STF Fältjägaren Fjällstuga

Mer om STF Fältjägaren Fjällstuga

Vid fjällstugan finns en gäststuga med 20 bäddar och en stugvärdsstuga. Gäststugan har hundrum och säkerhetsrum. Här finns även en nödtelefon.

Här har du har bra mobiltäckning med Telia.

På STF Fältjägaren kan du betala med kort eller Swish men ta gärna med lite kontanter också på turen. Tekniken fungerar inte alltid på fjället.
Upplev STF Fältjägaren.

Fjällstugan ligger på en karg och lättvandrad högfjällsplatå och på dagsavstånd för vandring mellan Helags Fjällstation och Ramundberget. I fjällstugans omgivningar finns ett utmärkt fiske, inte minst vintertid. Fiskekort löser du enklast i fjällstugan.

Om STF Fältjägaren
Området har en gammal historia. Vid foten av Helagsfjället finns en ruin från en medeltida övernattningsstuga. På samma led har man även påträffat en grav från vikingatiden. Här finns också de två gamla pilgrimslederna från Ljusnedal och Ljungdalen till Norge. Trakten är även renbetesmarker för Mittådalens sameby.
Fjällstugan bär sitt namn på grund av en militär olycka då tre värnpliktiga soldater omkom. På platsen uppfördes först den kupolformade Agellhyddan 1945. Den nuvarande stugan uppfördes 1965.

Så här funkar en fjällstuga
I en fjällstuga bor du mysigt och enkelt i flerbäddsrum med självhushåll. Rummen är olika stora och har kaminer som värmekälla samt våningssängar. På plats finns en stugvärd som välkomnar dig och hjälper dig till rätta. Som gäst hugger du själv ved, hämtar vatten i bäcken eller sjön, diskar och städar efter dig.

Här har vi samlat all information du behöver inför en vistelse i en av våra fjällstugor https://www.svenskaturistforeningen.se/fjallstugor