Just nu har vår fjällbokning och kundtjänst långa svarstider eftersom så många vill nå oss. Alla bokningsbara övernattningar kan du boka själv direkt här på webbplatsen. Hittar du inte det du söker behöver du ändra datum. Läs mer om hur vi anpassat för att kunna välkomna dig tryggt i sommar här och hur du kan stötta STF här.

STF Botvid Lokalavdelning

Leif Larsson

stfbotvid@stfturist.se

STF Botvid Lokalavdelning - Viltstigen 39, 14752 Tumba

Våra kommuner

Botkyrka, Salem

Anslut dig till vår lokalavdelning

Maila ossså får du mer information om vår verksamhet

STF Botvid, som har mer än 350 medlemmar, omfattar kommunerna Botkyrka och Salem i södra delen av Storstockholm. Här och i närområdet finns mycket att upptäcka och utforska. Lokalavdelningen vill medverka till en aktiv fritid genom att arrangera olika aktiviteter inom områdena miljö, natur, kultur och friluftsliv. Vandringar, föreläsningar, studiebesök och utflykter till intressanta besöksmål finns i vårt program.

I vårt område finns bebyggelse från miljonprogrammet, villabebyggelse från sekelskiftet och framåt såväl som ren landsbygd och ett stort antal fornlämningar från järn- och bronsålder. Kännetecknande är närheten till vacker natur var du än bor. Vi har Mälaren, Bornsjöområdet och ett stort antal naturreservat och mindre sjöar. Sörmlandsleden går från Skanssundet vid Östersjön förbi friluftsområdet vid Lida.

En stor del av befolkningen inom vårt område är av utländsk härkomst. Mångkulturellt centrum i Fittja är en kommunal stiftelse i Botkyrka, som välkomnar besökare till utställningar och program producerade utifrån infallsvinklar på migration.

De vackra gamla kyrkorna i Botkyrka, Salem och Grödinge är alla värda ett besök. Sturehovs Slott, en av landets vackraste byggnader i den gustavianska stilen och Tumba Bruksmuseum som berättar om Sveriges sedelhistoria och om de människor som levt och arbetat på Tumba pappersbruk är också besöksmål i vårt område.

• 12 Sep 2020

Upptäcktsfärd från Bornsjön till Mälaren

Häng med på upptäcktsfärd på stigar och skogsvägar utmed norra Bornsjön mot Mälarens strand. Vi vandrar en omväxlande tur genom Bornsjöns naturreservat med olika typer av skog och vid utsikt över två...

Vandringens dag firas i hela landet. Boka in dagen redan nu för en vandring med oss. Info om samlingstider m.m. kommer under sensommaren.

Medlem: Gratis

Icke-medlem: Gratis