Guidad visning av Tandläkarmuseet

26 Jan 2023

Inte medlem
Vid betalning ange aktivitetsnummer 23-1
Torsdagen den 26/1 2023 kl 15.00. Anmäl dig senast 19/1 via stfbotvid@stfturist.se eller enligt folderns inledande info. I Kista ligger Svenska Tandläkare-Sällskapets museum. De har en samling med ca 10 000 odontologiska föremål och utgör ett av Europas mest enastående samlingar i sitt slag. På museet kan man följa den tekniska utvecklingen inom odontologin från 1800-talet och framåt. Även den första tidens röntgenutrustning finns med i utställningen. Passa på att se hur patientens situation och tandläkarens miljö har förändrats under årens gång. Begränsat antal deltagare. Utanför tandläkarskrået visas utställningen endast för bokade grupper. Samling: Haukadalsgatan 12, Kista. Avgift: 50 kr för medlemmar, 80 kr för övriga. Akt. nummer 23-1 Kontaktperson: Leif Larsson, 073-7812466
  • Senaste datum för anmälan: 19/01
  • Samling: Haukadalsgatan 12, Kista , 14:45
  • Plats: Haukadalsgatan 12, Kista
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Leif Larsson, 073-7812466

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 25 Aug 2022

Aug

Guidad visning på Drottningholms slottsteater

Torsdagen den 25/8 kl 10.30. Anmäl dig senast den 22/8 kl 12.00 via stfbotvid@stfturist.se eller enligt folderns inledande info. Följ med på en visning som tar dig tillbaka i tiden. Drottningholms slott är ett kungligt slott beläget på Lovön i Mälaren, i Ekerö kommun. Slottsteatern på Drottningholm är en av Europas bäst bevarade 1700-talsteatrar. Samling: Bilfärd, möjligheter till samåkning finns. Vi samlas i Slagsta vid bilfärjan till Ekerö senast kl 09.00 och kl 09.15 tar vi färjan till Ekerö. Biljetter till färjan kan köpas i förväg via appen ”Åka Ekeröleden” eller på plats på färjan. Avgift: 120 kr för medlemmar, 160 kr för övriga. Aktnr 22-13. Kontaktperson: Janina Stenlund, tfn: 070-2580779.

Samåkning möjlig. Anmäl till aktivitetsansvarig. Vid betalning ange aktivitetsnummer 22-13

Medlem: 120 kr

Icke-medlem: 160 kr

• 10 Sep 2022

Vandringens dag ”Asfaltvandring” i Storvreten och Skäcklinge

Lördagen 10/9 kl 11.00. Anmäl dig senast 8/9 via stfbotvid@stfturist.se eller enligt folderns inledande info. Vi startar och slutar vid badet uppe i Storvreten och vandrar på asfalterade gångvägar. Vid badet finns det en 12-timmars parkering. Vill man åka kommunalt finns buss 718 från Tumba station mot Östra Storvreten och man går av på första hållplatsen som heter ”Branta Backen”. Skyltat därifrån (till höger när man går av bussen) mot Storvretsbadet som ligger vid Storvretens IP. Gångavstånd från hållplatsen ca 150 m. Utmed vägen stannar vi vid ett antal punkter där historia och kuriositeter kommer att förmedlas. Sträckans längd är ca 6,5 km och beräknas ta 2,5 - 3 timmar i anspråk. Naturligtvis har vi fika med oss och gör en paus i ett skogsparti. Tag med sittunderlag. Skor efter dagens väder. Vi går på asfalterade vägar. Stavar är alltid bra att ha med sig om man så önskar. Samling: Utanför Storvretsbadet. Avgift: Gratis. Akt. Nr 22-15. Kontaktperson: Leif Larsson, 073-7812466.

• 10 Sep

På skogsstigar i Grödinge

Välkommen att följa med på härlig heldagsvandring i omväxlande skogsnatur. Från Snäckvikens våtmark tar vi Grödingeleden till rundslingan i Åvinge naturreservat med hällmarker, gammelskog och utsikt över Kagghamraåns dalgång. Därifrån tar Sörmlandsleden vid och leder oss i mål vid Botkyrka golfklubb. För att följa med på turen krävs att du klarar en dag på skogsstig i bitvis kuperad terräng med rötter och stenar o berg i dagen. Vi är ute ungefär 5,5 tim och går en sträcka på ca 13,5 km. Ta med matsäck, förstärkningsplagg, sittunderlag, rejäla skor och ev stavar.

Lördag 10/9 samling kl 10:15 vid busshållplats Bergavägen i Grödinge. Buss 727 avgår från Tumba station. Notera att P-platser saknas vid starten. Du kan dock välja att ta bil till Botkyrka Golfklubb och ta bussen därifrån till Bergavägen. OBS! senaste anmälan 8/9

• 24 Sep

Långhällsudde fyr och Bockholmssättra

Lätt vandring c:a 7,5 km. Vid fyren där vi tar fikapaus är utsikten storslagen över Björkfjärden mot Ekerö-Adelsö, Björkö och Birka m fl. Vidare går vi mot Bockholmssättra och dess intressanta historia och tillbaka till startplatsen. Medtag eget fika, rejäla skor och kläder efter väder. Tidsåtgång ca 3,5 timmar.

Anmälan senast 19/9. Samling på parkeringen vid Salem/Högantorps golfklubb kl 10.

