Besök på Karlstads Energi AB

STF Värmland

02 Mar 2022

Vi tar Swish! Tänk på att följa FHMs rekommendationer.
I vår tänkta serie med att besöka samhällsnyttiga verksamheter presenterar vi här ett intressant besök som idag är mycket aktuellt med bl.a. klimatsituationen i Sverige och världen. Vi får en presentation av företagets verksamhet som energiproducent av elektricitet och fjärrvärme. Hur produceras energi från råvara till slutprodukt och därefter en vandring i deras produktionsområde.
  • Senaste datum för anmälan: 27/02
  • Samling: Samling vid porten till Karlstads Energi AB kl 12.50
  • Plats: Karlstads Energi
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Sven Åke Jacobsson, 073-852 09 31, Evelyn Karlsson, 070-609 49 96

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 05 Feb 2022

Årsmöte, Tingvallakyrkan i Karlstad

Välkommen till STF Värmlands årsmöte! Årsmöteshandlingar finns hos ordföranden fr.o.m. 27 januari. Motioner skall inlämnas senast 31 december 2021 till vår ordförande Ulf Palmqvist (palmqvist1@msn.com). Förslag till val bör lämnas till valberedningen senast 31 december 2021.

Tänk på att följa FHMs rekommendationer.

Medlem: Gratis

• 02 Mar 2022

Besök på Karlstads Energi AB

• 26 Mar

Vandring vid Skutberget

Skutberget, ett vackert rekreations- och naturområde väster om Karlstad. Vi vandrar ca 5 eller 8 km i lättgången terräng. Medtag matsäck.

Vi tar Swish! Tänk på att följa FHMs rekommendationer

• 06 Apr

Polisen i vardagen

Vi kommer att få en inblick i polisens organisation och skiftande arbetsuppgifter.

• 21 Apr

Stadsvandring i Arvika

Stadsvandringen börjar 10.30. Lunch på restaurang Skeppet 12.00. Vi åker vidare 13.15 för att se på Arvika kommuns översvämningsskydd i Glafsfjorden. Resan avslutas med ett besök på Sölje Bygdegård med utställning och museum. Vi avslutar med kulturstigen som är 600 m och så blir det kaffe och kaka.

Vi tar Swish! Pris exkl lunch. Tänk på att följa FHMs rekommendationer.

Medlem: 120 kr

• 01 Maj

Vandring på Prästöleden i Visnums-Kil

En vacker vandring på Prästöleden som är ca 5,6 km. Vandringen går genom lövskogar och betesmark med gamla ekar och härlig vänerkust. Medtag matsäck.

• 15 Maj

Gökotta på Kummelön

Promenera bland hundraåriga gamla ekar och njut av fågellivet vid Kummelön, Värmlands mest populära naturreservat. Fredrik Wilde, från Länsstyrelsen är traditionsenligt vår guide.

• 29 Maj

Vandring till Bräcke ängar och besök i Fengersfors

Vi upprepar förra årets besök på Bräcke ängar som är en verklig vårupplevelse. Bräcke ängar är ett naturskönt område nära Edsleskog i norra Dalsland. Vi vandrar ca 5 eller 9 km och fortsätter sedan med bil ca 8 km till Fengersfors bruk där vi tittar på Dalslands mest besökta kulturutställning, Not Quite med eget stenugnsbageri och Café. Medtag matsäck.

• 10 Jun

Nysäter

Vi som startar i Karlstad åker kl. 9.30 mot Nysäter, även kallad Värmlands Nysäter, som ligger i Gillberga socken i Säffle. Vi börjar med ett besök på Värmlands mejeri för en guidad tur. En enklare lunch äter vi kl. 12.00 på Vikingamuseet. Efter lunchen visar Ulf oss runt i museet. Vi avslutar dagen ca. 14.30 med en vandring upp till Hösåsfjället, väl där väntar en storslagen utsikt.

Vi tar Swish! Pris exkl lunch. Tänk på att följa FHMs rekommendationer.

Medlem: 100 kr

• 14 Aug

Aug

Långvandringsdag på Lårhöjdsleden i Storfors

Lårhöjdsleden är 13 km lång vandring i varierande terräng och är något krävande. Vid Hättsjön och Jordkullens badplats finns möjlighet för att svalka sig. Ta med badkläder och badskor då bottnen i Hättsjön är stenig. Medtag matsäck.
    Googla på Lårhöjdsleden för mer intressant information.