STF Fältjägaren Fjällstuga

Mer om STF Fältjägaren Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en gäststuga med 20 bäddar och en stugvärdsstuga. Gäststugan har hundrum och säkerhetsrum. Här finns även en nödtelefon.

Här har du har bra mobiltäckning med Telia.

Upplev STF Fältjägaren
Fjällstugan ligger på en karg och lättvandrad högfjällsplatå och på dagsavstånd för vandring mellan Helags Fjällstation och Ramundberget. I fjällstugans omgivningar finns ett utmärkt fiske, inte minst vintertid. Fiskekort löser du enklast i fjällstugan.

Om STF Fältjägaren
Området har en gammal historia. Vid foten av Helagsfjället finns en ruin från en medeltida övernattningsstuga. På samma led har man även påträffat en grav från vikingatiden. Här finns också de två gamla pilgrimslederna från Ljusnedal och Ljungdalen till Norge. Trakten är även renbetesmarker för Mittådalens sameby.

Fjällstugan bär sitt namn på grund av en militär olycka då tre värnpliktiga soldater omkom. På platsen uppfördes först den kupolformade Agellhyddan 1945. Den nuvarande stugan uppfördes 1965.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Särskilda regler för sänglinne gäller under 2021, se nedan. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Anpassningar med anledning av coronapandemin
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Under 2021 gäller fortsatt obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Täcke och kudde finns på plats i fjällstugan. Det är obligatoriskt att ha med sig eget underlakan och örngott i tillägg till sovsäck, reselakan eller påslakan till befintliga täcken. Du behöver kunna täcka alla sängtextilier för din egen säkerhet.

Vi har dessutom gjort flera ytterligare förändringar som gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor under 2021, aktuell information hittar du här. https://www.svenskaturistforeningen.se/senastecoronainfo

Det är också viktigt att du uppdaterar dig på Folkhälsomyndighetens senaste allmänna råd inför din vistelse.

Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!