrån infallsvinklar på migration.

De vackra gamla kyrkorna i Botkyrka, Salem och Grödinge är alla värda ett besök. Sturehovs Slott, en av landets vackraste byggnader i den gustavianska stilen och Tumba Bruksmuseum som berättar om Sveriges sedelhistoria och om de människor som levt och arbetat på Tumba pappersbruk är också besöksmål i vårt område.

• 30 Okt 2021

Okt

Lidavandring med guide

Lördagen den 30/10 kl 11:00. Info och anmälan senast den 28/10 till Leif Larsson, 073-7812466 eller till stfbotvid@stfturist.se. Vi startar vid kyrkan på Lida...

Föranmälan krävs. Vid regn ställs vandringen in.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: 40 kr