Studiebesök och föreläsning på Station Linné med Dave Karlsson

STF Öland

12 Nov 2022

Inte medlem
Lördag 12/11 kl. 12.00 Samling vid Station Linnés forskningsstation Ölands Skogsby Färjestaden. Medtag eget fika. Info och anmälan senast 9/11 Gudrun Borgudd 070 3187883.
Station Linné välkomnar oss till en föreläsning på en timme av platschef Dave Karlsson där vi får veta mer om forskningsstationen och de naturvetenskaper Station Linné arbetar med. Vi kommer också att få en rundvandring på en timme där ytterligare kunskap om de olika fastigheterna och omgivningarna presenteras.
  • Senaste datum för anmälan: 09/11
  • Samling: Station Linné Ölands Skogsby , 12:00
  • Plats: Station Linné
  • För vem? Alla
  • För mer information och anmälan: Gudrun Borgudd

Typ av aktivitet: Studiebesök

• 24 Sep 2022

Fågelskådning på hösten i uppbrottets tid med Johan Petersson

Höstens fågelvandring går längs stranden och på stigar där det sällan är blött. Vi kommer att få en härlig vandring längs med havet in i Västerstadsviken fram till en plattform för att få en blick över rastande sjöfåglar, änder och vadarfåglar. Kanske få njuta av tättingar och ev rovfåglar som kan passera. Garanterat får vi se knubbsäl. Vid plattformen intar vi egen medhavd matsäck och vandrar sedan tillbaka längs stranden. En lättgången vandring på max 4 km.

Lördagen 24/9 kl. 10.00-13.00 Samling på parkeringen vid Västerstadsviken. Ta av vid skylt ”Eckelsudde Säl och fågelskyddsområde” och kör ner till parkeringen (se karta) Utrustning: Ta gärna med egen kikare och några tubkikare kommer att finnas med för att förgylla upplevelsen. Varma vindtäta kläder, mössa och vantar. Någon typ av stol kan underlätta. Info och anmälan senast 20/9 Gudrun Borgudd 070 3187883 Pris 100 kr för medlem, 150 kr för icke ännu medlem.

Medlem: 100 kr

Icke-medlem: 150 kr

• 16 Okt 2022

Okt

2022

Från ångbåt till ånglok norr på ön. Leo Eriksson guidar oss från Alvedsjö till Löttorp

Ångbåtshamnen vid Alvedsjö var norra Ölands marknadsplats tills järnvägsknuten Löttorp tog över kommersen. Ni får bevittna 110 år av föga uppmärksammad nutidshistoria och avsluta vid elverket.

Söndag 16/10 kl. 12.00. Samling vid Alvedsjöbodar 12.00 – sen förflyttning med bil mot Löttorp. Samåk gärna. Möjlighet till sen lunch/fika efteråt på Kalk ca 13.30. Info och anmälan senast 13/10 Gunilla Lydmark 0703090521. Pris 50 kr för medlem, 100 kr för ännu inte medlem.

Medlem: 50 kr

Icke-medlem: 100 kr