STF Fältjägaren Fjällstuga

Mer om STF Fältjägaren Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en gäststuga med 20 bäddar och en stugvärdsstuga. Gäststugan har hundrum, säkerhetsrum och butik (sortiment small). Här finns även en nödtelefon.

Här har du har bra mobiltäckning med Telia.

Upplev STF Fältjägaren
Fjällstugan ligger på en karg och lättvandrad högfjällsplatå och på dagsavstånd för vandring mellan Helags Fjällstation och Ramundberget. I fjällstugans omgivningar finns ett utmärkt fiske, inte minst vintertid. Fiskekort löser du enklast i fjällstugan.

Om STF Fältjägaren
Området har en gammal historia. Vid foten av Helagsfjället finns en ruin från en medeltida övernattningsstuga. På samma led har man även påträffat en grav från vikingatiden. Här finns också de två gamla pilgrimslederna från Ljusnedal och Ljungdalen till Norge. Trakten är även renbetesmarker för Mittådalens sameby.

Fjällstugan bär sitt namn på grund av en militär olycka då tre värnpliktiga soldater omkom. På platsen uppfördes först den kupolformade Agellhyddan 1945. Den nuvarande stugan uppfördes 1965.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt med självhushåll i flerbäddsrum. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. Täcke och kudde finns på plats. Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, och dessutom egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken. På alla fjällstugor finns boende för gäster med hund. I många av våra fjällstugor har vi fjällbutiker där du kan proviantera. Vissa av dessa butiker har också försäljning av gasolflaskor, T-bränsle, fjällkartor och myggmedel. Notera att vi under sommaren 2020 inför obligatorisk bokning och förbetalning av övernattning i våra fjällstugor för att säkerställa att vi inte har fler gäster än antal bäddar. Bokning och förbetalning ska ske för aktuellt datum och stuga, och görs online här på hemsidan.

Mer om vårt sortiment i fjällbutikerna: https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallbutik

Betalning i fjällstuga
Det finns flera sätt för dig att betala ditt boende på fjällstugorna. Information om betalningssätt och priser hittar du här: http://www.svenskaturistforeningen.se/betalningfjall

För att kunna välkomna dig och andra gäster på ett tryggt sätt under sommaren har vi gjort ett antal förändringar. Dessa förändringar och förutsättningar gäller för dig som besökare på STFs fjällstugor i sommar. Tack för din förståelse och välkommen ut på fjället!

• Uppdatera dig på de senaste rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten
• Vi inför begränsningar i antal övernattande gäster utifrån fjällstugans storlek och tar endast emot gäster som har bokat och förbetalt sin övernattning på aktuellt datum och fjällstuga.
• Så långt det är möjligt är det bara gäster från samma sällskap som får dela rum. Stugvärden ansvarar för placering.
• Det är obligatoriskt att ha med eget underlakan och örngott, samt egen sovsäck eller påslakan till befintliga täcken.
• Begränsning av antal personer i självhushåll, butik och gemensamma utrymmen gäller.
• Förbättrade handtvättmöjligheter vid dass, i kök och vid ingången till stugan.
• Tältande gäster får använda köket mellan 9.00 och 17.30.
• Ta med egen vattenflaska, handduk/tvättlapp, egen handsprit och bo gärna med samma personer hela vandringen för att minska antalet kontakter.
• Du som gäst måste ta ett stort eget ansvar. Tillsammans får vi det här att fungera. Tack för att du hjälper till.