Icke-medlem: 40 kr

• 06 Okt

Anna Lindhagens museum o Stigbergets Borgarrum

Välkommen på en guidad visning av Anna Lindhagens museum i Stigbergets Borgarrum - en tidsenligt möblerad lägenhet med en av Stockholms vackraste utsikter. Vi får veta mer om kvinnoaktivisten Anna (1870 – 1941) som bland mycket annat var med och bildade Koloniträdgårdar i Stockholm, Naturskyddsföreningen och Rädda Barnen i början av 1900- talet. .

Torsdagen den 6/10 kl 11.00. Anmäl dig senast 30/9.

Medlem: 80 kr

Icke-medlem: 120 kr

• 08 Okt

Tullingepromenad med berättelser

Vår promenad startar vid Pressbyrån i Tullinge centrum och går mot Hamra Egna Hem. Vi kommer att passera en hel del intressanta villor och andra byggnader och får veta vad husen heter, vilka som bott där och mycket annat. Promenaden fortsätter upp mot Brantbrinkområdet. Kaffepaus i Spindelparken ur egen matsäck. Efter diverse snåriga vägar tar vi oss så småningom ned till Tullinge centrum igen. Promenaden blir ca 4 - 5 km och tar 3 timmar.

Samling vid Pressbyrån i Tullinge centrum 8/10 kl 11:00 Anmälan senast 6/10 till stfbotvid@stfturist.se Aktivitetsnr. 22-17

Icke-medlem: 40 kr

• 14 Okt

Studiebesök på Riksteatern

Riksteatern, en levande folkrörelse och Sveriges största producerande turnéteater – med säte i Hallunda, Botkyrka. Riksteatern har som vision att med scenkonst sätta tankar och känslor i rörelse, ”för alla överallt”. Riksteatern når årligen 1,2 miljoner människor. Cullbergbaletten är en del av Stockholms Riksteatern liksom dotterbolaget Södra teatern. Läs mer på riksteatern.se. I Hallunda byggs föreställningarna upp och det repeteras för fullt innan man ger sig ut på turné runt om i landet. Under studiebesöket får vi en inblick i arbetet bakom kulisserna. Ambitionen är att träffa människor som jobbar i olika delar av verksamheten och kanske (men bara kanske) närvara vid en repetition. Vid lämplig tidpunkt under studiebesöket fikar vi och det är Riksteatern som bjuder! Studiebesöket varar ca 2 - 2,5 timmar.

Fredag 14/10 kl 15:00 Samling: Hallundavägen 30, Hallunda Anmälan senast 8/10 till stfbotvid@stfturist.se

Medlem: 40 kr

Icke-medlem: 60 kr

• 21 Nov

Grannstöd och grannsamverkan

Föreningen Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka arbetar ideellt med att förebygga brott samt på olika sätt följa upp de brott som inträffar inom Botkyrka. I samråd med polisen utför föreningens medlemmar brottsförebyggande åtgärder; informationsinsatser och utbildningar. Till sin hjälp har föreningen en grannstödsbil som man använder för att besöka de som drabbas och ge brottsförebyggande tips och råd samt verka för att allt fler bostadsföreningar startar upp grannsamverkan. Syftet är att öka tryggheten i samhället och inom boendemiljöer. Föreningens verksamhet stöds av Botkyrka kommun, Polisen, Botkyrkabyggen, Veterankraft m.fl. Till den här träffen, som sker i samverkan mellan STF Botvid och föreningen Grannstöd och Grannsamverkan i Botkyrka, kommer företrädare för föreningen, bl.a. ordföranden Jan Karlsson, och berättar om verksamheten. Polisen kommer också att vara företrädd liksom kommunen, samt vi från STF Botvid. Informationen inklusive frågestund och visning av grannstödsbilen tar ca 2,5 timmar. Under rasten bjuder vi på fika. Begränsat antal deltagare. Känslan av trygghet är ett underligt fenomen. ”Man” har sagt, lite förenklat, att de som känner sig mest trygga i samhället är ofta unga män, medan de som känner sig mest otrygga är äldre människor, särskilt kvinnor. Samtidigt är det de yngre männen som oftast råkar illa ut, medan äldre sällan gör det! Föranmälan krävs.

Måndagen den 21/11 kl 16:00 Folkets Hus Segersjö, Scheelevägen 41 - 43, Tumba. Samling: Entrén till Folkets hus Segersjö 15:45 Obligatorisk föranmälan senast den 15/10 till stfbotvid@stfturist.se Aktivitetsnr. 22-20

• 23 Nov 2022

Tumbakonstnären Sven Erixson

Onsdagen den 23/11 kl 16.00. Anmäl dig senast 17/11 via stfbotvid@stfturist.se eller enligt folderns inledande info. Sven X-et Erixson föddes i Tumba och levde mellan1899 och 1970. Den 23 november har han födelsedag (123 år) och ordföranden i Xet-Sällskapet Leif Magnusson berättar om Sven Xet Erixsons liv och konst. Efter föredrag och fika beger vi oss ner till biblioteket i Tumba centrum där det finns ett museum med en del av hans konst, böcker och andra föremål. Samling: I Seniorhuset , Grödingevägen 2, Tumba. Avgift: Medlemmar 100 kr, övriga 140 kr. Akt.nr. 22-21. Kontaktperson: Leif Larsson, 073-7812466.

Vid betalning ange aktivitetsnummer 22-21

Medlem: 100 kr