Läs mer om hur vi anpassar verksamheten under coronautbrottet här och hur du kan stötta STF här.

STF Edsbyn Vandrarhem

Mer om STF Edsbyn Vandrarhem

Bönderna i Voxnans dalgång sålde aldrig sin skog utan skapade sitt eget välstånd med hjälp av skogen och linet. Ett resultat av detta blev de ståtliga Hälsingegårdarna som ligger längs Voxnan och runt angränsande sjöar.

Vandrarhemmet, som i folkmun kallas för Doma, är vackert beläget i anslutning till Stora Hälsingegårdars väg och inrymt i en före detta bondgård. Vandrarhemmet är varsamt renoverat och mycket av det gamla är bevarat. Huset och den härliga tomten är barnvänliga, och passar även bra för kurser och läger.

Voxnan slingrar sig som en serpentin ner mot kusten. Här trivs fåglarna och på våren sjunger hela dalgången. Stränderna sluttar ömsom brant ner och ömsom kantas älven av långa sandstränder. Voxnan är en älv som passar för såväl fiske och paddling som bad och meditation. Hela Hälsingland hälsar välkommen.

Här bor du i rum med 1-4 bäddar. Om du vill ha ett mer avskilt boende bokar du någon av våra mysiga friggebodar med 1-6 bäddar. WC och dusch finns i anslutning till rummen. Du har tillgång till gästkök och flera samlingslokaler. Njut av vårens första solstrålar eller ljumma sommarkvällar på verandorna eller i vår härliga trädgård med många sittplatser.

Vinteraktiviteter
Skridskor på sjöarna. Längdskidor. Slalom och snowboard. Vinterfiske.

Sommaraktiviteter
Fiske i strömmande vatten och i sjöar. Paddling. Stora Hälsingegårdars Väg. Golf – flera banor i närheten. Vandringsleder. Orientering. Fågelskådning. Å-simmet i Voxnan, Persmässa och Volasda’ i juli. Bär- och svampplockning.

Inomhusaktiviteter
Bandy i Arenan (augusti till mars). Ishockey. Bowling. Bad (två simhallar). Bio. Museum. Konstutställningar och caféer. Second-hand shopping – stor sortering.

Förbokning rekommenderas.

Anpassningar med anledning av Corona
För att du som gäst ska känna dig trygg när du kommer till oss i Coronatider har vi gjort nedanstående anpassningar i vår verksamhet. Denna information kan komma att uppdateras löpande.

Hos oss bor man tryggt och vi har vidtagit följande åtgärder med anledning av pandemin:
• Vi städar extra noga och alla gemensamma ytor rengörs minst en gång om dagen med desinfektionsmedel.
• Det finns handsprit i alla allmänna utrymmen.
• Porslin, glas och bestick i självhushållet diskas alltid i diskmaskin.
• Vi har grill för matlagning utomhus och flera avskilda sittplatser i trädgården.

Ge mig gärna förslag på liknande STF-anläggningar om det är fullt hos er